| کد خبر: 173023 |

◄ هجوم چینی‌ها و عراقی‌ها به آب‌های جنوب

صید بی‌رویه صیادان چینی از آب‌های جنوب باعث نایاب شدن میگو و ماهی برای مردم بلوچستان شده است. آن طرف تر در خوزستان هم ارزش قابل‌توجه دینار عراق در برابر ریال ایران باعث هجوم عراقی‌ها به بازارهای خرمشهر و آبادان و در گام اول نایاب شدن ماهی از سفره مردم شده است.

تین نیوز

چابهار، خرمشهر و آبادان این روزها نه برای مردم محلی خود و نه برای توریست‌ها غذای دریایی ندارد.

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز اگر تا همین چند هفته پیش شمارش معکوس برای بازگشت تحریم‌ها و خروج لاینرهای مهم از آب‌های ایران به‌عنوان یکی از مشکلات بنادر و دریاهای کشور مطرح بود حالا موضوع دیگری با عنوان صید بی‌رویه ماهیان دریایی در آب‌های جنوب کشور توسط چینی‌ها بلای جان مردم جنوب شده است.

فعالیت صیادان چینی در خلیج‌فارس نگرانی‌هایی را چه در بعد زیست‌محیطی و چه از بعد تأمین معیشت صیادان سنتی کشور ایجاد کرده است.

 صیادان چینی که ظاهراً برای صید گونه‌ای از فانوس دریایی به خلیج‌فارس آمده بودند حالا پا را فراتر گذاشته و اقدام به صید سایر ماهیان و جاندارانی می‌کنند که البته به گفتهٔ خود آن‌ها تصادفی است، اما این  صید تصادفی که به نظر می‌رسد از سوی شیلات و سازمان‌های متولی خیلی هم مخالفتی را در پی نداشته علاوه بر اینکه بر زیست‌بوم دریا تأثیر گذاشته است برای معیشت مردم چابهار هم دردسرساز شده است.،

صاحب یک رستوران در چابهار در این‌باره به خبرنگار تین نیوز، گفت: اکنون ماه‌های طولانی است که برای تأمین ماهی و میگو با مشکل روبرو هستیم. در چابهار پیش‌ از این و در این فصل ماهی و میگو به‌وفور وجود داشت و هیچ رستوران‌داری برای تأمین مواد غذایی دریایی با مشکل روبرو نمی‌شد.

او ادامه داد: این خلأ به‌خوبی خود را نشان داده است تا جایی که توریست‌ها و مردمی که در این دو ماه  به چابهار آمده‌اند همه تعجب کرده‌اند که چگونه ممکن است غذای دریایی در دو کیلومتری دریا پیدا نشود.

او به موضوع اشتغال در بلوچستان اشاره می‌کند و می‌گوید: از صید ماهی صدها نفر نان می‌خورند و حالا حضور بی‌رویه چینی‌ها  در آب‌های کشور  نان صیادان سنتی را آجر کرده است و از طرفی نگران هستیم که زیست‌بوم دریا را هم‌تغییر دهد و باعث انقراض نسلی از جانداران دریایی شود.

به گفتهٔ این رستوران‌دار صیادی‌های صنعتی در دریاهای جنوب کشور می‌تواند هشداری برای محیط‌زیست و ۱۲۰۰ گونه مختلف دریایی جنوب کشور باشد.

این مشکل ظاهراً به شکل دیگری در خرمشهر و استان خوزستان هم وجود دارد.

بر اساس مشاهدات خبرنگار تین نیوز، یافتن ماهی در بازارهای خرمشهر و آبادان هم این روزها خیلی کار ساده‌ای نیست که البته روایت نایاب شدن ماهی در خوزستان دلایل دیگری دارد.

آذرماه سال گذشته به‌صورت رسمی مجوز ورود اتباع خارجه بدون ویزا به منطقه آزاد اروند ابلاغ شد  و از آن زمان به بعد شاهد ورود اتباع خارجه به‌ویژه اتباع عراقی برای حضور در آبادان و خرمشهر افزایش پیدا کرد.

اگر این روزها سفری به خرمشهر و آبادان داشته باشید شاهد هستید که بیشتر هتل‌ها در رزرو توریست‌های عراقی است که اتفاقاً تعداد بیش‌از اندازه آن‌ها این سؤال را به ذهن می‌رساند که آیا تنها لغو روادید باعث افزایش این تعداد از سفر عراقی‌ها به خرمشهر شده است.

یکی از مردم بصره در گفت‌وگو با خبرنگارتین نیوز عنوان می‌کند که بعد از افزایش نرخ دلار در ایران دینار ما افزایش چشم‌گیری داشته است و ارزش زیادی یافته و بر این اساس خرید از خرمشهر و آبادان برای مردم بصره بسیار صرف دارد. ماهی و مرغ تازه هم که از خوراکی‌های موردعلاقه مردم عراق است و می‌توانیم روزانه خرید کرده و شب به بصره بازگردیم.

یکی از مردم خرمشهر نیز به خبرنگار ما گفت: نگران صید بی‌رویه ماهی در پی تقاضای زیاد عراقی‌ها هستیم و از آن‌طرف نبود ماهی کافی در بازار آبادان و خرمشهر باعث شده که از ساعت 9 صبح به بعد ماهی در بازارهای خرمشهر کمیاب شود.

او می‌گوید: درعین‌حال وقتی برای خرید ماهی به بازار می‌رویم و از افزایش قیمت‌ها گله داریم فروشنده‌ها عنوان می‌کنند که اگر گران است نخرید بیش‌تر از این قیمت به عراقی‌ها می‌فروشیم.

نگرانی از صید بی رویه ماهی از اروند و کارون از یک سو و افزایش قیمت‌ها در پی هجوم عراقی‌ها به فروشگاه‌های ایرانی مردم ابادان و خرمشهر را درست مثل مردم چابهار با یک سوال مهم مواجه ساخته است که تا کی  سیاست‌های غلط از دریاهای جنوب قربانی میگیرد؟

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.