| کد خبر: 172724 |

دبیر انجمن ماشین‌آلات سنگین معدنی از محدودیت واردات قطعات یدکی به دلیل احتمال تولید داخل خبر داد:

◄ خواب زمستانی غول‌های معدنی با محدودیت واردات قطعات ماشین‌آلات

در شرایط کنونی علاوه بر مشکلات ارزی،‌ واردات قطعات یدکی و تجهیزات ماشین‌آلات به دلیل آنچه احتمال تولید این قطعات از سوی تولیدکنندگان داخلی گفته می‌شود با محدودیت مواجه شده که تداوم این روند در آینده نزدیک زمین‌گیر شدن ماشین‌آلات و درنتیجه توقف فعالیت معادن را به دنبال خواهدداشت.

تین نیوز

دبیر انجمن تولیدکنندگان و واردکنندگان ماشین‌آلات سنگین معدنی، ساختمانی و راهسازی گفت: عدم امکان ثبت سفارش برای واردات قطعات یدکی و تجهیزات موردنیاز ماشین‌آلات معدنی به دلیل آنچه احتمال تولید این قطعات از سوی تولیدکنندگان داخلی گفته می‌شود؛ احتمال زمین‌گیر شدن این ماشین‌آلات و درنتیجه توقف تولید معادن را در آینده نزدیک فراهم خواهد کرد.

عبدالرضا صالحی دبیر انجمن تولیدکنندگان و واردکنندگان ماشین‌آلات سنگین معدنی، ساختمانی و راهسازی در گفتگو با تین‌نیوز در خصوص محدودیت و توقف ثبت سفارش قطعات و تجهیزات موردنیاز ماشین‌آلات معدنی اظهار داشت: در شرایط کنونی علاوه بر مشکلات ارزی،‌ واردات قطعات یدکی و تجهیزات ماشین‌آلات به دلیل آنچه احتمال تولید این قطعات از سوی تولیدکنندگان داخلی گفته می‌شود با محدودیت مواجه شده که تداوم این روند در آینده نزدیک زمین‌گیر شدن ماشین‌آلات و درنتیجه توقف فعالیت معادن را به دنبال خواهدداشت.

وی در ادامه افزود: خود تحریمی و ایجاد محدودیت واردات قطعات باعث شده تا ماشین‌آلات خریداری‌شده به‌واسطه نبود قطعات از گارانتی خارج‌شده و هزینه‌های بالایی را به معدنکار تحمیل کند. این در حالی است که شرکت‌ها و نمایندگان فروش نیز به‌واسطه کمبود قطعات یدکی، امکان پشتیبانی و ارائه سرویس‌دهی استاندارد را نداشته و نارضایتی ذی‌نفعان این ماشین‌آلات را به همراه داشته است.

صالحی به عدم امکان داخلی سازی بسیاری از قطعات یدکی و تجهیزات معدنی اشاره کرد و گفت: باید توجه داشت که ساخت قطعات آن‌هم در تعداد اندک برای تولیدکننده صرفه اقتصادی ندارد و این در حالی است که تداوم فعالیت بزرگ‌ترین تولیدکننده ماشین‌آلات معدنی کشور نیز به واردات بیش از 70 درصدی قطعات وابسته است.

دبیر انجمن تولیدکنندگان و واردکنندگان ماشین‌آلات سنگین معدنی به مذاکرات صورت گرفته با معاونت بازرگانی و اقتصادی وزارت صنعت، معدن و تجارت اشاره کرد و گفت: در مذاکرات و نامه‌نگاری‌های صورت گرفته علاوه بر اعلام نگرانی در خصوص مسائل ارزی نسبت به زمین‌گیر شدن ماشین‌آلات و توقف تولید معادن درنتیجه توقف واردات هشدار داده‌شده است، اما باوجود نامه و درخواست معاون بازرگانی برای تسهیل در ثبت سفارش واردات قطعات معدنی متاسفانه واردات به بررسی و عدم قابلیت داخلی سازی از سوی مدیرکل صنایع خودرو و نیرومحرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت موکول شده است.

گفتنی است پیش‌ازاین نیز جعفر سرقینی معاونت معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت در پی محدودیت‌های وارداتی و قرار گرفتن ماشین‌آلات معدنی در ردیف خودروهای لوکس از تلاش این معاونت برای خروج ماشین‌آلات معدنی و راهسازی از گروه خودرو و فراهم آوردن شرایط برای ورود آخرین تکنولوژی‌های معدنی به کشور خبر داده و گفته بود؛ خانه معدن ایران هم‌اکنون طرح احیای ۵۰۰ معدن متروکه را در برنامه خود دارد و با توجه به عدم تولید برخی نمونه‌ها و مدل‌های ماشین‌آلات معدنی نیاز است تا ورود برخی از این ماشین‌آلات به کشور تسهیل شود.

 

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.