| کد خبر: 172978 |

یادداشت اختصاصی/

◄ برندسازی، حیات دوباره فرودگاه‌ها

فرودگاه‌ها می‌توانند با بازارسازی برای ایرلاین‌ها، نقش موثری در رونق فرودگاه خود داشته باشند.

تین نیوز

داود ربیعی* در تعریف سنتی، فرودگاه محلی برای نشست‌وبرخاست هواپیما است اما در نگاه نوین مدیریت هوانوردی و فرودگاهی، فرودگاه‌ها علاوه بر آن‌که به‌عنوان محلی برای نشست‌وبرخاست هواپیماها و ورود و خروج مسافر باشند به قطب‌های اقتصادی و گردشگری تبدیل‌ شده‌اند.

ایجاد شهرهای فرودگاهی، راه‌اندازی مناطق آزاد اقتصادی، هتل‌ها و... توانسته‌اند به‌عنوان ابزاری در جهت توسعه جوامع قلمداد شوند. اما آن‌چه در این میان اهمیت پیدا می‌کند، مفهوم برندسازی و بازاریابی در توسعه فرودگاه‌ها است.

فرودگاه‌ها در کشور ما بر اساس نیاز شرکت‌های هواپیمایی درهای خود را به‌سوی هواپیماها باز می‌کنند اما بازارسازی و رونق فرودگاه‌ها در نقاطی از کشور که مسافر کم‌تری دارد، چه جایگاهی دارد؟ البته در پاسخ به این پرسش، پیش فرضی با عنوان نبود استراتژی متفاوت در ایرلاینها وجود دارد که این موضوع سبب شده تا نشست‌وبرخاست هواپیماها با ظرفیت صندلی بالا، در این فرودگاه‌ها مقرون به‌صرفه نباشد.

اما در چنین فضایی نیز، فرودگاه‌ها می‌توانند با بازارسازی برای ایرلاین‌ها، نقش موثری در رونق فرودگاه خود داشته باشند.

مشاور برندسازی*

جدا از این بحث، فرودگاه‌های بزرگ و پررونق کشور نیز، تنها به دروازه ورود و خروج مسافر تبدیل شده‌اند، در صورتی که می‌توانند با برندسازی مناسب، علاوه بر جذب ایرلاینها، با افزایش ماندگاری زمان حضور مسافر، نقش مؤثری در توسعه کسب‌وکارهای کوچک داشته باشند.

فرودگاه‌ها، زمان مُرده مسافر را می‌توانند به درآمدزایی خود و کسب‌وکارهایی مانند استارت آپ ها، گروه‌های هنری و ... تبدیل کنند. فرودگاه‌ها، می‌توانند به‌عنوان موزه و یا گالری‌هایی باشند که در جهت معرفی فرهنگ و هنر جامعه فعالیت می‌کنند.

برندسازی فرودگاه، شامل مفاهیم عمیقی مانند تدوین استراتژی بازرگانی، تبلیغات، مسئولیت اجتماعی و حمایت از ایرلاینها و مسافران است. اما متأسفانه چند سالی است، فرودگاه‌های کشور بستری در جهت ارائه محصولات غذایی بی‌کیفیت، سوغات و هدایا با قیمتی چندین برابر قیمت داخل شهر و سرشار از بیلبوردهای تبلیغاتی شده که تنها آلودگی بصری در پی داشته است.

فرودگاه، بهترین مکان در جهت ایجاد یک جامعه کوچک و پویا است، جامعه‌ای که با تدوین و اجرای صحیح استراتژی برندسازی، می‌تواند میزبان مخاطبانی باشد که برای بهره‌برداری از خدمات فرودگاه، وارد فرودگاه می‌شوند و در زمره مسافران قرار نمی‌گیرند.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.