| کد خبر: 173148 |

◄ بیش از دو میلیارد دلار خسارت آلودگی هوای تهران به اقتصاد ملی

طبق گزارش بانک جهانی، آلودگی هوای تهران سالانه بیش از ۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار به اقتصاد ملی خسارت وارد می‌کند.

تین نیوز

محسن پورسیدآقایی، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران با اشاره به گزارش بانک جهانی از خسارت 2.6میلیارد دلاری آلودگی هوای تهران به اقتصاد کشور گفت: شهرداری تهران به دولت طرحی ارائه کرد که معادل ۲ میلیارد دلار برای نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی هزینه می‌شود تا از این زیان سالانه جلوگیری شود.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از ایسنا،  پورسیدآقایی گفت: سال گذشته هشت روز وضعیت هوای تهران ناسالم برای همه گروه‌ها بود و تنها ۱۴ روز هوای پاک داشتیم.

او بابیان اینکه معمولاً در نیمه دوم سال که غلظت آلودگی هوا بیشتر می‌شود که حدوداً از آبان‌ تا بهمن‌ماه را در برمی‌گیرد، شاهد وضعیت ناسالم هوا در پایتخت هستیم، گفت: برهمین‌اساس باید از ابتدای آبان تا پایان سال برنامه‌های خود را بر کاهش آلودگی هوا متمرکز کنیم.

پورسیدآقایی بابیان اینکه خوشبختانه توانستیم میزان دی‌اکسید گوگرد را تقریباً از هوای شهر تهران حذف کنیم، گفت: با حذف گوگرد از سوخت توانستیم عدد آلودگی گوگرد را به  PPB۷.۱۷ برسانیم.

او بابیان اینکه براساس گزارش بانک جهانی، خسارت آلودگی هوای تهران سالانه بیش از ۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار است، گفت: شهرداری تهران به دولت طرحی ارائه کرد که معادل ۲ میلیارد دلار برای نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی می‌شود تا زیان دو میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلاری را نبینیم.

پورسیدآقایی بابیان اینکه طرحی داشتیم برای کاهش آلودگی هوا که در آن به ۷۰۰۰ میلیاردتومان بودجه در سال احتیاج داشتیم، گفت: قرار بود دولت بخشی از آن را تأمین کند و مابقی نیز از طریق سرمایه‌گذاری بخش‌خصوصی تأمین شود، اما متأسفانه نشد.

او بابیان اینکه بانک جهانی در گزارش خود راهکارهایی را مشخصاً برای تهران برای کاهش آلودگی هوا پیشنهاد کرد که اعم از نوسازی ناوگان سنگین، نصب فیلتر دوده، توسعه طرح کاهش و ... بود، گفت: اعتبار موردنیاز ما برای حل آلودگی هوای تهران چیزی حدود ۷۵۰۰ میلیاردتومان بود که می‌بایست بخشی از آن توسط دولت تأمین می‌شد که نشد.

پورسیدآقایی بابیان اینکه بدترین حالت در آلودگی هوا متعلق به سال ۹۴ بود که ۱۹ روز سکون کامل وارونگی را شاهد بودیم، گفت: اگر این برنامه‌ها اجرا شود، دیگر شاخص‌های قرمز نخواهیم داشت و شاهد تعطیلی مدارس نخواهیم بود.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران بابیان اینکه سال گذشته برنامه‌ای را به دولت ارائه کردیم اما در بودجه محقق نشد، گفت: اما سه اتفاق رخ داد که یکی از آنها اجرایی شدن طرح کاهش در کل تهران بود و دیگری این بود که جرائم راهنمایی و رانندگی برای اولین در جهت توسعه حمل‌ونقل عمومی صرف می‌شد که حدود ۱۷۳ میلیاردتومان ابلاغ‌شده است.

به گفته او، دولت اجازه داد که برای اولین بار اوراق مشارکت برای توسعه حمل‌ونقل عمومی منتشر شود.

پورسیدآقایی بابیان اینکه در شهر تهران سه مصوبه برای رفع آلودگی هواداریم که جدیدترین آنها تخفیف ۹۰ درصدی به خودروهای برقی و تخفیف ۲۰  درصدی به خودروهای دارای معاینه فنی برتر در طرح ترافیک جدید بود، گفت: یکی از مهم‌ترین اقداماتی که در راستای کاهش آلودگی هوا انجام خواهد شد، اجرای فاز دوم طرح کاهش از آبان‌ماه است که معاینه فنی در کل شهر تهران به‌صورت ۲۴ ساعته و در هفت روز هفته کنترل می‌شود.

او بابیان اینکه معاینه فنی خودروهایی که در محدوده طرح ترافیک و زوج و فرد تردد می‌کردند، کنترل می‌شد، گفت: حالا با مصوبه کمیته ملی کاهش آلودگی هوا می‌توانیم در تمام سطح شهر باشیم.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران بابیان اینکه مبادی ورودی شهر به دوربین ثبت تخلف مجهز شده است، گفت: ۴۶ سامانه دوربینی طراحی‌شده و مناقصه خرید دوربین نیز درحال برگزاری است.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران بابیان اینکه مراکز معاینه فنی به دستگاه‌های جدید و حساس برای کنترل معاینه فنی خودروهای سنگین مجهز شده‌اند، گفت: طرح ترافیک جدید نتایج خوبی داشته است که یکی از این نتایج این است که ۲۵۷ هزار خودرو معاینه فنی گرفته‌اند و ۶۰ هزار خودروی زیر چهار سال که مشمول معاینه فنی نبودند نیز توانستند معاینه فنی برتر بگیرند؛ اما متأسفانه باید اعلام کنم که ۵۵ درصد این خودروها موفق به دریافت معاینه فنی برتر در مرحله اول نشده‌اند.

او بابیان اینکه در بررسی خودروهایی که در محدوده طرح ترافیک تردد می‌کنند دریافتیم که کمتر از ۵۰۰ خودروی ترددکننده در محدوده معاینه فنی ندارند، گفت: خوشبختانه پلیس پذیرفته است که از ابتدای آبان‌ماه ناوگان دیزلی سنگین فاقد معاینه فنی را متوقف و اعمال قانون کند و همچنین استانداری به تمام وزرا بخشنامه‌ای را ارسال کرده است که اجازه ندارند با هیچ شرکت پیمانکاری که خودروهایش برگه معاینه فنی ندارد، کار کنند و به آنها پول پرداخت کنند.

پورسیدآقایی بابیان اینکه شرکت واحد اتوبوس‌رانی نیز متعهد شده است که از اول مهرماه خودروهای بدون برگه معاینه فنی را اجازه تردد ندهد، گفت: نصب فیلتر بر ۷۰۰ اتوبوس بی‌آرتی نیز در دستورکار قرار دارد و همچنین درنظر داریم اتوبوس‌های بخش‌خصوصی را از طریق پرداخت پیمایشی تشویقی به نصب فیلتر دوده مجاب کنیم.

او بابیان اینکه قرارداد طرح کلید به کلید موتورسیکلت‌ها درحال انجام است، گفت: براین اساس، موتورسیکلت‌های کاربراتوری با صرف هزینه یک‌میلیون تومان به انژکتوری تبدیل می‌شوند و اگر این اتفاق مهم رخ دهد، میزان آلودگی آنها از ۱۵ گرم بر کیلومتر به زیر ۵ گرم در کیلومتر می‌رسد که اتفاق خوبی است.

پورسیدآقایی بابیان اینکه بحث نصب ۲۰۰۰ کاتالیست را بر روی تاکسی‌ها درنظر داریم، گفت: همچنین درنظر داریم که شهرداری تهران ۵۰۰۰ دستگاه موتورسیکلت خریداری کند و به‌صورت قسطی آنها را به سامانه‌های حمل بار موتوری واگذار کند.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.