| کد خبر: 173210 |

◄ قاچاق بنزین در مناطق مرزی با 10 برابر قیمت

در برخی مناطق مرزی فاصله قیمت سوخت نسبت به ایران به بیش از 10 برابر رسیده که این موضوع، جذابیت قاچاق سوخت را به‌شدت افزایش داده است.

تین نیوز

در برخی مناطق مرزی فاصله قیمت سوخت نسبت به ایران به بیش از 10 برابر رسیده که این موضوع، جذابیت قاچاق سوخت را به‌شدت افزایش داده است.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از ایرنا، پرداخت یارانه انرژی و پایین بودن قیمت سوخت در ایران، علاوه بر بار مالی حدود 48 هزار میلیارد تومانی برای دولت، آسیب‌های زیست‌محیطی غیرقابل جبرانی را در پی داشته، مصرف را بالابرده و موجب رشد قاچاق سوخت شده است.

قیمت پایین انرژی علاوه بر بالا بردن میزان استفاده از خودروهای شخصی و تک‌سرنشین، ازجمله اصلی‌ترین مشوق‌هایی به شمار می‌رود که استفاده از کالاهای انرژی بر را در ایران رونق داده که نتیجه آن بلعیده شدن بخش بزرگی از تولیدات نفت و گاز کشور است.

هر لیتر بنزین در ایران، یک هزار تومان به فروش می‌رسد که پس از افزایش بهای ارز، نرخ آن معادل کمتر از هفت سنت برآورد می‌شود. با توجه به تفاوت قیمت بنزین و گازوییل در ایران و برخی کشورهای همسایه، قاچاق سوخت از ایران را افزایش داده است.

طولانی شدن صف‌های پمپ‌بنزین‌های مناطق مرزی در حالی است که هیچ کمبود بنزینی در این مناطق وجود ندارد و افزایش تقاضا برای قاچاق عامل آن است.

گزارش‌های میدانی  در مناطق مرزی نیز نشان می‌دهد که دلالان برای خرید سهمیه بنزین موجود در کارت‌های سوخت، حاضر هستند که برای هر لیتر پنج هزار تومان نیز پرداخت کنند، این در حالی است که قیمت بنزین معمولی در کشور لیتری یک هزار تومان است.

حتی شنیده می‌شود که برخی رانندگان و تاکسی‌داران ترجیح داده‌اند که به‌جای مسافرکشی، هرروز از طریق کارت سوخت خود، بنزینشان را به دلالان بفروشند، زیرا صرفه بیشتری برای آن‌ها دارد.

همان‌طور که اشاره شد در برخی مناطق مرزی فاصله قیمت سوخت نسبت به ایران به بیش از 10 برابر رسیده که این موضوع، جذابیت قاچاق سوخت را به‌شدت افزایش داده است.

تفاوت قیمت سوخت در ایران با برخی از کشورهای همسایه که گاهی اختلاف چند برابری دارد، سبب شده حتی اگر هر قاچاقچی از هر 10 محموله تنها یک محموله را سالم به مقصد برساند، بازهم از این کار سود ببرد.

بر اساس اعلام مدیر شرکت پخش فرآورده‌های نفتی زاهدان میانگین توزیع فرآورده‌های نفتی از ابتدای امسال تا پایان مردادماه روزانه پنج میلیون و 983 هزار لیتر بوده است که به‌ویژه در ماه‌های اخیر افزایش بیشتری داشته است.

در حال حاضر  بنزین ایران پس از ونزوئلا دومین بنزین ارزان جهان به شمار می‌رود.

 

 

 

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.