| کد خبر: 172614 |

◄ توسعه قطارهای حومه‌ای در گرو پرداخت یارانه

در شرایطی که توسعه قطارهای حومه‌ای برای شرکت‌های ریلی زیان‌ده است، توسعه‌ این بخش با کمک دولت و پرداخت یارانه امکان می‌یابد.

تین نیوز

در حالی‌که مهدی قمری‌نژاد، مدیر پروژه بهره‌برداری از قطارهای حومه‌ای در هفته‌ای که گذشت اولویت بخش مسافری ریلی را تاسیس شرکت قطارهای حومه‌ای در آینده نزدیک عنوان کرد، معاون مسافری راه‌آهن در گفت‌وگو با خبرنگار ما دلیل اصلی عدم توسعه‌یافتگی قطارهای حومه‌ای را عدم پرداخت یارانه به این بخش از محل صرفه‌جویی مصرف سوخت عنوان کرد.

به گزارش تین‌نیوز، میرحسن موسوی اضافه کرد: با تاسیس شرکت قطارهای حومه‌ای می‌توان به نظامندتر شدن قطارهای حومه‌ای به‌عنوان بخش مهمی از صنعت حمل‌ونقل ریلی مسافری کشور امیدوار بود اما این بخش از حمل‌ونقل برای توسعه و رشد، به کمک بیش‌تر در جهت ترغیب بخش خصوصی به سرمایه‌گذاری نیاز دارد.

موسوی بر زیان‌ده بودن قطارهای حومه‌ای تاکید و تصریح کرد: راه‌آهن برای ترغیب مردم به استفاده از قطارهای حومه‌ای در طول سال‌های گذشته قیمت بلیت را تغییر نداده و در حال حاضر نیز با رشد شاخص‌های دیگر اقتصادی تنها 10درصد بر قیمت‌ها افزوده است.

این مقام مسئول تاکید کرد: این در حالی است که بخش تعمیر و نگهداری قطارها و تامین ناوگان مسافری هزینه گزافی را بر دوش شرکت‌ها می‌گذارد؛ بنابراین دولت برای توسعه قطارهای حومه‌ای باید کمک بیش‌تری بکند.

موسوی کاهش آلاینده‌‌های زیست‌محیطی، صرفه‌جویی در مصرف سوخت و کاهش چشمگیر ترافیک جاده‌ای را از منافع توسعه قطارهای حومه‌ای برای کشور دانست و افزود: در حالی‌که متوسط قیمت بلیت یک‌طرفه قطار حومه‌ای دو هزار و 500‌تومان است، هزینه تمام‌شده جابه‌جایی مسافر برای این بخش حدود 23‌هزار تومان است و این به معنی زیان راه‌آهن و شرکت‌ها در توسعه این بخش است.

این مقام مسئول ادامه داد: در چند سال گذشته اهتمام جدی داشته‌ایم تا در اطراف کلان‌شهرهای مختلف ایران، به‌ویژه تهران، قطارهای حومه‌ای گسترش یابد که اضافه شدن مسیرهای تهران-پرند، تهران-قم، تهران-گرمسار، تهران-پیشوا و هشتگرد-قزوین از این جمله‌اند.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.