| کد خبر: 173097 |

یک کارشناس لجستیک مطرح کرد:

◄ سه رکن پایه که به پاشنه آشیل لجستیک تبدیل شد

«کشور ما در این سه رکن به شدت ضعیف است و به نوعی می‌توان این سه رکن را پاشنه آشیل بهبود و ارتقای عملکرد لجستیک و زنجیره تامین در کشور که اثری مستقیم بر بهبود عملکرد اقتصادی، تولیدی و تجاری دارد، دانست

تین نیوز

یک کارشناس لجستیک معتقد است همه عوامل فعال در زنجیره تامین باید از اصول پایه لجستیکی پیروی کنند که به یک زبان مشترک برای همه ایشان قابل درک باشد.

به گزارش تین‌نیوز، خسرو سرایی این مطلب را در شبکه‌های اجتماعی و پس از انتشار اسلاید زیر در یک گروه تلگرامی و در جمع کارشناسان حوزه بنادر و دریانوردی بیان کرد.

در این اسلاید سه رکن همکاری، هماهنگی و یکپارچی از ارکان مدیریت لجستیک و زنجیره تامین عنوان و خاطرنشان شده که «کشور ما در این سه رکن به شدت ضعیف است و به نوعی می‌توان این سه رکن را پاشنه آشیل بهبود و ارتقای عملکرد لجستیک و زنجیره تامین در کشور که اثری مستقیم بر بهبود عملکرد اقتصادی، تولیدی و تجاری دارد، دانست».

photo_2018-09-09_08-45-57

خسرو سرایی در مورد این اسلاید گفت: تنها اشکال این اسلاید به لحاظ محتوا، آن است که حرف آخر را در ابتدا به‌صورت کاملا ساده بیان داشته است.

مدیرکل امور لجستیکی و حمل ونقل چندوجهی سازمان بنادر و دریانوردی افزود: حقیقتاً بعد از بررسی تمام مشکلات لجستیک در کشور  و پس از سال‌ها بررسی و تحقیق، برجسته‌ترین و حرفه‌ای‌ترین افراد در حوزه لجستیک به اصلی‌ترین مشکلات کشور در زمینه لجستیک با مفاهیم گسترده‌ای که توسط این اسلاید در «سه کلمه» بیان شده خواهند رسید و مانند بسیاری از فعالیت‌های دیگر در کشور، وقتی صحبت از همکاری، هماهنگی و یکپارچگی به میان می‌آید نقاط ضعف یکایک افراد، عوامل و سیستم‌ها در گام‌های اولیه آشکار خواهد شد.

این کارشناس تاکید کرد: امروزه اگر تمامی دست اندرکاران فقط به همین سه کلمه توجه کافی داشته باشند و تحت فرمان یک رهبر ارکستر، ساز خود را بنوازند صدای بسیار زیبایی از مجموعه سازها شنیده خواهد شد.

سرایی اظهار کرد: لازمه این رهبری هم، ایجاد جایگاه تشکیلاتی و یا پیروی از هیچ فرد حقیقی یا حقوقی نیست بلکه همه عوامل فعال در زنجیره تامین باید از اصول پایه لجستیکی پیروی نمایند که به یک زبان مشترک برای همه شان قابل درک باشد.

او خاطرنشان کرد: تنها در شرایط سخت و طاقت‌فرسای امروزی است که برای جلوگیری از هزینه‌های اضافه (شامل هزینه فرصت) در کل زنجیره تامین چه در قالب پول و چه در قالب زمان و چه به شکل فرآیندهای طولانی، تمامی بخش‌ها در همه سطوح ذیربط باید تمام و کمال به به‌کارگیری اصول لجستیک همت گمارند.

این کارشناس گفت: رقابت امروزه در کل زنجیره تامین و با نقش‌آفرینی کلیه عواملی که نقش ایفا می‌کنند صورت می‌گیرد و در همین راستا اخیرا ادبیات رقابت بندری از «هاب پورت» به «هاب لجستیک پورت» تغییر یافته است.

وی افزود: برای تشریح رقابت در کل زنجیره تامین از  مسابقه دو امدادی می‌توان کمک گرفت، نتیجه مسابقه چه خواهد شد اگر اعضای یک تیم هماهنگ عمل نکنند؟

او ادامه داد:  یک عضو تیم قسمتی از مسیر مسابقه را طی می‌کند و پس از طی مسیر مختص خود چوب را به هم تیمی خود انتقال می‌دهد.

سرایی تاکید کرد: حال فرض کنید نفر بعدی به حساسیت مسابقه واقف نباشد، ارزش زمان را نداند، درگیر حواشی باشد و در هنگام طی مسیر با عوامل خارج از مسابقه درگیر باشد، در زمانی که نفر قبل چوب را به او می‌دهد او در حال استراحت باشد و فاجعه زمانی رخ می‌دهد که پس از دریافت چوب در جهت معکوس به مسابقه ادامه دهد (دقیقا مانند حمل‌و‌نقل‌های اضافه‌ای که در کشور رخ می‌دهد) با چنین اوضاعی نتیجه مسابقه را حدس زدن کار سختی نیست.

بهروز فتحی کارشناس لجستیک هم در این زمینه گفت: در این بحث از یادداشت لجستیک و حمل‎و‎نقل دریایی از ارتفاع ۵۰ هزارپایی که در تین‌نیوز منتشر شده است، می‌توان استفاده کرد که به مشکل عدم همکاری، هماهنگی و یکپارچگی توجه نموده و دلیل آن‌را عدم وجود نگاهی فرابخشی و همه سونگر می‌داند.

وی افزود: در اصل موفقیت د رحوزه لجستیک و زنجیره تامین با گفتمان‌سازی مبحث لجستیک در سطوح بالای تصمیم‌گیری که زبان اقتصاد را بهتر درک می‌کنند حاصل می‌شود و یا به‌نوعی ایجاد زبان مشترک بین لجستیک و اقتصاد، تجارت و صنعت.

این کارشناس تاکید کرد: از سویی این نگاه فرابخشی باعث ایجاد زبان مشترک بین‌بخشی و در نهایت همسو‌سازی عملیات بخشی با این دو سطح بین‌بخشی و فرابخشی می‌شود.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.