| کد خبر: 173169 |

◄ 6 راهکار برای جلوگیری از رانندگی در حالت ناهشیاری

چهل روز از صبح روزی که پژو 206 سفید، 5 کارگر افغان فضای سبز شهرداری تهران را در اتوبان بابایی زیر گرفت، گذشت. عیاشی و قانون شکنی چهار جوان که تحت تاثیر الکل از میهمانی شبانه باز میگشتند به بهای از دست رفتن جان پنج انسان بی‌گناه تمام شد. متاسفانه تا این تاریخ جزئیاتی از کیفرخواست صادره و فرآیند دادرسی در اختیار رسانه‌ها قرار نگرفته است.

تین نیوز

چهل روز از صبح روزی که پژو 206 سفید، پنج کارگر افغان فضای سبز شهرداری تهران را در اتوبان بابایی زیر گرفت، گذشت. عیاشی و قانون شکنی چهار جوان که تحت تاثیر الکل از میهمانی شبانه باز میگشتند به بهای از دست رفتن جان پنج انسان بی‌گناه تمام شد.

متاسفانه تا این تاریخ جزئیاتی از کیفرخواست صادره و فرآیند دادرسی در اختیار رسانه‌ها قرار نگرفته است. هنوز مشخص نیست که راننده مست به کدام یک از انواع قتل متهم خواهد بود. قتل عمد، شبه عمد، و یا غیرعمد؟ با وجود آنکه در سوانح متعددی وجود الکل در خون راننده تائید می‌شود، هنوز آنچنان که باید به این تخلف به عنوان یکی از عوامل موثر در وقوع تلفات جاده‌ای توجه نمی‌شود. متاسفانه مجازات‌های مربوط به رانندگی حین مستی از بعد قوانین راهنمایی و رانندگی نیز برای عموم مشخص نیست. 

در مقیاس جهانی، رانندگی حین مستی به عنوان یکی از عوامل اصلی دخیل در تصادفات شناخته شده است. در کشورهای پردرآمد در حدود 20 درصد از سوانح منجر به جرح، سطح الکل خون راننده بالاتر از حد مجاز بوده است. درحالی‌که براساس گزارشات سازمان بهداشت جهانی این آمار در کشورهای کم درآمد و با درآمد متوسط، ممکن است تا 69 درصد باشد. برنامه‌های موثر ممانعت از رانندگی حین مستی پتانسیل نجات جان هزاران نفر را دارند. در گزارش سازمان بهداشت جهانی برای جلوگیری از تلفات جاده‌ای، برنامه‌های ممانعت از رانندگی حین مستی به عنوان یکی از ابزارهای کلید و اثبات شده برای کاهش تلفات ترافیکی در جاده‌ها معرفی می‌شود.

افزایش سطح الکل خون، تاثیر قابل توجهی بر افزایش ریسک تصادف رانندگان، سرنشینان، و عابران پیاده دارد. استفاده از الکل موجب بروز اختلالاتی همچون تضعیف توانایی تصمیم‌گیری، افزایش زمان عکس‌العمل، کاهش دقت، و کاهش وضوح دید می‌گردد که احتمال وقوع سانحه را افزایش می‌دهد. از نظر فیزیولوژیکی، مصرف الکل فشار خون را پائین می‌آورد، سطح هوشیاری و تنفس را کاهش می‌دهد. جدای از آثار مستقیم الکل در افزایش ریسک تصادف، الکل بر جنبه‌های دیگر ایمنی راننده همچون بستن کمربند ایمنی و انتخاب سرعت نیز اثر می‌گذارد.

بر اساس تجربیات کشورهای موفق به کنترل تخلف رانندگی حین مستی، انجام اقدامات زیر به عنوان جزئی از برنامه کنترل رانندگی حین مستی کشور توصیه می‌شود:

- پذیرش واقعیت مصرف الکل و رانندگی حین مستی در کشور

- افزایش معلومات جامعه از خطرات رانندگی حین مستی به عنوان یک تهدید ایمنی برای جامعه (نه صرفاً یک تخلف مذهبی فردی)

- عزم سیاسی جدی برای ممانعت از رانندگی حین مستی

- وضع قانون‌هایی که به روشنی سطوح غیر مجاز الکل در خون برای رانندگی و مجازات جرائم رانندگی حین مستی را مشخص کند

- کنترل جدی سطح الکل در نواحی مستعد مصرف الکل همچون جاده‌های منتهی به نواحی ییلاقی حومه شهرها

- اعمال مجازات‌های سخت، عبرت آموز و بازدارنده برای رانندگان مستی که دستگیر می‌شوند

جامعه باید آگاهی پیدا کند که رانندگی حین مستی رفتاری خطرساز و ضد اجتماعی است. آحاد جامعه بایست از وجود قوانین مجازات رانندگی حین مستی مطلع شوند، احساس خطر زیادی از گیرافتادن در صورت رانندگی حین مستی داشته باشند و مطمئن باشند که اگر شناسایی و دستگیر بشوند باید بهای سنگینی بپردازند.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.