| کد خبر: 172800 |

ترکیه خواستار مبادلات تجاری کشورها با ارز ملی شد

رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه بار دیگر خواستار مبادلات تجاری کشورها با ارزهای ملی خود شد.

تین نیوز

 رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه بار دیگر خواستار مبادلات تجاری کشورها با ارزهای ملی خود شد.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از ایرنا و بر اساس گزارش خبرگزاری آناتولی، اردوغان در ششمین نشست شورای همکاری کشورهای تُرک زبان در قرقیزستان، وابستگی به دلار در مبادلات جهانی را مانعی بر سر راه توسعه اقتصادی دانست و پیشنهاد داد که تجارت بین کشورها با استفاده از ارزهای ملی انجام شود.

وی همچنین با انتقاد از نادیده گرفتن قوانین بین المللی از طرف برخی کشورها و به صورت تلویحی خطاب به آمریکا گفت: باعث تاسف است که کنوانسیون ها، اصول و قوانین بین المللی در دوره اخیر از سوی برخی کشورها به طور مستقیم نقض می شود.

رئیس جمهوری ترکیه همچنین نسبت به فعالیت گروه گولن در برخی کشورها و تاخیر در مبارزه با این تشکیلات هشدار داد و افزود: این گروه یک دوره نیز در ترکیه حضور داشت و از طریق موسسات آموزشی در سراسر جهان به صورت سازماندهی شده فعالیت می کرد.

به گزارش ایرنا، اردوغان در چارچوب سفر رسمی سه روزه به قرقیزستان در ششمین نشست شورای همکاری کشورهای ترک زبان در مرکز فرهنگی روح اردو در شهر چولپان-آتا قرقیزستان شرکت کرد.

در این نشست که به میزبانی سورنبای جین ‌بیک‌ اف رئیس جمهوری قرقیزستان برگزار می شود، علاوه بر سران کشورهای عضو شامل قرقیزستان٬ ترکیه، قزاقستان، آذربایجان، کشور ازبکستان به عنوان مهمان افتخاری و مجارستان نیز به عنوان کشور ناظر حضور دارد.

رجب طیب اردوغان، الهام علی اوف، نورسلطان نظربایف، سورونبای جین بیک اوف روسای جمهوری ترکیه، آذربایجان، قزاقستان و قرقیزستان و نیز ویکتور اوربان نخست وزیر مجارستان و شوکت میرضیایف رئیس جمهور ازبکستان شرکت کرده اند.

ایده شورای همکاری کشورهای ترک زبان شامل کشورهای ترکیه، ترکمنستان، جمهوری آذربایجان، قزاقستان و قرقیزستان 25 سال پیش رقم خورد ولی ازبکستان به علت اختلاف با ترکیه از پیوستن به این شورا خودداری کرد.

ازبکستان در سفر سه ماه پیش اردوغان به تاشکند، تصمیم به حضور در این شورا گرفت و قرار است درباره عضویت این کشور در این نشست تصمیم گیری شود.

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.