| کد خبر: 173055 |

◄ خودروی محبوب خودروسازان ایران، از کجا و چگونه به ایران آمد؟

این روزها با رسیدن قیمت پراید به 40میلیون تومان، مردم باوجود عدم انجام معامله در بازار به خودروی پراید خیلی علاقه‌مند شده‌اند و بسیاری می‌خواهند‌ بدانند پراید از کجا آمد و چگونه آمد.

تین نیوز

این روزها با رسیدن قیمت پراید به 40میلیون تومان، مردم باوجود عدم انجام معامله در بازار به خودروی پراید خیلی علاقه‌مند شده‌اند و بسیاری می‌خواهند‌ بدانند پراید از کجا آمد و چگونه آمد.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از مسافر، بخش زیادی از سهام شرکت مزدای ژاپن دراختیار شرکت بزرگ خودروسازی فورد آمریکا است. این مسئله باعث شده تا در طول تاریخ پلت‌فرم‌های مختلفی در دو شرکت به‌صورت مشترک استفاده شود.

در اواخر دهه 80، بحران سوخت باعث شد تا بسیاری از خودروسازان رو به تولید خودروهای کوچک و اقتصادی بیاورند.

یکی از این شرکت‌ها مزدا بود که در سال 1986، مدل جدید 121 را به بازار فرستاد. این خودرو هاچ‌بک سه‌در در بازار شرق و جنوب‌شرق آسیا بسیار مورد استقبال قرار گرفت و این استقبال باعث شد تا فورد به فکر تولید این خودرو در بازار آمریکا بی افتد.

مزدا 121 در آمریکا نام فورد فستیوا را به خود گرفت و با همان ظاهر به فروش رسید؛ اما کمی بعد سازمان ایمنی بزرگراه‌های آمریکا این خودرو را برای تردد در جاده‌های آمریکا ناایمن دانست و تولیدش در آمریکا متوقف شد.

این خودرو با توجه به استقبال آسیایی‌ها تا سال 89 در مزدا تولید شد و پس‌ازآن شرکت کره‌ای کیا که ابتدای راه خودروساز شدن بود، امتیاز تولید این خودرو را از مزدا خرید.

کیا نام این خودرو را به کیا پراید تغییر داد و تعداد درهای مدل‌های هاچ‌بک به 5 عدد رساند و مدل صندوق‌دار آن را نیز به تولید رساند.

کیا پراید در 4 مدل CD.5 هاچ‌بک بدون کولر و شیشه‌برقی، DM هاچ‌بک فول، LX صندوق‌دار بدون کولر و شیشه‌بالابر برقی و GTX مدل صندوق‌دار فول به بازار می‌فرستاد.

در آن سال‌ها آقای نژاد حسینیان وزیر صنایع سنگین بودند و با مشاوره‌ای که با کارشناسان انجام دادند تصمیم گرفتند پراید را به‌عنوان یک خودرو مردمی و جانشین ژیان به ایران بیاورند تا همه ایرانیان توان خرید خودرو را داشته باشند.

مذاکرات با کیا آغاز شد و به‌سرعت قرارداد تولید این خودرو کوچک در کارخانه جات سایپا امضا شد.

در ابتدا بخش زیادی از خودرو پراید وارداتی بود و به‌مرور این خودرو سهم بیشتری از تولید داخل را کسب کرد و در سال 76 به‌طور کامل ساخت داخل شد.

پس‌ازآن‌که در سال‌های میانی دهه 90 پراید قدیمی با مدل جدید که در ایران به ریو معروف بود جایگزین شد، سایپا پلت‌فرم پراید را خرید و این سرآغاز مشکلاتی بود که پراید را به‌مرور به یک عامل منفی در صنعت خودرو تبدیل کرد.

پراید 141 اولین تولید برمبنای پلتفرم پراید بود و پس‌ازآن در اواخر دهه 70، پراید انژکتوری استیشن بانام پراید سافاری به بازار آمد؛ اما هیچ‌گاه استقبال مناسبی از 141 و سافاری نشد و به‌مرور در اوایل دهه 80 همه مدل‌های پراید انژکتوری شدند و تولید سافاری متوقف شد.

پراید در ابتدا به‌صورت نیمه انژکتوری و با سیستم زیمنس به تولید رسید که مشکلات فراوانی داشت و باعث شد نام خودروهای انژکتوری در بین ایرانیان بد در برود.

اما پس از مدتی مدل‌های تمام انژکتوری با سیستم زیمنس و ساژم به بازار آمدند که همچنان بر خط تولید قرار دارند.

پراید خودرویی خوب برای زمان خود بود تا حدی که نظر فورد را به خود جلب کرده بود؛ اما تداوم تولید آن بدون تغییرات چندان و کاهش کیفیت تولید این خودرو سبک‌وزن باعث شد تا این خودرو در بین برخی افراد نا‌آگاه به ارابه مرگ معروف شود؛ اما اگر کمی در مورد پراید مطالعه کنید متوجه می‌شوید که این خودرو دارای ترمزهای بسیار قدرتمندی در حد خود است و خط ترمز آن از خودروهایی مانند 405، سمند و خیلی خودروهای نامدار دیگر در ایران کمتر است.

پراید خودرویی با شتاب، ظرفیت بار و مسافر مناسب است و درصورتی‌که راننده احتیاط لازم را به خرج دهد خودرویی قابل‌اعتماد است.

پراید از یک موتور با حجم 1360 سی‌سی سود می‌برد که حدود 70 اسب‌بخار قدرت دارد و در هر 100 کیلومتر به‌طور میانگین 6.5 لیتر بنزین می‌سوزاند.

برای آن‌که متوجه شوید این آمار چقدر برای خودرویی با این قدمت بالا است باید بدانید که موتور 1360 سی‌سی پژو 206 دارای قدرت 75 اسب‌بخار است و در 100 کیلومتر کمی کمتر از 6.5 لیتر بنزین مصرف می‌کند. شتاب این خودرو هم بیش از 14 ثانیه است؛ اما در حد 3 دهم ثانیه از پراید سریع‌تر است؛ اما توجه داشته باشید که پژو 206 محصولی برای سال 2003 است.

به هر ترتیب پراید خودرویی است که باوجود بدنه ضعیف به‌دلیل طراحی مناسب در زمان خود از ایمنی نسبی برخوردار بوده است. پراید وزنی حدود 800 تا 900 کیلوگرم دارد و به همین دلیل مقاومت چندانی در بدنه و شاسی ندارد.

یکی از بزرگ‌ترین مشکلات پراید ضعف جلوبندی آن است که باعث می‌شود تا پراید در هر 30 هزار کیلومتر حتماً نیاز به تعویض چند قطعه در جلوبندی داشته باشد.

در پایان جالب است بدانید که مزدا 2، فورد فیستا و کیا ریو همگی از پراید 40 میلیونی ما شروع‌شده‌اند و این خودروها به‌نوعی فرزندان پراید هستند.

پراید در ایران طرفداران بسیاری دارد و درحال‌حاضر باقدرت جایگاه پیکان را تصاحب کرده و با خروج آن از خط تولید باید منتظر بمانیم و ببینیم که تیبا و ساینا خواهند توانست جانشین شایسته‌ای برای این خودرو 30 ساله باشند.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.