| کد خبر: 172685 |

کارشناس صنعت خودرو کشور،

◄ قطعه‌سازان، متهم جدید افزایش قیمت خودرو

مردم دشمن صنعت خودرو و قطعات ساخت ایران نیستند و خرید تولیدات داخلی را ارجح بر مشابه خارجی می‌دانند اما، مشروط بر کیفی بودن محصولات ساخت کشور. کل صنعت حمل‌ونقل ما نباید فدای فعالیت چند قطعه‌ساز داخلی شوند.

تین نیوز

کارشناس صنعت خودرو کشور مشکل تامین قطعه برای تکمیل و عرضه به بازار را محدود به یک ماه گذشته ندانست و گفت: مشکل از جائی شورع شد که نظارت بر بازار ارز در کشور کاهش پیدا کرد.

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز، فربد زاوه در توضیح مطلب فوق، اظهار کرد: برخلاف تصوراتی که در کشور شایع شده است، کمبود ایربگ و ECU، باعث انباشت خودرو در پارکینگ‌ خودروسازان شده که به دلیل اجباری بودن رعایت این استانداردها، خودروساز نمی‌تواند محصولات خود را به بازار مصرف عرضه کند.

به گفته وی، در این دعوا انگشت اتهام به سمت قطعه‌سازان گرفته شده است چرا که خودروسازان دولتی هستند و از گرانی خودرو انتفاعی حاصل نمی‌کنند و بابت سودآوری نیز به آن‌ها جایزه‌ای تعلق نمی‌گیرد. در این میان قطعه‌سازان به عنوان بنگاه‌های خصوصی اصرار زیادی دارند تا با آزادسازی قیمت‌ها به سود بیش‌تری دست پیدا کنند.

زاوه با پرداختن به این موضوع که با اصرار قطعه‌سازان به آزادسازی قیمت خودرو، این احتمال وجود دارد که فشارها به تولید کننده نیز جهت‌دار است، افزود: از اواخر فرودین‌ماه سال 97 با دقت در روابط سازمان توسعه تجارت و پیچیدگی‌ها در اتخاذ تصمیم این سازمان در روابط خارجی، به این نکته می‌رسیم که وضعیت موجود، چندان دور از ذهن نبوده است.

کارشناس صنعت خودرو تصریح کرد: پروسه‌ و سیاستی که در پیش گرفته شده تنها منجر به تسری مشکلات به سایر بخش‌ها شده و اوضاع رو به وخامت خواهد گذاشت.

وی در پاسخ به این پرسش که مگر تحریم‌ها از مردادماه آغاز نشد پس چرا خودروساز از 5 ماه گذشته از تحویل خودرو، استنکاف می‌کند، آیا ما پیش از آغاز تحریم‌ها دچار خود تحریمی شده‌ایم؟ گفت: از اواخر فرودین‌ماه که ارز رو به دونرخی شدن گذاشت، پروسه تجارت خارجی نیز دجار اختلال جدی شد. درابتدا بحث ارز خارجی مطرح شد و پس از آن از اردیبهشت ماه ادعا شد که قصد کنترل و مدیریت واردات را دارند و این‌گونه پروسه وحشتناکی در وزارت صنعت، معدن و تجارت شکل گرفت. نیازسنجی صنعت کشور به خوبی انجام نشد.

زاوه با تاکید بر این موضوع که اوج تحریم‌ها و آشفتگی بازار خودرو طی یک ماه گذشته شکل گرفت،افزود: متاسفانه ظرفیت تولید قطعه در ایران تنها بر روی کاغذ عدد بزرگی است و بعضاً به دلیل نبود کیفیت، تولید کننده داخلی منابع خود را از دیگر کشورها تامین می‌کند و این‌گونه است که با وجود برخی ظرفیت‌ها در کشور، در زمان تحریم نمی‌توان به توان تولید داخل اعتماد کرد. نبود قطعه کیفی، بهتر از استفاده از قطعات فاقد کیفیت و بروز خطر برای مصرف کننده است.

کارشناس صنعت خودرو کشور، با اشاره کیفیت کم و قیمت بالای قطعات ساخت داخل، افزود: شاید دلیل این کار هم دادن پروانه ساخت در 40 سال پیش از این به دست برخی تولید کنندگانی باشد که هیچ تغییری را نمی‌پذیرند.

به گفته وی، فارغ از این مباحث وقتی بدون برنامه‌ریزی واردات خودرو به کشور را ممنوع اعلام می‌کنیم به مشکلاتی برمی‌خوریم که امروز شاهد آن هستیم. بعد از خودروسازی، بحران دیگری که در پیش است در بخش قطعات یدکی است. در حال حاضر نیز تامین برخی از قطعات یدکی دچار بحران هست که شایع‌ترین آن بحران در تامین تایر خودروهای سنگین است که یا باید به ایمنی مردم در استفاده از آن اندیشید و یا تنها به تحویل خودرو بسنده کرد.

زاوه، خاطرنشان کرد: مردم دشمن صنعت خودرو و قطعات ساخت ایران نیستند و خرید تولیدات داخلی را ارجح بر مشابه خارجی می‌دانند اما مشروط بر کیفی بودن محصولات ساخت کشور. کل صنعت حمل‌ونقل ما نباید فدای فعالیت چند قطعه‌ساز داخلی شوند.

وی باز شدن سایت فروش سایپا را محصول تفاوت در منبع تولید قطعات این گروه خودروسازی دانست و گفت: دستور صریح وزیر صنعت است که ساپیا محصولات خود را هر چند محدود به فروش برساند.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.