| کد خبر: 173085 |

درخواست انجمن ریلی از وزیر صنعت:

◄ به بخش ریلی یارانه اختصاص دهید

انجمن صنفی شرکت‌های ریلی ضمن برشمردن مزایای صنعت ریلی، از وزیر صنعت، معدن و تجارت درخواست کرده است که یا به این بخش یارانه تعلق بگیرد و یا اینکه نرخ حمل‌ونقل افزایش یابد. همچنین ارز دولتی نیز به بخش ریلی اختصاص یابد.

تین نیوز

انجمن صنفی شرکت‌های ریلی از وزیر صنعت، معدن و تجارت و کمیسیون حمایت از تولید ملی در مجلس شورای اسلامی درخواست کرده است تا ارز دولتی به بخش ریلی اختصاص یابد.

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز، از ابتدای بحث تحریم‌ها، شرکت‌های ریلی مراتب اعتراض خود را نسبت به عدم تخصیص ارز به حمل‌ونقل ریلی در شرایطی که توسعه این صنعت از مهم‌ترین شعار های دولت دوازدهم بوده است، اعلام داشته‌اند.

رییس انجمن صنفی شرکت‌های ریلی در این‌باره گفت: سیستم حمل‌ونقل ریلی در حالت عادی نه فقط ارز دولتی بلکه باید یارانه نیز دریافت کند، چراکه این موضوع در همه دنیا امری متداول است.

به گفته محمدرجبی 80‌درصد هزینه‌های تعمیر و نگهداری به صورت ارزی است و تامین نشدن ارز دولتی بابت قطعات فنی واگن‌ها می‌تواند منجر به توقف تعدادی از واگن‌های مسافری شود.

دبیر انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی و خدمات وابسته نیز پیش از این در این‌باره گفت: از ابتدای سال جاری هزینه‌های ارزی شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی سه برابر شده و از نظر ریالی هم هزینه‌ها 40‌درصد افزایش یافته است.

این مقام مسئول در انجمن ریلی ادامه داد: به‌طور متوسط تامین نیمی از قطعات بخش قطارهای مسافری منشا ارزی دارد حال آن‌که دولت به شبکه مسافری ریلی ارز دولتی نداده و درخواست انجمن از دولت برای تامین ارز دولتی در بخش مسافری با استقبال دولت مواجه نشده است.

دبیر انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی می‌افزاید: اداره وضعیت موجود برای شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی مخاطره‌انگیز و امکان تامین قطعات هم به‌شدت دشوار شده است چراکه قیمت یک واگن با دلار 3700، حدود سه میلیارد تومان بود اما اکنون به هشت میلیارد تومان رسیده است.

مجید بابایی درباره وضعیت موجود حمل‌ونقل ریلی توضیح داد: در حال حاضر به‌صورت روزانه حدود 100‌قطار در شبکه ریلی تردد می‌کنند که بسته به فصول مختلف 15‌درصد در این آمار کم یا زیاد می‌شود.

او با بیان این‌که از آذرماه سال 94‌ تا اکنون، دست‌کم سالانه تورم 15‌درصد افزایش داشته است، گفت: این در حالی است که در سه سال اخیر، فقط یک‌بار افزایش 10‌درصد نرخ بلیت اعمال شده که دولت تلاش دارد تا این رقم هم به حالت قبلی خود بازگردد

به گفته بابایی، تورم شدید بر ناتوانی در سرمایه‌گذاری شرکت‌ها نیز تاثیرگذار است هرچند که اگر نرخ بلیت قطار به دو برابر هم افزایش یابد قدرت خرید مردم تحت تاثیر این نوسانات اقتصادی کاهش یافته و باعث می‌شود که مسافران به سمت حمل‌ونقل جاده‌ای حرکت کنند.

دبیر انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی راه‌حل معضل شبکه مسافری ریلی را شناورسازی و آزادسازی نرخ‌ها و تامین ارز دولتی در بخش حمل‌ونقل مسافری دانست و افزوده است: در صورت تحقق چنین رخدادی، شرکت‌های ریلی برای ارائه تخفیف و خدمات بهتر با یکدیگر رقابت خواهند کرد.

حالا انجمن صنفی ریلی به وزیر صنعت نامه‌ای نوشته و ضمن بیان مزایای صنعت ریلی، درخواست کرده است که یا به این بخش یارانه تعلق بگیرد و یا این‌که نرخ حمل‌ونقل افزایش یابد؛ ضمن اینکه به حمل‌ونقل ریلی ارز دولتی نیز تعلق بگیرد.

متن نامه انجن صنفی ریلی در ادامه خواهد آمد:

انجمن

 

انجمن1

 

انجمن2

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.