| کد خبر: 172576 |

ترامپ به ادامه مناقشه های تجاری رای داد

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در مصاحبه با شبکه بلومبرگ بار دیگر به رقبای تجاری واشنگتن حمله کرد و همچنین در انتقادی از نظام تجاری بین المللی از خارج کردن ایالات متحده از سازمان تجارت جهانی سخن به میان آورد.

تین نیوز

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در مصاحبه با شبکه بلومبرگ بار دیگر به رقبای تجاری واشنگتن حمله کرد و همچنین در انتقادی از نظام تجاری بین المللی از خارج کردن ایالات متحده از سازمان تجارت جهانی سخن به میان آورد.

به گزارش تین‌ نیوز به نقل از ایرنا، ترامپ تهدید کرد که اگر سازمان تجارت جهانی رفتار بهتری با آمریکا نداشته باشد کشورش را از این نهاد خارج خواهد کرد. او گفت: درصورتی که آنها برخورد بهتری نداشته باشند از سازمان تجارت جهانی خارج می شوم.

به گزارش بلومبرگ، خروج آمریکا از این سازمان تاثیری فراتر از تنش تجاری با چین خواهد داشت و نظم جهانی را تضعیف می کند. ترامپ ماه گذشته نیز گفته بود که سازمان تجارت جهانی باید رفتارش را عوض کند.

اطرافیان ترامپ از جمله نماینده تجاری اش «رابرت لایتهایزر» جزو منتقدان سازمان تجاری هستند. به گفته لایتهایزر، اجازه عضویت چین در سازمان تجارت جهانی یک اشتباه بود زیرا این نهاد قادر نبوده است که با این اقتصاد بازاری برخورد کند. چین در سال 2001 به عضویت این سازمان درآمد.

لایتهایزر اعلام کرده که مکانیسم حل اختلافات در سازمان تجارت جهانی به دخالت در حوزه اختیارات آمریکا منجر شده است. او خواستار اقدامات تهاجمی تر علیه این نهاد است.

آمریکا مانع از انتصاب قضات در بخش استیناف سازمان تجارت جهانی شده و باعث شده تا این احتمال به وجود آید که شاید این سازمان در سال های آینده تضعیف شده و عملکرد آن مختل و در نهایت متوقف شود.

بعد از جنگ جهانی دوم روسای جمهوری آمریکا تلاش کرده اند تا قواعد تجارت جهانی را تقویت کنند یا تغییر دهند. آنها مدعی شده اند که سیاست هایشان به ثبات اقتصاد جهانی کمک می کند.

سازمان تجارت جهانی در سال 1994 و با هدف کمک به حل اختلافات تجاری میان کشورها تاسیس شد. دو ماه پیش اخباری منتشر شد مبنی بر اینکه دولت آمریکا سناریوهای خروج احتمالی از سازمان تجارت جهانی را آماده کرده است.

این همان نهادی است که کشورهایی مانند کانادا، مکزیک و اتحادیه اروپا در اعتراض به سیاست های تجاری ترامپ به آنجا شکایت برده اند. ترامپ بر واردات آلومنیوم و فولاد از این کشورها تعرفه سنگینی بسته است.

رد پیشنهاد وسوسه انگیز اروپا

سازمان تجارت جهانی هنوز حکمی در مورد چگونگی حل این بحران ها صادر نکرده است طرف های مختلف پیشنهادهای وسوسه انگیزی به آمریکا داده اند تا ترامپ از ادامه جنگ تعرفه ها منصرف شود اما وی این پیشنهادها را رد کرده است.

«سسیلیا مالموستروم» کمیسیونر تجاری اتحادیه اروپا گفته که این بلوک حاضر است «همه تعرفه ها، حتی تعرفه خودروها را به صفر برساند، به شرطی که آمریکا نیز همین کار را بکند».

اما ترامپ در مصاحبه با بلومبرگ گفت: این کافی نیست. مشتریان آنها عادت کرده اند که خودروهای خودشان را بخرند نه خودروهای ما را. او اتحادیه اروپا را با چین مقایسه کرده و افزود: اتحادیه اروپا مثل چین بدجنس است، فقط کوچکتر است.

ترامپ و ژان کلود یونکر رئیس کمیسیون اروپا ماه گذشته در دیداری در کاخ سفید توافق کردند تا دو طرف تعرفه های جدیدی علیه یکدیگر وضع نکنند.

درگیری اصلی تجاری به تنش میان آمریکا و چین مربوط می شود. دو کشور بر 34 میلیارد دلار از کالاهای یکدیگر تعرفه بسته اند. گفته می شود که ترامپ قصد دارد تا هفته آینده حمایت خود را از طرح اعمال 200 میلیارد دلار تعرفه بیشتر بر کالاهای چینی اعلام کند. او به بلومبرگ خبر داد که این خبر صحت دارد.

دوئل با غول های فناوری

رئیس جمهوری آمریکا در مصاحبه طولانی خود با بلومبرگ به شرکت های فناوری نیز تاخت و دوباره آنها را به جانبداری از لیبرال ها و کمک به اشاعه نگرش های لیبرال متهم کرد.

او برای سومین روز متوالی گفت که گوگل «رفتار ناعادلانه ای با محافظه کاران» دارد. رئیس جمهوری آمریکا پیش تر هشدار داده بود که گوگل، فیسبوک و توئیتر «وارد یک قلمرو بسیار بسیار پرآشوب شده اند».

ترامپ مدعی است که موتور جستجوی گوگل اخبار منفی مربوط به وی را برجسته می کند. او می گوید که گوگل برای جستجوی عبارت 'اخبار ترامپ' (Trump news) تنها اخبار پوشش داده شده از سوی رسانه هایی را نشان می دهد که وی آن ها را «اخبار جعلی» خطاب می کند.

رئیس جمهوری آمریکا افزود : 96 درصد نتایجی که گوگل برای عبارت 'اخبار ترامپ' نشان می دهد، مربوط به رسانه های جناح چپ این کشور و اخبار منفی علیه وی است. وی گوگل را تهدید به بررسی این موضوع کرد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.