| کد خبر: 172421 |

مدیرعامل بالاست در آستانه شروع دوباره تحریم‌ها گفت:

◄ مزیت رقابتی حمل‌ونقل ریلی در جلوگیری از قاچاق مرزی

قاچاق کالا با اهرم نظارت بر واردات و صادرات آن در مبادی رودی و خروجی کشور به‌وسیله حمل‌ونقل ریلی به‌آسانی قابل کنترل خواهد بود. امکانی که در شرایط تحریم‌های اقتصادی از هدررفت منابع مالی کشور جلوگیری می‌کند.

تین نیوز

مخاطرات انسانی و زیست‌محیطی و همچنین آمار بالای قاچاق کالا به‌دلیل انعطاف مسیر در حمل‌ونقل جاده‌ای منجر شده تا مسئولان کشور به سمت توسعه سریع‌تر حمل‌ونقل ریلی سوق یابند. تسریعی که وضع دوباره تحریم‌های اقتصادی علیه ایران نیز مزید بر آن شده و دستیابی به هدف حمل ریلی ۸۲میلیون تن کالا (در مبادی داخلی و بین‌المللی) را با گمانه‌زنی‌های زیادی روبه‌رو کرده است.

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز، مدیرعامل شرکت بالاست در این‌باره به خبرنگار ما گفت: حمل‌ونقل اقتصادی حتی در شرایط تحریم‌ها هم می‌تواند اقتصاد کشور را به سمت توسعه پایدار سوق دهد که بر این اساس، حمل‌ونقل ریلی تنها نوع سیستم حمل‌ونقلی است که با محیط‌زیست سازگار است، منجر به مصرف کم‌تر سوخت می‌شود، در کوتاه‌مدت و میان‌مدت و درازمدت در متغیرهای اساسی کشور مثل تولید، اشتغال و کاهش قیمت تمام‌شده کالا تاثیر می‌گذارد و توسعه همگون در پهنه کشور را نیز در پی دارد.

ابراهیم محمدی اضافه کرد: توسعه این نوع حمل‌ونقل، کشور را به سمت توسعه پایدار خواهد برد. چراکه صادرات کالا با حمل‌ونقل ریلی با قیمت تمام‌شده پایین‌تر و کیفیت یکسان نسبت به کالاهای مشابهی که با وسایط دیگر حمل‌ونقلی حمل شده‌اند، انجام می‌شود.

محمدی تاکید کرد: در شرایط تحریم نه تنها مصرف کم‌تر سوخت می‌تواند در اقتصاد کشور تاثیرگذار باشد، بلکه مناسبات حمل‌ونقلی در این شرایط نیز با سیستم ریلی بیش‌تر قابل کنترل خواهد بود.

مدیرعامل شرکت بالاست تصریح کرد: انجام قاچاق کالا با حمل‌ونقل ریلی تقریبا غیرممکن است چون به راحتی واردات و صادرات قابل‌کنترل است.

محمدی در این‌باره توضیح داد: بنزین در ایران با قیمت کم‌تری نسبت به کشورهای همسایه به فروش می‌رسد و این امر به‌راحتی می‌تواند منجر به قاچاق این محصول به کشورهای اطراف شود؛ پس حمل‌ونقل ریلی ضریب امنیت کالا را بالا می‌برد.

این مقام مسئول در شرکت بالاست که پیش از این معاون سیروحرکت راه‌آهن نیز بوده، اضافه کرد: بنابراین لازم است که حمل‌ونقل ریلی به‌ویژه در مرز پرتنش جاده‌ای اینچه‌برون و سرخس در کشور ترکمنستان تقویت شود.

محمدی توسعه حمل‌ونقل ریلی در مرز ایران با کشورهای ترکیه و آذربایجان را هم بر همین منوال عنوان کرد و افزود: کشور آذربایجان از رانندگان ایرانی برای هر کیلومتر یک دلار «دوزبلاغ» می‌گیرد که باعث می‌شود هزینه «بر تن» کالا، بیش‌تر شود. این هزینه را رانندگان آذری نمی‌پردازند؛ بنابراین راهبرد تولید هزینه کم‌تر با توسعه بخش ریلی در این مرز هم قابل انجام خواهد بود.

محمدی همه این اقدامات عملی را منجر به ارزآوری حمل‌ونقل ریلی برای کشور و در راستای توسعه این صنعت و توسعه همگون اقتصاد کشور در شرایط تحریم‌ها عنوان کرد.

لازم به توضیح است که در حال حاضر خدمات مربوط به حمل انواع کالاهای صادراتی، وارداتی و ترانزیتی در راه‌آهن ایران از ایستگاه‌ها و مبادی مرزی کشور به ایستگاه‌های راه‌آهن کشورهای آسیای میانه، روسیه، اکراین، آذربایجان، ترکیه، عراق و کشورهای حوزه CIS انجام می‌شود.

هم‌چنین پیش از اعمال دوباره تحریم‌های اقتصادی و براساس اهداف برنامه ششم توسعه، میزان باری که در سراسر شبکه ریلی کشور (داخلی و بین‌المللی) تا سال 1400‌باید جابه‌جا شود، حدود 195‌میلیون تن است که این رقم از 40.2 دهم میلیون تن در سال 95 به حدود 47 میلیون تن در سال 96 رسیده است.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.