| کد خبر: 173054 |

◄ آل‌اسحاق: جهش نرخ دلار با واقعیت اقتصاد امروز همخوانی ندارد

رییس سابق اتاق بازرگانی تهران جهش قیمتی نرخ ارز را بی اساس اعلام کرد و دلایل خود را تشریح کرد.

تین نیوز

رییس سابق اتاق بازرگانی تهران جهش قیمتی نرخ ارز را بی‌اساس اعلام کرد و دلایل خود را تشریح کرد.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از ایسنا، یحیی آل‌اسحاق درباره وضعیت کنونی بازار ارز گفت که با واقعیت‌های ارزی، درآمدها و امکاناتی که در کشور در اختیار است و همچنین با در نظر گرفتن هزینه‌های واقعی، نباید جهش‌های قیمتی این‌چنینی در نرخ دلار داشته باشیم.

او نیاز ارزی کشور را اینچنین برشمرد: از مجموع نیازهای واقعی ارزی کشور، حدود ۱۵ میلیارد دلار برای کالاهای ضروری نیاز داریم و حدود ۴۰ میلیارد دلار هم برای واردات سایر کالاها. اگر حتی خیلی بالا هم در نظر بگیریم، ۵۰ میلیارد دلار برای واردات کالاهای غیرضروری و ۲۰ میلیارد دلار برای واردات کالاهای ضروری نیاز است.

رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق  تصریح کرد: مجموع نیاز ارزی واقعی کشور ٧٠ میلیارد دلار است که با احتساب ۱۰ میلیارد دلار هم برای مسافران و ... در نهایت ۸۰ میلیارد دلار نیاز واقعی کشور است.

او درباره درامدهای ارزی کشور نیز گفت: در مجموع تا به اینجا از حاصل درآمدهای نفتی و غیر نفتی ۹۵ میلیارد دلار ذخایر ارزی خواهیم داشت و همچنین ۱۰۹ میلیارد دلار ذخایر ارزی ایران در خارج از کشور و در کشورهایی همچون هند، چین و غیره است.

آل اسحاق تاکید کرد: بنابراین حدود ۲۰۰ میلیارد دلار تا پایان سال ذخایر ارزی کشور است بنابراین بیش از حدود دو برابر نیاز، امکانات دسترسی به ارز داریم؛ بنابراین مشکل، عرضه و تقاضای ارز نیست.

این مقام مسئول افزود: به اعتقاد بنده نظام مدیریتی دچار مشکل است؛ نه نظام واقعی اقتصادی. اگر نظام مدیریت ساماندهی شود، می‌تواند بازار را کنترل کند که میزان کنترل اوضاع به روحیه مدیران و مسئولان و حضور و اقتدار عملیات مدیریتی آنها برمی‌گردد.

آل‌اسحاق افزود: مدل انتخابی برای واردات کالاهای اساسی با ارز ۴۲۰۰ تومانی می‌تواند جواب دهد، مدیریت بازار ثانویه نیز کار سختی نیست چون عرضه در ان قابل مدیریت است، بازار سوم که خرید و فروش در کوچه و پس‌کوچه‌هاست، حدود سه درصد از حجم معاملات ارزی است که متاسفانه این سه درصد به عنوان مرجع شده است، در صورتی که نباید اینطور باشد.

او تاکید کرد: تقاضا نیز دست مردم بوده که قابل کنترل است. کما اینکه سه‌شنبه گذشته عرضه ارز در بازار ۷۴ میلیون دلار بود و تقاضا حدود ۴۰ میلیون دلار که نشان می‌دهد عرضه و تقاضا می‌تواند تنظیم‌کننده باشد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • شیخی 0 0

    اتفاقا وضعیت دلار دقیقا مطابق با وضعیت اقتصاد متزلزل کشور ماست.