| کد خبر: 172934 |

◄ انتقال از جاده به ریل رقابتی ناجوانمردانه است

مدیر‌کل راه‌‌آهن آذربایجان درتشریح فعالیت‌های این اداره انتقال بار جاده به ریل در مسیر تبریز-تهران را رقابتی ناجوانمردانه خواند.

تین نیوز

مدیر‌کل راه‌‌آهن آذربایجان درتشریح فعالیت‌های این اداره انتقال بار جاده به ریل در مسیر تبریز-تهران را رقابتی ناجوانمردانه خواند.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، شاپور ارصلانی گفت: در حوزه انتقال بار از جاده به ریل  از تبریز به تهران بحث ریلی نمی‌تواند ازنظر کیلومتری و هزینه‌ای رقابت کند.

او ادامه داد: گفت: درباره  افزایش تعداد ایستگاه‌ها در این منطقه گفت: احتیاجی به ایستگاه جدید نداریم چون با توجه به برآورده شدن بحث بار و مسافر با ایستگاه‌های موجود حتی اگر محور میانه-بستان‌آباد هم اضافه شود بازهم نیازی به ایستگاه جدیدی نداریم.

او در خصوص آخرین وضعیت راه‌آهن میانه-تبریز گفت: کار زیربنایی ۸۵درصد تا ۹۰درصد پیشرفت داشته است و در سال‌ گذشته کار به‌خوبی پیش رفته است.

مدیر‌کل راه‌‌آهن آذربایجان افزود: محور مهاباد-ارومیه ۹۵درصد پیشرفت فیزیکی داشته و بخش ساختمانی ایستگاه نقده و ارومیه نیز تکمیل‌شده است.

ارصلانی بیان کرد: برای توسعه ایستگاه تبریز در فاز اول ۴۰۰ مترمربع به فضای ایستگاهی اضافه شد، در فاز دوم هم ۱۱۰۰ متر دیگر اضافه شد، در فاز سوم و نهایی ۵۰۰ متر دیگر به ایستگاه اضافه خواهد شد و کلیه فضاهای جانبی مازاد حذف و ایستگاه تبریز در کل مسافری شد.

او ادامه داد: بعد از پنج‌سال قطار تبریز-وان راه‌اندازی که البته با توجه به بازار ارز موجود جذب مسافر آن‌گونه که باید پیش نرفت اما در حال حاضر چهارسالن از تبریز به وان حرکت می‌کند که از ۲۵‌درصد ظرفیت آن استفاده می‌شود.

این مقام مسئول به عمر ناوگان اشاره کرد و افزود: درحال حاضر ۱۲‌رام قطار از اداره‌کل راه‌آهن آذربایجان از مبدا تبریز به مراغه، مشهد، تهران و از مبدا مراغه به تهران و از جلفا به سلماس و وان اعزام می‌شوند.

ارصلانی درباره قطار دانشجویی تبریز-تربیت‌معلم گفت: این قطار اکثر اوقات با صددرصد ظرفیت حرکت می‌کند و ۸۰۰ مسافر را جابه‌جا می‌کند.

او به قطارهای رایگان در منطقه ارس گفت: در چندین مرحله و فاز با قبول صددرصد هزینه از سوی منطقه آزاد قطارها اعزام می‌شود که فقط در ایام نوروز  روزی دوهزار مسافر جابه‌جا کرده است.

مدیر‌کل راه‌‌آهن آذربایجان اذعان داشت: قطار توریستی مراغه‌ از تبریز با ۹۰‌درصد ظرفیت به مراغه حرکت می‌کند که یک روز رفت و یک روز برگشت است و قطار حومه‌ای تبریز-سلماس اعزام می‌شود. در ایام نوروز هم قطار تبریز به رازی را راه انداختیم که در نبود قطار تبریز-وان از آن استفاده کردیم.

افزایش 25 درصدی حمل بار

ارصلانی گفت: فعالیت راه‌آهن آذربایجان در بخش بین‌المللی نسبت به سال‌های گذشته عملکرد مثبتی را نشان می‌دهد.

او تصریح کرد: تناژ بارگیری در پنج‌ماهه ابتدایی سال نسبت به سال گذشته ۲۵‌درصد رشد داشته است و به عدد ۴۹۱هزار ۸۲۶‌تن رسیده‌ است.

این مقام در راه‌آهن با اشاره به بارگیری‌های صورت گرفته در این اداره‌کل گفت: بعد از سه سال بار مازوت از تبریز به بندر امام می‌رود. هم‌چنین بار گندم را بعد از دو سال توقف از تبریز به نکا، زاهدان و کرج بارگیری داریم.

ارصلانی در ادامه گفت: امسال توانستیم برای اولین‌بار کنستانتره طلا را از تبریز بارگیری و به‌صورت ترکیبی به بندرعباس ارسال کنیم. واگن‌های اول این بار رفته است و در انتظار مجوز کلی هستیم که جابه‌جایی این بار ادامه داشته باشد.

او ادامه داد: هم‌چنین کنستانتره مس از معدن سونگون که طولانی‌ترین بار صادراتی کشور است از تبریز به بندرعباس بارگیری می‌شود.

مدیر‌کل راه‌‌آهن آذربایجان گفت: هم‌چنین موفق به جذب یک‌بار دیگر از معدن مس انجرد شدیم که کنستانتره آن به اهر می‌آید و تاکنون ۳۲‌واگن به‌عنوان نمونه بارگیری و به بندرعباس اعزام شد.

ارصلانی تشریح کرد: صادرات بار قیر به ترکیه که در حال حمل است و همچنین بار کربنات سدیم از محور جدیدالاحداث مراغه به ارومیه هم باید ذکر شود. این بار کربینات سدیم که در مراغه بارگیری می‌شود که امیدواریم با کمک‌ راه‌آهن خط فرعی آن متصل شود چرا که صدهزارتن بار در سال دارند که در مجموع همه این موارد نشان دهنده این هستند که در بخش صادرات رشد چشمگیری داشته‌ایم.

او درباره اتصال به چشمه‌های بار گفت: فولاد شاهین بناب، کارخانه آرد ارس مهر، کربنات سدیم ازجمله شش مرکز بار عمده شناسایی شده‌ در استان برای اتصال به راه‌آهن هستند.

این مقام مسئول به لزوم رفع موانع مسیر مانند پل‌ها و آبروهای اشاره کرد و گفت: با توجه به دستورالعمل مشترک بین راه‌آهن و مناطق صنعتی میزان بار با میزان دلخواه راه‌آهن باید همخوانی داشته باشد. به‌هرحال این موارد گزینه‌های خوبی برای جذب مشتری است که دنبال انجام آن هستیم.

ارصلانی ادامه داد: خط آنتنی انتقال فرآورده‌های نفتی نیز فعال است که در تبریز از آن استفاده کرده و مازوت در خط‌های فرعی با منطقه صنعتی سهند، تراکتورسازی، شرکت ایری، سیلوی سوفی حمل می‌شود.

او با اشاره به اقدامات صورت گرفته در خصوص شناسایی مناطق لجستیک و ایجاد بندر خشک در استان اظهار داشت: در جلساتی که با منطقه آزاد داشتیم بابت بندرخشک تصمیمات اولیه گرفته شد و در خصوص مصوبات چون تنها راه‌آهن نمی‌تواند نظر بدهد منتظر تصمیم‌گیری و نظر دیگر ارگان‌ها هستیم.

مدیر‌کل راه‌‌آهن آذربایجان گفت: در این خصوص منطقه آزاد یک منطقه ۵۰ هکتاری را در نظر گرفته که در دو بخش است. در فاز اول که ۱۰‌هکتار است و بعد توسعه به تمام ۵۰ هکتار برسد و بندر خشک ایجاد شود.

ارصلانی ادامه داد: پتانسیل خوبی در منطقه گمرکی سهلان داریم که هرچند اسم آن را نمی‌توان بندر خشک گذاشت اما عملا تمام کارهای بندر خشک در آن انجام می‌شود.

TOD در آذربایجان

در زمینه TODچند طرح به مرکز معرفی شده و در تبریز، جلفا و سهلان فضاهای خوبی در مسیرها برای سرمایه‌گذاری وجود دارد.

این مقام مسئول گفت: راه‌آهن تبریز و ایستگاه جلفا در بهترین محدوده شهری ازنظر ترددی و مکانی قرار دارند که نزدیک به چهارکیلومتر جاده اصلی کمربندی جاده ترانزیت با راه‌آهن اشتراک دارند و ازنظر جذب سرمایه‌گذاری می‌توان به بهترین شکل کار کرد.

در جلفا هم که در منطقه آزاد تجاری قرار دارد در بهترین منطقه شهر و در میدان آن دو زمین در خیابان اصلی داریم که می‌شود از آن به بهترین شکل و به‌صورت بهینه بهره برد.

او در زمینه توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی به شهرهای جدید با اشاره به اقدامات صورت گرفته، گفت: سال گذشته مجوز کمیته فنی ایستگاه‌ها را جهت ایستگاه مسافری ایلخچی گرفتیم که عملیات اجرایی ایجاد سکو شروع  و امیدواریم تا پایان شهریور بهره‌برداری شود.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.