| کد خبر: 172848 |

◄ افزایش هزینه شرکت‌های ریلی، هم‌گام با افزایش نرخ ارز

از ابتدای سال جاری هزینه‌های ارزی شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی سه برابر شده و از نظر ریالی هم هزینه‌ها 40درصد افزایش یافته است.

تین نیوز

با افزایش نرخ ارز، قیمت تمام‌شده حمل‌ونقل ریلی در همه بخش‌ها از جمله توسعه خطوط ریلی، تامین فولاد برای تولید ریل، تجهیز ناوگان مسافری و باری و تعمیر و نگهداری خطوط و ناوگان رشد یافته است.

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز، افزایش 10درصدی قیمت بلیت قطارهای مسافری هم‌گام با افزایش قیمت اجاره لکوموتیو، افزایش نرخ حق‌دسترسی به شبکه ریلی در قطارهای باری و مسافری و عدم پرداخت حق صرفه‌جویی در مصرف سوخت که قرار بود از سوی سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت به شرکت‌های ریلی تعلق گیرد نیز منجر شده تا نوسانات ارزی کمیت شرکت‌های ریلی را به‌طور کامل لنگ کند.

مدیرعامل شرکت رجا در روزهای گذشته در گفت‌وگو با خبرنگار ما در این‌باره گفت: نوسانات ارزی اخیر بر هزینه‌ تمام‌شده شرکت‌های مسافری با گران شدن قیمت قطعات تاثیرگذار بوده است.

محمد رجبی افزود: هرچند در این شرایط، افزایش قیمت بلیت‌ هواپیما بر تعدد مسافرت‌های ریلی تاثیرگذار بوده اما به موازات همه مسیرهای هوایی در کشور، مسیر ریلی وجود ندارد.

مشکلات موجود هم‌اکنون شکل جدی‌تری به خود گرفته است تا جایی که دبیر انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی و خدمات وابسته در اظهارنظری گفته است: از ابتدای سال جاری هزینه‌های ارزی شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی سه برابر شده و از نظر ریالی هم هزینه‌ها 40‌درصد افزایش یافته است.

مجید بابایی خبر داده که با افزایش و گران شدن قیمت بلیت در صنعت حمل‌ونقل هوایی، بر تعداد مسافران صنعت حمل‌ونقل ریلی افزوده شده و در حال حاضر همه قطارهای مسافری مملو از مسافر است.

بابایی اما ابراز تردید کرده است که این روند در بلندمدت بتواند ادامه‌دار باشد زیرا با توجه به افزایش هزینه‌ها، اضافه کردن هر صندلی در بخش ریلی نیز به ضررهای صنعت می‌افزاید.

این مقام مسئول در انجمن ریلی ادامه داده است: به‌طور متوسط تامین نیمی از قطعات بخش قطارهای مسافری منشا ارزی دارد حال آن‌که دولت به شبکه مسافری ریلی ارز دولتی نداده و درخواست انجمن از دولت برای تامین ارز دولتی در بخش مسافری با استقبال دولت مواجه نشده است.

دبیر انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی می‌افزاید: اداره وضعیت موجود برای شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی مخاطره‌انگیز و امکان تامین قطعات هم به‌شدت دشوار شده است چراکه قیمت یک واگن با دلار 3700، حدود سه میلیارد تومان بود اما اکنون به هشت میلیارد تومان رسیده است.

بابایی درباره وضعیت موجود حمل‌ونقل ریلی توضیح داد: در حال حاضر به‌صورت روزانه حدود 100 قطار در شبکه ریلی تردد می‌کنند که بسته به فصول مختلف 15‌درصد در این آمار کم یا زیاد می‌شود.

او با بیان این‌که از آذرماه سال 94‌تا اکنون دست‌کم با سالانه 15‌درصد افزایش تورم مواجه بوده‌ایم، گفت: این در حالی است که در سه سال اخیر، فقط یک‌بار افزایش 10‌درصد نرخ بلیت اعمال شده که دولت تلاش دارد تا این رقم هم به حالت قبلی خود بازگردد.

به گفته بابایی، تورم شدید بر ناتوانی در سرمایه‌گذاری شرکت‌ها نیز تاثیرگذار است هرچند که اگر نرخ بلیت قطار به دو برابر هم افزایش یابد قدرت خرید مردم تحت تاثیر این نوسانات اقتصادی کاهش یافته و باعث می‌شود که مسافران به سمت حمل‌ونقل جاده‌ای حرکت کنند.

دبیر انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی راه‌حل معضل شبکه مسافری ریلی را شناورسازی و آزادسازی نرخ‌ها و تامین ارز دولتی در بخش حمل‌ونقل مسافری دانست و افزوده است: در صورت تحقق چنین رخدادی، شرکت‌های ریلی برای ارائه تخفیف و خدمات بهتر با یکدیگر رقابت خواهند کرد.

بابایی عدم راه‌اندازی شرکت قطارهای حومه‌ای را نیز در بوته نقد قرار داده و گفته است: در مسیرهای حومه‌ای هزینه تمام‌شده برای شرکت‌ها 15 هزارتومان است که یک‌پنجم آن را شرکت‌ها دریافت می‌کنند و بنابراین دولت باید از این بخش حمایت جدی را به عمل آورد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.