| کد خبر: 173173 |

◄ روایت مشاور وزیر راه از واگذاری توسعه بندر چابهار به هندی‌ها

ایران از 8.5 میلیون تن ظرفیت موجود تنها 700 هزار تن آن را استفاده کرده است و عدم استفاده از تمام ظرفیت بندر ضرر مضاعفی را بر کشور وارد می‌کرد.

تین نیوز

مشاور وزیر راه شهرسازی در واکنش به اخبار منتشرشده در خصوص واگذاری طرح توسعه بندر چابهار به هند، گفت: ایران هیچ‌گاه نقش حاکمیتی خود را به هیچ شرکتی واگذار نکرده است.

بیش‌تر بخوانید:

شهرام اجتهادی مشاور وزیر راه شهرسازی در واکنش به اخبار منتشرشده در خصوص واگذاری طرح توسعه بندر چابهار به هند، واکنش نشان داد و با انتشار عکسی از فرمایشات اخیر رهبر انقلاب از رسانه‌ها خواست که بذر ناامیدی نکارند.

وی در یادداشت اینستاگرامی خود نوشت: در ادامه استراتژی تحریک افکار عمومی خبری را که به‌عنوان یکی از دستاوردهای ایران محسوب می‌شود مبدل به خبر منفی کردند.

وی آورده است: چابهار به‌عنوان یکی از بنادر استراتژیک در این دولت سرمایه‌گذاری بسیاری بر روی آن صورت گرفته است به‌طوری‌که ظرفیت آن از 2.5 میلیون تن در سال به 8.5 میلیون تن در سال افزایش پیداکرده است. با توجه به سرمایه‌گذاری چینی‌ها در بندر گواتر پاکستان اگر  برنامه برای رونق چابهار انجام نمی‌شد تقریباً بازار را از دست می‌دادیم.

با توجه به تجارت هند و افغانستان و هم‌چنین مشکلاتی که هند با پاکستان دارد ایران از این فرصت استفاده کرده است و سرمایه‌گذاری برای این بندر را از طریق پول هندی‌ها انجام داده است.

ایران از 8.5 میلیون تن ظرفیت موجود تنها 700 هزار تن آن را استفاده کرده است و عدم استفاده از تمام ظرفیت بندر ضرر مضاعفی را بر کشور وارد می‌کرد.

به گفته اجتهادی در قبال 85 میلیون دلار سرمایه‌گذاری هندی‌ها اپراتوری یکی از ترمینال‌های بندر چابهار تحت مدیریت ایران به هند واگذار شد؛ مانند سایر شرکت‌های ایرانی و خارجی که هر یک اپراتوری ترمینالهای مختلف بنادر ایران را تحت اختیار خود دارند اما همگی تحت مدیریت ایران هستند و ایران هیچ‌گاه نقش حاکمیتی خود را به هیچ شرکتی واگذار نکرده است.

تصور کنید با سرمایه‌ای که هندی‌ها وارد بندر چابهار کردند و استفاده از تمام ظرفیت‌های بندر چابهار چه میزان بر رونق اقتصادی منطقه و کشور تأثیر مثبت می‌گذارد و فقر و بیکاری در منطقه کاهش می‌یابد.  با کاهش فقر و بیکاری از نفوذ وهابیت و افراطیون در منطقه کاسته خواهد شد و درنتیجهٔ افزایش امنیت سرمایه‌گذاران بیشتری در سیستان و بلوچستان حاضر می‌شوند.

او در پایان یادداشت اینیستاگرامی خود آورده است: سؤال مهم؛ چه افراد یا گروه‌هایی با توسعه رونق اقتصادی افزایش امنیت و رفاه مردم منافعشان به خطر می‌افتد که این‌چنین کار به این مهمی را مبدل به یک حرکت ضد منافع ملی نزد افکار عمومی تصویرسازی می‌کنند و یاس و نفرت را میان مردم توزیع می‌کنند؟

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 0 0

    تدبير اين است كه اداره اين دست امور به كشورهاي پيشرفته اي مثل ژاپن سپرده شود تا از قبل مديريت آنان هم ما بتوانيم رشد كنيم نه امثال هند و افغانستان و پاكستان كه از نظر مديريتي و كيفي هم رده ما هستند