| کد خبر: 173149 |

◄ راه‌آهن خواف-هرات امسال به بهره‎برداری می‌رسد

راه‌آهن خواف-هرات امسال به بهره‌برداری می‌رسد.

تین نیوز

مدیرکل راه‌آهن شرق، در نشست خبری با حضور خبرنگاران طبس و تربت‌حیدریه گفت: با توجه به پیشرفت ۹۵ درصدی پروژه راه‌آهن خواف-هرات و اتصال آن به ایستگاه جونو به‌عنوان نخستین راه ارتباطی ریلی با کشورهای همسایه، در سال جاری با حضور دو رئیس جمهور محترم ایران و افغانستان به بهره‌برداری می‌رسد.

به گزارش تین‌نیوز و به نقل از روابط عمومی اداره کل راه‌آهن شرق، حسن ماسوری تصریح کرد: مدل اقتصاد باید از سلیقه محوری خارج‌شده و نگاه‌های جزیره‌ای و سیاسی در اجرای پروژه‌ها را حذف کرده و براساس برنامه اصولی خارج از نگاه سیاسی پروژه‌ها ازنظر درآمد اقتصادی اولویت‌بندی شده و اقدام صورت پذیرد.

مدیرکل راه‌آهن شرق، بابیان این‌که هر جا اقدامی انجام‌شده که براساس مطالعه و توجیه اقتصادی بوده به نتیجه لازم رسیده‌ایم، گفت: تصادفات جاده‌ای به ما این درس را می‌دهد که هرچه سریع‌تر از قطارهای پرسرعت استفاده کنیم اما به علت زمان‌بر بودن پروژه‌ها معمولا دولت‌ها از پروژه‌های کوتاه‌مدت استفاده می‌کنند و کاش به‌زودی شاهد بهره‌برداری قطارهای پرسرعت در مسیرهای اصلی مشهد اصفهان و تبریز و اراک باشیم که این مسیرها با مسیرهای منطقه‌ای لینک شده و سرعت جابجایی مسافرین سریع و در سه مولفه ایمنی و انرژی و محیط‌زیست و افزایش ظرفیت انتقال مسافر با قطار به رشد خوبی خواهیم رسید.

ماسوری ادامه داد: در راه‌آهن شرق باید دو چشمه بار و مسافر را مدنظر قرار داده و علاوه بر سرمایه‌گذاری در این دو بخش باید پروژه‌های ریلی بار با توجه به ظرفیت اولویت‌بندی شده و تسریع در عملیات با توجه به توجیه اقتصادی طرح اقدام گردد

وی نگاه راه‌آهن کشور به حوزه راه‌آهن شرق را نگاه ویژه ای برشمرد و افزود: این خبر خیلی مهمی است که علی رغم اینکه اکثر پروژه‌ها در کل کشور با کمبود منابع مواجه است اما در راه‌آهن شرق توانسته‌ایم در اقدامی مناسب علاوه بر توسعه زیرساخت در سنگان و سایت‌های احیا و توسعه ملی و توسعه فولاد و کمربندی سالار شادمهر مراکز تعمیرات لوکوموتیو و واگن را در مناطق این حوزه را مد نظر قرار داده و امکان ایجاد آن‌ها را فراهم نماییم.

مدیرکل راه‌آهن شرق با توجه به این‌که ایجاد مرکز تعمیرات لوکوموتیو و واگن در طبس، تربت حیدریه و خواف پیشنهادشده است، عنوان داشت: ما در هر سه نقطه از راه‌آهن شرق به دنبال ایجاد این مراکز بوده‌ایم و با توجه به هزینه‌های جابه‌جایی لوکوموتیو و واگن باید در این خصوص رفع مشکل کنیم و خوشبختانه با پیگیری‌های صورت گرفته مراکز تعمیرات در این حوزه‌ها توسط متخصصان ایجاد خواهد شد.

ماسوری در خصوص ایجاد بندر خشک در حوزه راه‌آهن شرق، خاطرنشان کرد: راه‌آهن شرق ظرفیت جوار ریلی و ایجاد آن را دارد و باید در خصوص ایجاد بندر خشک توجیهات لازم توسط اتاق بازرگانی استان بررسی و به راه‌آهن ارائه شود که البته در کل کشور فعلا یک بندر خشک داریم و آن‌هم آخرین است.

مدیرکل راه‌آهن شرق ادامه داد: راه‌آهن شرق می‌تواند پس از بررسی‌های لازم و ارائه توجیه اقتصادی پایانه بار و ترخیص را با پیگیری‌های فراوان در طبس ایجاد کند هرچند تمام استان‌ها مصوبه سفرها را دارند ولی ایجاد بندرخشک در حوزه وزارت راه و شهرسازی است که بر اساس تقاضا موردبررسی قرار می‌گیرد و از اختیارات مدیران مناطق راه‌آهن نیست.

ماسوری تصریح کرد: ظرفیت جابه‌جایی بار در مسیر راه‌آهن شرق و شهرستان‌های طبس و تربت حیدریه با این یک خط مناسب است ولی با توجه به افق چشم‌انداز ۱۴۰۴ بار منطقه سنگان در مجموع ۲۷‌میلیون تن خواهد بود که سهم راه‌آهن ۱۵میلیون تن هست در صورتی که حتی کم‌تر از این میزان نیز بخواهد به حمل بار افزوده شود دوخطه کردن مسیر در این حوزه باید به‌سرعت عملیاتی شود چون هم مسیر ترانزیت است هم بار بالقوه منطقه و توجیه منطقی و اقتصادی که وجود دارد.

وی اضافه کرد: پروژه احداث سایه بان سازه فضایی قطار و سازه ایجادشده در محل ایستگاه راه‌آهن طبس در دست اقدام است و با توجه به مشکلات اقتصادی اخیر پیمانکار مدت کوتاهی در این خصوص زمان خواسته است که امیدواریم در مجموع تا پایان سال جاری تکمیل و بتوانیم سایه بان خوبی برای قطار ایجاد کنیم.

وی در ادامه با اشاره به کیفیت پایین یا مشکلات برخی قطارهای مسافربری، عنوان کرد: راه‌آهن در مجموع به دنبال قطار باکیفیت بوده و چنانچه سرمایه‌گذاری در این بخش قطار ویژه قرار دهد ما به‌شدت از این اقدام استقبال می‌کنیم اما خدمات و افزایش قطار بر اساس میزان استفاده مردم از مسیرها و صندلی‌ها و ضریب اشغال آن دسته‌بندی می‌شود که امیدوارم زمینه جذب قطار مناسب‌تر با توجه به تقاضای سفر فراهم شود.

مدیرکل راه‌آهن شرق در خصوص افزایش ادارات‌کل راه‌آهن بیان کرد: قطعا اگر اختیارات و وسعت ادارات‌کل موجود افزایش یابد توسعه چشمگیرتری رقم خواهد خورد و من اعتقاددارم راه‌آهن هرچه ستاد کم‌تر داشته باشد اقتصادی‌تر است.

ماسوری افزود: در بحث حقوق کارکنان اداره‌کل راه‌آهن شرق ورود کرده و لیست ماهیانه را از پیمانکار اخذ و نسبت به واریز حقوق نیروهای شرکتی اقدام و سایر پرداختی مازاد را به پیمانکار می‌پردازد تا مشکل پرسنل برطرف شود هرچند اکثر قراردادها تجمیع شده و پرسنل شرکت‌ها همانند کارکنان رسمی بموقع حقوق دریافت می‌کنند.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.