| کد خبر: 172883 |

با حضور مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان صورت گرفت؛

◄ مراسم گرامیداشت روز جهانی دریانوردی در بندرانزلی برگزار شد

​مراسم گرامیداشت روز جهانی دریانوردی با حضور دریانوردان و فعالان بخش دریانوردی، صنایع دریایی در سالن اجتماعات اداره کل بنادر و دریانوردی استان گیلان برگزار شد.

تین نیوز

مدیرکل بنادرودریانوردی استان گیلان، در مراسم روز جهانی دریانوردی و صنعت‌دریایی در جمع مدیران استانی و شهرستان انزلی اظهار داشت: روز جهانی دریانوردی امسال، روز ویژه‌ای است زیرا هفتادمین سالگرد مصوبه IMO و شصتمین سال لازم الجرا بودن این مصوبه جهانی است.

به گزارش تین‌نیوز و به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل بنادرودریانوردی گیلان، حسین چراغی بابیان این‌که این اهمیت با حضور دبیرکل جهانی سازمان دریانوردی در ایران دوچندان شده است، افزود: این اتفاق برای اولین بار است که در کشور ما صورت می‌گیرید و فرصت شناساندن بیشتر توانمندی‌های این صنعت برای جامعه جهانی ایجاد خواهد کرد.

مدیرکل بنادرودریانوردی گیلان، سپس با اشاره به انتخاب شعار بین‌المللی سال سازمان دریانوردی خاطرنشان کرد: شعار امسال«میراث ما، کشتیرانی بهتر برای آینده بهتر» است و انتخاب این شعار نشان می‌دهد که تصمیم‌گیری‌ها در عرصه بین‌المللی هوشمندانه است.

چراغی ادامه داد: شعار امسال پلی بین گذشته ۷۰ ساله این صنعت و برابر با تولد عمر بشر و استفاده آن از دریا بوده که همواره در حوزه‌های اقتصادی و دریایی دستگیر و مددکار جوامع بین‌المللی بوده است که نشان‌دهنده این است که علاوه بر تلاش‌های گذشته، نگاه مترقی و استراتژی برای آینده نیز باید دیده شود.

وی در ادامه به تجارت ۹۰ درصدی کالاهای ایرانی از طریق دریا و ۸۰ درصدی کالا در تجارت جهانی از طریق صنعت دریانوردی اشاره و گفت: این حجم از میزان تبادلات کالا در دنیا نشان می‌دهد برای آینده بهتر باید در کشتیرانی شرایط بهینه‌تری فراهم کرد و نگاه عمیق و مناسبی به این مسئله داشت و با حضور نمایندگان عضو کشورهای مختلف در سازمان جهانی دریانوردی تلاش شده است تا هم در حوزه تجارت و بازرگانی و هم در حوزه‌های مختلف شرایط ایمنی فراهم شود.

چراغی یادآور شد: نکته مهم و منحصربه‌فردی که در این صنعت وجود دارد نگاه عمیق دست اندرکاران صنعت دریانوردی به حفظ محیط‌زیست دریایی و توجه به عنوان یکی از ارکان مهم و محورهای توسعه صنعت دریانوردی است.

مدیرکل بنادرودریانوردی استان گیلان ادامه داد: سالانه حجم بالایی از تردد کشتی‌های حامل کالاهای سوختی و غیر سوختی در دریاها و اقیانوس‌ها صورت می‌گیرید که می‌تواند آلودگی‌های دریایی و زیستی زیادی داشته باشد ولی با تدوین و تصویب کنوانسیون‌ها و قوانین بین‌المللی مناسب باعث شده است تا اهمیت حفظ محیط‌زیست نشان داده شود.

وی با اشاره به اهمیت و جایگاه مهم این صنعت در جهان عنوان کرد: بالغ‌بر ۵ تریلیون دلار ارزش کالایی است که در دریا تردد می کنند و قطعا پشت این ارزش کالاهای ترددی در آب‌های دنیا تفکر امنیتی و سیستم حفاظتی و دریایی است.

نماینده عالی سازمان بنادرودریانوردی کشور در استان گیلان صنعت دریانوردی و دانش دریایی را در هفتاد سال گذشته با توسعه زیادی به همراه دانست و گفت: امروز نزدیک به یک‌میلیون و ۴۰۰ هزار نفر در دنیا در این عرصه فعالیت می‌کنند که سهم کشور ما ۱۴۰ هزار نفر  است که با توجه به وجود شرایط کشور و نزدیکی به یک دریا و یک اقیانوس، این آمار مناسب نیست که البته می‌توان از طریق آموزش درست تعداد جوانان علاقمند در این حوزه را بیش‌تر کرد زیرا با افزایش تعداد نیروهای علاقمند در صنعت دریانوردی می‌توان شغل پایدار و توسعه‌گرا چه در صنعت تجاری چه در حوزه نظامی ایجاد کرد.

چراغی سپس به ابلاغ سیاست‌های مقام معظم رهبری در حوزه استفاده بهینه از سواحل اشاره کرد و گفت: با راهنمایی‌های مقام معظم رهبری و همت مدیران عالی رتبه کشوری در به‌کارگیری ظرفیت‌های سواحل و توسعه صنعت‌دریایی با استانداردهای بین‌المللی فاصله زیادی نداریم و درصد تراکم جمعیتی در سواحل هم از نظر نظامی و استراتژیکی می تواند برای ما حائز اهمیت باشد.

چراغی بابیان این‌که دستگاهای متولی دریانوردی باید تلاش کنند که این فاصله‌ها کم شود، گفت: موضوع مهم دیگر تغییر در نوع کالا و نوع حمل‌ونقل کالا توسط کشتی‌های عظیم در دنیا است که به‌نوعی الگوی حمل‌ونقل را تغییر داده است و پیام روشن آن برای کشور ما و صنعت ما این است که باید متناسب با خاص جهانی و بین‌المللی هم در حوزه نرم افزاریی (نیروی انسانی) و هم سخت افزاریی کار شود و پاسخ مناسب پیدا کنیم تا فرصت‌های شغلی و اقتصادی دنیا را به‌دست آوریم.

مدیرکل بنادرودریانوردی استان گیلان اظهار کرد: حال که دنیا با تحریم‌های ناجوانمردانه به دنبال انزوای سیاسی و اقتصادی ما بوده باید از صنعت‌دریایی با تمام توان و قدرت استفاده کنیم و این جایگاه قدرت را نقطه اتکا قرار دهیم زیرا اعتقاددارم برای رسیدن به این هدف با برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری و مشارکت‌پذیری در کارها و هم‌افزایی ظرفیت‌های موجود را دوچندان سازیم و یک‌بار دیگر اقتدار کشور عزیزمان را در جامعه جهانی بااستعدادهای جوانان نشان دهیم که ایران همیشه سرافراز است.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.