| کد خبر: 172912 |

◄ عدم همراهی تکنولوژی خودروسازی با سوخت در کشور

گزارش‌های عمومی حاکی از پایین بودن کیفیت سوخت موجود در کشور است. از طرفی در حال حاضر موتور اغلب خودروهای سواری در ایران بر مبنای بنزین سوپر با اکتان95 طراحی شده‌اند. بنابراین استفاده از بنزین با اکتان بالا یا بنزین سوپر به رانندگان به منظور کاستن از میزان آلایندگی هوا توصیه شده است.

تین نیوز

رئیس هیات مدیره اتحادیه کشوری سوخت‌های جایگزین و خدمات وابسته، مهم‌ترین دلیل توصیه به مصرف بنزین سوپر را بهبود در توان محرکه خودرو و کاهش آسیب‌های فنی و افزایش طول عمر موتور عنوان کرد.

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز، محمودیان اظهار کرد: با توجه به امکان استفاده از کاتالیست برای کاهش آلاینده‌ها در خودروهای داخلی، ظاهراً از حیث میزان آلایندگی تفاوت چشمگیری میان بنزین معمولی و سوپر وجود ندارد و یا قابل جبران و اصلاح است.

وی در ادامه بر ضرورت استفاده از سوخت‌های پاک، تاکید کرده و افزود: گزارش‌های عمومی حاکی از پایین بودن کیفیت سوخت موجود در کشور است. از طرفی در حال حاضر موتور اغلب خودروهای سواری  در ایران  بر مبنای بنزین سوپر با اکتان95 طراحی شده‌اند. بنابراین استفاده از بنزین با اکتان بالا یا بنزین سوپر به رانندگان به منظور کاستن از میزان آلایندگی هوا توصیه شده است.

محمودیان به موضوع استفاده از سوخت C.N.G پرداخت و تصریح کرد: طبق گزارش‌های بین‌المللی درجه اکتان گاز طبیعی فشرده C.N.G  در حدود 130 است که در مقایسه با بنزین سوپر بالاتر است. اما باید در این زمینه به طراحی موتور نیز توجه داشت.

به گفته وی، تفاوت اصلی بنزین سوپر با بنزین معمولی در عدد اکتان آن بوده که در نوع معمولی حدوداً 87 و در سوپر حدودا 95 است. عدد اکتان بالاتر یعنی احتراق سوخت در فشار بالاتر صورت می‌گیرد، به دیگر معنی یعنی بنزین سوپر دیرتر از بنزین معمولی در سیلندر موتور خودرو دچار احتراق می‌شود.

وی به لزوم توجه به توان داخلی خودروسازان در همگامی با تکنولوژی روز تولید خودرو، یادآورشد: از نظر جایگزینی بنزین سوپر با یک سوخت دیگر لازم است شرایط خودروسازان داخلی از جمله طراحی موتور و موضوعات دیگر در ساخت خودرو مورد مطالعه قرار بگیرد.

او گفت: اگر یک خودرو با موتور پایه بنزینی که از بنزین سوپر استفاده می‌کرده به شکل کارگاهی به دوگانه‌سوز تبدیل شود چه تغییراتی از حیث راندمان مصرف انرژی و آلایندگی بوجود خواهد آمد؟ آیا شرایط این خودروی تبدیل شده در حالت استفاده از CNG بهتر است یا این‌که بدون تبدیل به C.N.G به جای بنزین سوپر از بنزین معمولی استفاده کند؟ و یا در صورت محدودیت در تامین بنزین سوپر، تولید کارخانه‌ای خودروهای پایه گازسوز مناسب‌تر است یا خودروهای بنزینی که از بنزین معمولی استفاده می‌کنند؟.

محمودیان خاطرنشان کرد: پاسخ دقیق به سوالات فوق نیازمند بررسی دقیق و میدانی عملکرد خودروها و یا مشورت با از خودروسازان داخلی است.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.