| کد خبر: 172899 |

◄ اما و اگرهای پیش‌فروش 90هزار خودرو

نوسانات قیمت خودرو در بازار که معلول کمبود عرضه و افزایش تقاضا در بازار است این روزها باخبر پیش‌فروش خودرو توسط دو خودروساز بزرگ کشور کمی آرام‌تر شده.

تین نیوز

نوسانات قیمت خودرو در بازار که معلول کمبود عرضه و افزایش تقاضا در بازار است این روزها با خبر پیش‌فروش خودرو توسط دو خودروساز بزرگ کشور کمی آرام‌تر شده.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از دنیای اقتصاد، بااین‌حال هنوز اقدام مؤثری از سوی مسئولان وزارت صنعت به‌عنوان متولی و سیاست‌گذار صنعت خودرو و همچنین دو خودروساز بزرگ کشور به‌منظور مهار این نوسانات صورت نگرفته است. با توجه به التهابات بازار آنچه تا به امروز از سوی مسئولان و تولیدکنندگان انعکاس یافته، تنها اظهار نظراتی است که دلالان و سفته‌بازان را مقصر اصلی شرایط کنونی بازار می‌داند.

از طرف دیگر خودروسازان نیز با تأکید بر برخی چالش‌ها همچون عدم تأمین کافی قطعات موردنیاز خطوط تولیدی محصولات خود، هرگونه احتکار و کم‌فروشی را رد می‌کنند ولی به‌هرحال عرضه خودرو به بازار  کاهش‌یافته و همین امر منجر به عرض‌اندام بیشتر دلالان در بازار شده است.

حال مسیری که می‌تواند به‌راحتی دست سفته‌بازان را از بازار کوتاه و سرمایه‌های سرگردان را از این بازار دور کند، عرضه متناسب با تقاضای نسبی است. این مسیر دوشنبه‌شب گذشته در یک برنامه تلویزیونی مورد تأکید دو مدیرعامل شرکت خودروساز نیز قرار گرفت؛ حال‌آنکه برخی کارشناسان از مسیر یادشده تنها به‌عنوان مسکنی برای بازار خودرو یاد می‌کنند.

به‌این‌ترتیب در تازه‌ترین اقدامی که در دستورکار این دو شرکت خودروساز قرارگرفته، پیش‌فروش۹۰هزار دستگاه خودرو طی هفته جاری و هفته آینده برای تنظیم بازار است.

آن‌طور که پیش‌تر عنوان‌شده این پیش‌فروش‌ها به‌منظور جلوگیری از سفته‌بازی، با محدودیت‌هایی در عرضه روبه‌رو است. ایجاد این محدودیت‌ها ازآن‌جهت است که خودروهای پیش‌فروش شده به دست مصرف‌کنندگان واقعی برسد. بااین‌حال این سؤال همچنان باقی است که آیا این دست اقدامات خودروسازان، مانند پیش‌فروش این تعداد خودرو، تأثیری بر نوسانات فعلی بازار دارد؟

اینکه خودروسازان قرار است به‌یک‌باره ۹۰ هزار خودرو وارد بازار کنند خود دارای ابهاماتی است؛ چراکه پیش‌ازاین با ادعاهایی همچون نبود قطعه، عرضه‌ای قطره‌چکانی به بازار داشتند؛ اما حالا قصد سرازیر کردن ۹۰ هزار خودرو به بازار را دارند. دراین‌بین برخی کارشناسان معتقدند این‌گونه اقدامات توسط خودروسازان نمی‌تواند تأثیر ملموسی بر کاهش التهابات بازار داشته باشد؛ چراکه مشخص است خودروسازان قصد عرضه آنی به بازار را ندارند و با پیش‌فروش خودرو اولاً نقدینگی موردنیاز خود را از طریق مشتریان تأمین می‌کنند و از سوی دیگر خواهان آن هستند که پس از قیمت‌گذاری شورای رقابت محصولات خود را به قیمت روز به فروش برسانند.

با این حساب به‌نظر می‌رسد که پیش‌فروش ۹۰ هزار خودرو تنها مسکنی است برای کاهش موقتی التهابات بازار. در این زمینه برخی کارشناسان تأکیددارند که اگر اراده‌ای برای خروج دلالان از بازار خودرو وجود داشت، باید تولیدکنندگان مقید به عرضه فوری خودرو به بازار می‌شدند تا سرمایه‌های سرگردان هر چه سریع‌تر قصد خروج از بازار مذکور را می‌کردند حال‌آنکه پیش‌فروش دردی را  دوا نخواهد کرد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.