| کد خبر: 173107 |

◄ آمدن یا نیامدن اروپائی‌ها در اقتصاد صنعتی ایران تاثیری ندارد

آمدن یا نیامدن شرکت‌های اروپائی در اقتصاد صنعتی ما تاثیر چندانی ندارد زیرا با عدم قطعیت شرایط اقتصادی و تعامل نامناسب با دنیای بیرون و عدم ریسک پذیری سرمایه‌گذاری بالا در کشورمان، امکان سرمایه‌گذاری اروپا در ایران نیست.

تین نیوز

در حالی رئیس گروه روابط پارلمانی اروپا با ایران از تمایل شرکت‌های تجاری اروپا برای حضور در ایران سخن گفته که بدعهدی دوبار گذشته آن‌ها از حافظه تاریخی مردم ایران زدوده نشده است. با کنار کشیدن آمریکا از توافق برجام این کشورهای اروپائی بودند که در کمترین زمان ممکن و پیش از آغاز تحریم‌ها رخت عزیمت از صنعت خودرو ایران برتن کردند که آثار نامطلوب آن روز به روز بر اقتصاد کشورمان نمایان‌ترمی‌شود.

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز، لواندوفسکی، رئیس گروه روابط پارلمانی اروپا با ایران در دیدار با کاظم جلالی، رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس، که به منظور دیدار و گفت‌وگو با مقامات سیاسی و مسئولان پارلمان اروپا عازم بروکسل شده‌ است، از اقبال شرکت‌های اروپایی برای همکاری با ایران در بخش‌های مختلف خبر داده و گفته است: اروپا باید در سطح جهانی بیاموزد که چگونه بدون آمریکا عمل کند. اروپا به دنبال ایجاد سیستم مالی مستقل برای ارتباط و همکاری بانکی با ایران است. اما آیا بار دیگر دولتمردان ایرانی به اروپا اعتماد خواهد کرد را باید در آینده منتظر پاسخ آن بود.

کارشناس صنعت خودرو کشورمان در این رابطه به تین‌نیوز گفت: تا زمانی که شیوه همکاری با شرکت‌های خودروسازی اروپایی در ایران تغییر نکند چنین بدعهدی‌ها نیز ادامه خواهد داشت. آمدن یا نیامدن شرکت‌های اروپائی در اقتصاد صنعتی ما تاثیر چندانی ندارد زیرا با عدم قطعیت شرایط اقتصادی و تعامل نامناسب با دنیای بیرون و عدم ریسک پذیری سرمایه‌گذاری بالا در کشورمان، امکان سرمایه‌گذاری اروپا در ایران نیست.

بهرام شهریاری به موضوع استفاده اقتصادی صرف اروپا در تمایل به همکاری با ایران پرداخت و افزود: کشور ما در فضای بازی برای صنایع پدید آمده باید به سمت و سوی خودروسازان گام بردارد و به سوی بی‌نیازی از خودروسازان مطرح جهان برود. متاسفانه تا به امروز این اتفاق در صنعت خودرو ایران نیفتاده و به مانند سابق تکیه بر کشورهای صاحب نام دارد.

وی اظهار داشت: متاسفانه دغدغه ارتقای صنعت خودرو در کشور وجود ندارد و تنها افزایش تیراژ و اجرای نمایشی در سال‌های اخیر از خودروسازی به چشم خورده و بخش اصلی به فراموشی سپرده شده است.

شهریاری خودروسازان را تنها طراحی چرخ و چراغ ماشین ندانست و تصریح کرد: دو راهکار برای رسیدن به جایگاه درست خودروسازی ایران وجود دارد که یکی واگذاری خودروسازی به بخش خصوصی اهل‌فن است و دیگری حضور خودروساز خصوصی در کشورهای صاحب نام به منظور انتقال دانش‌فنی خودرو سازی به کشور که متاسفانه هیچ یک از این دو راه تا به امروز به اجرا گذاشته نشده است.

وی با تاکید بر اینکه کشور ما سال‌های سال است به مونتاژ تولیدات دیگر کشورها می‌پردازد، گفت: زمان آن رسیده از فرصت تحریم‌ها برای طراحی و تولید خودرو ایرانی بهره‌ بگیریم. قدمی که تا به حال برداشته نشده است. این اتفاق هم نمی‌افتد مگر اینکه روابط بین‌الملل ما اصلاح شود و با دنیا تعامل اقتصادی و اجتماعی خوب داشته باشیم.

این کارشناس صنعت خودرو در پاسخ به این سوال که چرا از طراحان به ایرانی مشغول در خودروسازی‌های مطرح جهان به منظور طراحی و تولید خودرو در کشور استفاده نمی‌کنیم، یادآور شد: دعوت از طراحان،  کار نیک و پسندیده‌ای است اما کافی نیست. شرط کافی آن است که سیستم خودرویی طراحی شود که نیاز به تجهیزات و تکنولوژی خاص خود دارد.

شهریاری خاطرنشان کرد: خودروسازان اروپائی علاقه‌ای به توانمند شدن خودروسازی ایران ندارند.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.