| کد خبر: 172828 |

◄ کاهش نبض معاملات مسکن در نیمه تابستان

تازه‌ترین آمار منتشرشده از سوی بانک مرکزی در خصوص تحولات بازار مسکن شهر تهران از کاهش مجدد حجم معاملات خرید مسکن در میانه تابستان خبر می‌دهد. ب

تین نیوز

تازه‌ترین آمار منتشرشده از سوی بانک مرکزی در خصوص تحولات بازار مسکن شهر تهران از کاهش مجدد حجم معاملات خرید مسکن در میانه تابستان خبر می‌دهد.

بر اساس اعلام بانک مرکزی، در مردادماه سال ۹۷ تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران به ۱۲ هزار واحد مسکونی رسید که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۱۱.۲ و ۳۳.۲ درصد کاهش نشان می‌دهد. در این ماه همچنین متوسط قیمت خریدوفروش یک مترمربع زیربنای واحد مسکونی معامله‌شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران ۷ میلیون و۴۰۰ هزار تومان بود که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۶.۱ و ۶۲.۱ درصد افزایش نشان می‌دهد.

در این میان توزیع تعداد واحدهای مسکونی معامله‌شده در شهر تهران به تفکیک عمر بنا در مردادماه سال ۹۷ حاکی از آن است که از مجموع ۱۲ هزار واحد مسکونی معامله‌شده واحدهای تا ۵ سال ساخت با سهم ۴۴.۳ درصد بیشترین سهم را به خود اختصاص داده‌اند؛سهم مذکور در مقایسه با مردادماه سال قبل ۲.۴ واحد درصد کاهش‌یافته و در مقابل به سهم واحدهای با قدمت بیش از ۱۵ سال افزوده شده است. همچنین توزیع تعداد معاملات انجام‌شده برحسب مناطق مختلف شهر تهران در مردادماه سال ۹۷ حاکی از آن است که از میان مناطق ۲۲ گانه شهر تهران منطقه ۵ با سهم ۱۳.۳ درصدی از کل معاملات بیشترین تعداد قراردادهای مبایعه‌نامه را به خود اختصاص داده است؛

همچنین مناطق ۴ و ۲ به ترتیب با سهم‌های ۹.۷ و ۸.۴ درصد در رتبه‌های بعدی قرارگرفته‌اند؛ درمجموع ۷۰.۸ درصد از کل تعداد معاملات انجام‌شده در شهر تهران در مردادماه سال جاری مربوط به ۱۰ منطقه شهر شامل مناطق ۵،۴،۲،۱۰،۱۴،۱،۷،۱۵،۸ و ۱۱ بوده است و ۱۲ منطقه باقی‌مانده ۲۹.۲ درصد از کل تعداد معاملات را به خود اختصاص داده‌اند. همچنین بیشترین رشد متوسط قیمت مسکن در این ماه،نسبت به ماه مشابه سال قبل به منطقه ۵ معادل ۸۱.۸ درصد و کمترین میزان رشد به منطقه ۱۲ معادل ۲۵.۳ درصد تعلق دارد. در میان مناطق ۲۲ گانه شهر تهران، بیشترین متوسط قیمت یک مترمربع زیربنای مسکونی معامله‌شده معادل ۱۵ میلیون و ۷۶۰ هزار تومان به منطقه یک و کمترین آن با ۳ میلیون و ۱۱۰ هزار تومان به منطقه ۱۸ تعلق داشته است؛این ارقام نیز در مقایسه با ماه مشابه سال قبل به ترتیب،۵۹.۳ و ۳۷.۴ درصد افزایش نشان می‌دهد.

در ۵ ماهه اول سال جاری نیز تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران به ۶۴ هزار و ۶۰۰ واحد مسکونی رسید که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل،۷.۳  درصد کاهش نشان می‌دهد؛ در این مدت متوسط قیمت یک مترمربع زیربنای واحد مسکونی معامله‌شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران ۶ میلیون و۴۸۰ هزار تومان بوده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴۵.۵ درصد افزایش نشان می‌دهد. بررسی وضعیت تحولات اخیر بازار مسکن نشان می‌دهد دو عامل بیرونی و درونی مؤثر بر بازار مسکن، منجر به تداوم کاهش سریالی حجم معاملات مسکن در میانه تابستان سال جاری و ثبت کمترین رکود حجم معاملات در یک سال و ۴ ماه گذشته شده است.

بر این اساس مهم‌ترین و اصلی‌ترین عامل کاهش حجم معاملات مسکن و تعلیق فرآیند خرید ملک از سوی حجم زیادی از متقاضیان مصرفی در بازار مسکن، به جهش ۶۱ درصدی قیمت مسکن در مردادماه نسبت به مدت مشابه سال گذشته مربوط می‌شود. درحال‌حاضر تعداد زیادی از فعالان سمت عرضه بازار(سازندگان و مالکان املاک مسکونی) بدون توجه به قدرت خرید متقاضیان مصرفی مسکن، بر افزایش قیمت‌های پیشنهادی همچنان اصرار دارند. همین موضوع سبب شده تا سطح قیمت پیشنهادی آپارتمان در بسیاری از مناطق شهر تهران به یکدیگر نزدیک شود.

 افزایش مداوم و ماهانه قیمت مسکن در مناطق مختلف شهر تهران سبب شده است تا بخش زیادی از متقاضیان مصرفی خرید مسکن از بازار عقب‌نشینی کنند. این موضوع حتی برای آن دسته از خریداران مسکن که به تسهیلات بانکی (ازجمله صندوق پس‌انداز مسکن یکم) مجهز بوده‌اند نیز صدق می‌کند. چراکه به دلیل افزایش مداوم قیمت‌های پیشنهادی مسکن، قدرت خرید تسهیلات مسکن در چند ماه گذشته کاهش پیدا کرده است. نکته جالبی که ممکن است بخش زیادی از فروشندگان مسکن در مورد وضعیت بازار از آن غافل باشند این است که در میانه تابستان توزیع حجم معاملات به‌گونه‌ای بوده است که ۵۷.۷ درصد واحدهای مسکونی باقیمتی کمتر از متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی شهر تهران یعنی ۷‌میلیون و ۴۰۰ هزار تومان معامله شده‌اند و این نشان می‌دهد بخش عمده متقاضیان مصرفی در بازار با توان محدود خرید قادر به ادامه حضور و حفظ وضعیت رونق معاملاتی بازار هستند.

منبع: هفته نامه حمل و نقل

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.