| کد خبر: 172447 |

◄ چرا در ساخت جاده‌ها به جای قیر از بتن استفاده نمی‌شود؟

در کشورهای همسایه از جمله آذربایجان و ارمنستان از بتن برای جاده سازی استفاده می‌کنند چرا که قیر زیر فشار ماشین و تابش آفتاب دچار جمع شدن یا ترک می‌شود.

تین نیوز

اگرچه معاون ساخت و توسعه آزادراه های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل کشور گفته «افزایش قیمت ناگهانی قیر تا 2 برابر قیمت سال گذشته، تحویل قیر را با چالش مواجه ساخته است» اما برخی فعالان بخش حمل ونقل جاده ای این پرسش را مطرح کرده اند که چرا در کشور ما همچون کشورهای دیگر از بتن در ساخت مسیرهای جاده ای استفاده نمی شود.

به گزارش تین نیوز، سیدحسین میرشفیع در گفت وگوی خبری با رسانه ها به مناسبت هفته دولت، با بیان این که «تا سال گذشته از محل مصوبه قیر رایگان مقدار مناسبی قیر در اختیار ما برای پروژه ها قرار  می گرفت» اظهار کرد: اما افزایش قیمت ناگهانی قیر تا 2 برابر قیمت سال گذشته، تحویل قیر را با چالش مواجه ساخته است.

پس از انتشار این خبر در شبکه های اجتماعی برخی فعالان بخش حمل ونقل جاده ای ضمن انتقاد از وضعیت نامناسب برخی محورهای جاده ای و همچنین کندی در ساخت برخی دیگر از مسیرها این پرسش را مطرح کردند که «چرا در کشور ما همچون دیگر کشورها از بتن استفاده نمی شود»؟

مهدی سامغانی فعال بخش حمل ونقل جاده ای در این زمینه گفت: با توجه به وضعیت ایران در تولید سیمان و گراویه (سنگدانه) چرا به جای آقیر از تکنولوژی بتن در ساخت راه ها استفاده نمی شود.

این راننده خود مالک افزود: اگر هر روز هم درشیارهای جاده ها قیر ریخته شود تا ماه بعدی باز همان مشکلات به وجود می آید.

خداداد بکرانی نیز اظهار کرد: در کشورهای همسایه از جمله آذربایجان و ارمنستان از بتن برای جاده سازی استفاده می کنند چرا که قیر زیر فشار ماشین و تابش آفتاب دچار جمع شدن یا ترک می شود.

یکی دیگر از رانندگان نیز  با بیان این که  چند سال پیاپی با ده چرخ در زمینه آسفالت و روکش جاده فعالیت می کرد، خاطرنشان کرد: کارخانه های تولید آسفالت باید مصالح نخودی بادامی را همراه ماسه شکسته و به مقدار قیر کافی میکس کنند و با حرارت طبق نظارت آزمایشگاه آب و خاک در دستگاه پخش (فینیشر) روکش کنند که متاسفانه گاهی مواقع  مقدار قیر را کاهش می دهند که این امر موجب کاهش کیفیت آسفالت و دوام کم آن می شود.

این فعال بخش حمل ونقل جاده ای تاکید کرد: این که مشاهده می شود آسفالت خیلی جاها دویدگی داشته و موج موج می شود به خاطر این است که قبلا بین هر لایه از زیرسازی یعنی لایه سابیس و لایه های بیندر از قیر برای چسبندگی لایه ها استفاده می شد اما الان از ماده آمفو استفاده می کنند که استاندارد نیست و چسبندگی بین لایه ها وجود ندارد و به اصطلاح خودمان جاده راه می افتد.

به گزارش تین نیوز، آرش جلیلی نیز گفت: در دنیا بتن جای آسفالت را گرفته است، در کشورمان هم تولید بتن و حتی بتن غلطکی هم انجام می شود.

این فعال بخش حمل ونقل جاده ای با تاکید بر بالاتر بودن کیفیت بتن نسبت به قیر افزود: برای مثال چراغ قرمز تقاطع جاده قزوین همدان با کوره راه نسیم شمال همیشه دچار چین خوردگی آسفالت بود که شهرداری منطقه  ورودی آنجا را بتنی کرد و مشکل چین خوردگی حل شد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.