◄ خطر نابودی کامل بخش ریلی مسافری متاثر از نوسانات ارزی
منافع قابلتوجه حملونقل ریلی مسافری حکم میکند که این صنعت در ردیف کالاهای اساسی با تخصیص ارز دولتی در نظر گرفته شود وگرنه حرکت قطارها متوقف میشوند.
نشست خبری «تغییرات نرخ ارز و اثرات آن بر حملونقل ریلی مسافری و چالشهای پیشرو» در محل انجمن صنفی ریلی با حضور رییس و دبیر انجمن و تعدادی از صاحبان شرکتهای ریلی مسافری برگزار شد.
به گزارش خبرنگار تیننیوز، دبیر انجمن صنفی شرکتهای ریلی در این نشست گفت: سرانه سفرریلی در ایران پایین است؛ این رقم در سوئیس ۲۵۰۰ کیلومتر به ازای هر نفر در سال، در آلمان ۱۲۰۰ کیلومتر به ازای هر نفر در سال، در استالیا 700 کیلومتر به ازای هر نفر در سال و در ایران ۱۶۰ کیلومتر به ازای هر نفر در سال است.
مجید بابایی ادامه داد: در سال ۸۴، ۳۵۰ میلیون نفر-سفر با ناوگان شخصی جابهجا شدهاند که این رقم در سال ۹۴ به ۶۹۰ میلیون نفر-سفر رسیده است.
بابایی اضافه کرد: در سال ۸۴ نیز ۴۱۵ میلیون نفر-سفر از طریق وسایل نقلیه عمومی جادهای جابهجا شدهاند که در سال ۹۴ این رقم به ۲۹۰ میلیون نفر سفر کاهش یافت.
بابایی واقعیسازی نرخ سوخت را تلاشی در جهت توجیهپذیر شدن حملونقل ریلی عنوان کرد و تاکید کرد: به دلیل غیرواقعی بودن نرخ سوخت بالا بودن هزینههای جانبی سفر، خانوادههای ایرانی ترجیح میدهد با خودروی شخصی به سفر بروند که تبعات این تصمیم، با 18هزار کشته در سال برای کشور خطرناک است.
این مقام مسئول در انجمن صنفی با اشاره به اینکه این آمار در بخش ریلی نزدیک به صفر است، گفت: مصرف بالای سوخت در ایران (سه برابر متوسط جهانی)، آلودگی هوا و آلودگیهای صوتی دستاورد توسعه حملونقل شخصی هستند.
دبیر انجمن صنفی شرکتهای حملونقل ریلی با انتقاد از اینکه بخش ریلی دغدغه امروز دولتمردان و کشور نیست، گفت: قیمت بلیت قطارهای مسافری از آذر ماه ۹۴ تغییر نیافت و اوایل تابستان امسال هم فقط ۱۰درصد افزایش یافته است که با این رقم، شرکتها از پس تامین هزینههای خود برنخواهند آمد.
بابایی با تاکید بر ضرورت پرداخت مابهالتفاوت قیمتهای واقعی و قیمتهای فعلی بلیت به شرکتهای ریلی، گفت: حملونقل ریلی باید در ردیف کالای اساسی فرض شود، چون منافع قابل توجهی برای کشور دارد، چراکه اگر هزینههای سفر ریلی در سبد تخصیص ارز دولتی با نرخ 4200 تومان قرار نگیرد، حرکت قطارها متوقف میشود.
این مقام مسئول در انجمن صنفی قیمت خرید یک واگن مسافری تا قبل از نوسانات ارزی را سه میلیارد تومان و این رقم را در شرایط فعلی هشت میلیارد تومان عنوان کرد و تصریح کرد: این رقم برای خرید هر رام قطار در حدود 100 میلیارد تومان برآورد میشود.
دبیر انجمن صنفی شرکتهای حملونقل ریلی ضمن بیان این مطلب که خط قرمز شرکتها ایمنی ناوگان مسافری است، درباره میزان استفاده بخش ریلی از ظرفیتهای قانونی نظیر بند «ق» تبصره بودجه و یا سهم ۱۰ درصدی از قیمت سوخت، گفت: حدود چهار سال از مصوبه بند «ق» گذشته، اما مبلغی به شرکتهای ریلی اختصاص نیافته است.
بابایی اضافه کرد: همچنین مالیات بر ارزشافزوده شرکتهای ریلی که قرار بود صفر باشد، از سوی سازمان امور مالیاتی اجرا نمیشود و این مورد نیز جای تامل دارد.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.