| کد خبر: 173053 |

در سفر وزیر راه و شهرسازی به هند مطرح شد:

◄ تسریع در اجرای توافق‌های بندر چابهار

ایران از سرمایه‌گذاری هندی‌ها در بندر چابهار استقبال می‌کند.

تین نیوز

در دیدار وزیر راه و شهرسازی ایران با وزیر حمل‌ونقل و کشتیرانی هند در دهلی‌نو، دو کشور بر گسترش هر چه بیش‌تر روابط دوجانبه به‌خصوص تسریع در توسعه بندر چابهار تاکید کردند.

به گزارش تین‌نیوز و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان بنادرودریانوردی، عباس آخوندی که به دعوت رسمی نیتین گادکاری؛ وزیر حمل‌ونقل و کشتیرانی هند به‌منظور تقویت همکاری‌های راهبردی میان دو کشور در حوزه حمل‌ونقل و هم‌چنین تقدیم دعوت‌نامه رسمی حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران به نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند برای شرکت در نشست همکاری‌های آسیا به مدت دو روز به دهلی‌نو سفرکرده بود، در دیدار با همتای هندی خود در مورد مهم‌ترین حوزه‌های همکاری ازجمله ضرورت عملیاتی کردن توافق‌های دو کشور در خصوص توسعه بندر چابهار و حل‌وفصل کلیه مسائل و مشکلات تکنیکی آن‌ها ظرف یک تا سه ماه آینده و هم‌چنین ضرورت زمینه‌سازی توسعه همکاری‌های اقتصادی از طریق روان‌سازی روابط بانکی و ارائه طرح و مکانیسم‌های کار آسان با روپیه و ریال میان دو کشور مذاکره کرد.

 هم‌چنین قرار شد دو کشور در طول یک ماه تمام این سازوکارها را با یکدیگر مبادله کنند. طرف هندی متعهد شد تا با تمام نهادهای تجاری و اقتصادی هند مذاکراتی را انجام دهد و تمام مسائل تکنیکی به‌خصوص در حوزه بانکی را که بر سر راه توسعه همکاری‌ها و حمل‌ونقل قرار دارند، برطرف کند.

در ترکیب هیات همراه وزیر راه و شهرسازی ایران، نماینده مجلس شورای اسلامی، مدیران شرکت راه‌آهن و سازمان بنادرودریانوردی، مدیر بین‌الملل وزارت راه و نمایندگانی از سفارت ایران در هند و وزارت خارجه حضور داشتند. نظر به آن‌که ایران قراردادهای مهمی با بخش راه‌آهن هند امضا کرده است، اعضای هیات ایرانی در مورد خرید تجهیزات، سوزن و لکوموتیو از هند مذاکرات جداگانه‌ای را با همتایان هندی خود انجام خواهند داد.

در این دیدار وزیر هندی موافقت کرد که تمام مسائل مربوط به راه‌آهن را با وزیر راه‌آهن هند مطرح و نتیجه آن را به ایران اعلام کند.

گادکاری؛ وزیر حمل‌ونقل و کشتیرانی هند در ارتباط با نقطه ثقل گفت‌وگوها گفت: هر دو کشور دارای موقعیت بسیار خوبی برای اتصال به سایر مناطق تجاری و مصرفی دنیا هستند. هند یک‌قطب مهم در شرق آسیا و یک اقتصاد مهم در جنوب آسیا است و از طریق ایران به‌راحتی می‌تواند به مناطق آسیای میانه، روسیه و اروپا متصل شود. جایگاه بندر چابهار بسیار راهبردی است و می‌تواند هند را به افغانستان متصل کند.

طرفین در طول این دیدار با ذکر این نکته که مهم‌ترین جنبه این دیدارها اعلام اراده سیاسی دو کشور برای ادامه روابط است، تاکید کردند که مشکلات تکنیکی را هر چه زودتر مرتفع خواهند کرد.

وزیر راه و شهرسازی، پس از دیدار با نیتین گادکاری وزیر حمل‌ونقل و کشتیرانی هند، تاکید کرد که دو طرف در خصوص پروژه‌های بسیار زیادی گفت‌وگو کرده و به توافقات خوبی در زمینه همکاری دوجانبه درباره بندر چابهار دست یافتند.

وی گفت: با توجه به این‌که قرار است هندی‌ها در فاز اول چابهار مستقر بشوند و در مسئله احداث راه‌آهن چابهار به سمت ایرانشهر و یک پروژه دیگر برای تولید ریل با ذوب‌آهن اصفهان نیز همکاری کنند، مسئله تامین ۲۵۰ لکوموتیو و هم‌چنین سوزن‌هایی که در خطوط ریلی استفاده می‌شود نیز با وزیر هندی مورد گفت‌وگو قرار گرفت.

آخوندی با ذکر این‌که باهدف پیگیری توافقات پیشین به هند سفرکرده است افزود: خوشبختانه در حوزه چابهار روابط هند و ایران یک‌روند تنظیم‌شده دارد و توافقاتی نیز درگذشته به امضا رسیده است، در جریان گفت‌وگوها دو کشور در مورد ایجاد کانال بانکی جهت سرمایه‌گذاری هندی‌ها در بندر چابهار به توافق رسیدند و به‌زودی هندی‌ها در بندر چابهار مستقر خواهند شد.

وی در توضیح اهداف سفر خود به هند اعلام کرد: در این سفر در مورد بندر چابهار مذاکره کردیم. ایران اعلام کرده است که از سرمایه‌گذاری هندی‌ها در بندر چابهار استقبال می‌کند. در خصوص سایر پروژه‌ها نیز با طرف هندی مذاکره و قرار شد این پروژه‌ها هر چه زودتر عملیاتی شوند.

وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: امیدواریم دو کشور بتوانند سایر پروژه‌ها را نیز هرچه زودتر عملیاتی کرده و همکاری‌های جدیدی درزمینه سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های ریلی و همچنین بخش حمل‌ونقل ریلی داشته باشیم.

وی در مورد برنامه‌های دومین روز سفر خود به دهلی‌نو افزود: در کنفرانسی که با موضوع ارتباط با مفهوم حرکت و جابه‌جایی با حضور نارندرا مودی نخست‌وزیر هند برگزار می‌شود، شرکت خواهم کرد. در حاشیه این کنفرانس ملاقاتی را با وزیر بازرگانی هند خواهم داشت تا بتوانم موارد تجاری میان دو کشور را پیگیری کنم.

آخوندی در ارتباط با حجم سرمایه‌گذاری هند در بندر چابهار توضیح داد که سرمایه‌گذاری هند در دو مرحله است. اولین مرحله یک سرمایه‌گذاری ۸۵‌میلیون دلاری و یک خط اعتباری ۱۵۰‌میلیون دلاری است که قرارداد هر دو سرمایه‌گذاری امضاشده است و می‌تواند به‌زودی اجرایی شود. در مورد اختصاص یک خط اعتباری دیگر نیز گفت‌وگو شده است. کلیات این خط اعتباری در طول سفر ریاست جمهوری به هند موردتوافق قرار گرفت که ارزش آن بیش از دو میلیارد دلار است.

وزیر راه و شهرسازی ایران در مورد هیاتی نیز که از ایران همراه وی به هند سفرکرده‌اند، گفت: تعدادی از مقامات سازمان بنادرودریانوردی در هند حضور دارند که مسئله چابهار را دنبال می‌کنند. هم‌چنین نمایندگان شرکت راه‌آهن، قراردادهای ریلی را پیگیری می‌کنند.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.