| کد خبر: 173216 |

امتی:

◄ دستگاه دیپلماسی مذاکره برای نجات ترانزیت را در دستور کار قرار دهد

این اولین کارشکنی ترکمنستان در حوزه ترانزیت ایران نیست و این کشور طی ماه‌های اخیر بارها و بارها چنین رفتارهایی از خود نشان داده است.

تین نیوز

چند هفته بعد از اینکه کشور ترکمنستان در یک سناریوی جدید ورود کامیون‌های حامل کالا به مقصد تاجیکستان را ممنوع  کرد، محمود امتی نایب‌رئیس انجمن شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی خراسان رضوی در این باره به خبرنگار ما، گفت: ترانزیت کالا از ایران به کشورهای آسیای مرکزی طی چند ماه اخیر با محدودیت‌های زیادی از سوی کشور ترکمنستان روبه‌رو شده است و این کشور در تازه‌ترین اقدام، از ورود کامیون‌هایی که مقصد آن ها، کشور تاجیکستان است، به خاک ترکمنستان جلوگیری می کند.

او گفت: البته این اولین کارشکنی ترکمنستان در حوزه ترانزیت ایران نیست و این کشور طی ماه‌های اخیر بارها و بارها چنین رفتارهایی از خود نشان داده است.

وی ادامه‌داد: کشور ترکمنستان درحوزه ترانزیت کالا از طریق خاک این کشور به کشورهای آسیای مرکزی از سال 95 تعرفه خاصی برای کامیون‌های ایرانی در نظر گرفته است و خرداد ماه امسال نیز این تعرفه را 50 درصد افزایش داده است.

او هم‌چنین به سایر کارشکنی‌های ترکمنستان طی این مدت اشاره کرد و گفت: بر اساس یکی دیگر از تصمیم‌های ترکمنستان برای محدودسازی تردد کامیون‌های ایرانی، تنها روزی 30 کامیون می‌تواند از مرز سرخس وارد ترکمنستان شود و هم‌چنین خروج کامیون از سرخس به سمت ایران هم به‌روزی 30‌عدد رسیده است.

امتی ادامه‌داد: این موضوعات البته محدود به تردد کامیون‌ها نمی‌شود و در حوزه ریلی نیز محدودیت‌هایی توسط این کشور اعمال شده است.

او گفت: حالا در تازه‌ترین کارشکنی، این کشور ورود کلیه کامیون‌های ترانزیتی به مقصد تاجیکستان را ممنوع و مشکلاتی را در حوزه ترانزیت ایران و به ویژه خراسان رضوی ایجاد کرده است.

امتی خواستار مذاکره دستگاه دیپلماسی با ترکمنستان شد و گفت: این وضعیت باید  با پادرمیانی دستگاه دیپلماسی حل و فصل شود.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.