| کد خبر: 172279 |

◄ ایجاد چتر بی‌سیم بندر شهید رجایی؛ گامی دیگر برای هوشمندسازی بنادر

بدین ترتیب محیطی یکپارچه ایجاد شده و امکان ارائه کلیه سرویس‌های الکترونیکی موجود و هدفگذاری شده بر آن بستر فراهم می‌شود.

تین نیوز

یک کارشناس حمل‌ونقل دریایی با تاکید بر لزوم هوشمندسازی بنادر کشورمان گفت: برای هوشمندسازی بنادر، زیرساخت به‌عنوان یکی از پایه‌ای‌ترین عوامل در پیاده‌سازی IOT به شمار می‌آید.

به گزارش تین‌نیوز، کیوان خدایی در شبکه‌های اجتماعی و در جمع کارشناسان حوزه بنادر و دریانوردی، همچنین تاکید کرد:  این مهم در قالب ابرشبکه یا چتر بی‌سیم با قابلیت‌هایی همچون پایداری، امنیت، یکپارچگی، توسعه‌پذیری، اختصاصی و ... قابل ارایه است.

وی افزود: بدین منظور، دفتر فاوا (فناوری ارتباطات و اطلاعات سازمان بنادر و دریانوردی) با همکاری اداره کل تامین و نگهداری تجهیزات، در قالب کارگروه کارشناسی متشکل از کارشناسان ستاد و صف در حوزه‌های ICT و فنی از قریب به هشت ماه قبل،  شرکت‌های که در زمینه ارائه زیرساخت ابری تجربه و مجوزهای لازم را داشتند، شناسایی کردند.

خدایی خاطرنشان کرد: این اقدام با هدف راه‌اندازی چتر بی‌سیم در محوطه‌های عملیاتی صورت گرفت تا بدین ترتیب محیطی یکپارچه ایجاد شده و امکان ارائه کلیه سرویس‌های الکترونیکی موجود و هدفگذاری شده بر آن بستر فراهم شود.

او گفت: بدین منظور از مجموع شرکت‌‌هایی که در این زمینه فعال بودند دعوت به‌عمل آمده و در مرحله بعد، 2 شرکت که امکان ارایه چتر بی‌سیم با تکنولوژی LTE و دارای مجوز ارائه سرویس یادشده در فرکانس اختصاصی بودند و تمایل به همکاری داشتند، جهت پایلوت در بندر شهیدرجایی به مرحله بعد راه یافتند.

این کارشناس افزود: هدف از ایجاد چتر بی‌سیم بر بستر LTE با فرکانس Private ضمن پوشش انتظارات ذکر شده، موارد به شرح ذیل است:

١- حذف تجهیزات رادیویی نقطه به نقطه به منظور کاهش تداخل فرکانسی(قریب به ١٢٠ دکل و ٤٦٠ رادیو در بندر شهید رجایی) و ارایه آن از طریق چتر بی‌سیم 

٢- امکان Tracking خودرو ، کامیون ، تجهیزات و ادوات بندری و دریایی

٣- امکان ارائه سرویس به تجهیزات پورتابل همچون هند هلد، سنسورها، PLC تجهیزات 

٤- امکان استفاده از تجهیزات صوتی و تصویری بی‌سیم در محوطه عملیاتی با قابلیت رومینگ

٥- امکان ارائه اینترنت بی‌سیم در خشکی و دریا

در حال حاضر بخشی از بندر شهیدرجایی به شرکت‌ها جهت پایلوت سرویس، تخصیص یافته است که از اقدامات صورت گرفته می‌توان به موارد ذیل اشاره نمود:

١- جانمایی جهت پوشش حداکثری 

٢- نصب و راه‌اندازی دکل توسط یک شرکت و انتخاب دکل موجود در محوطه توسط شرکت دوم

٣- تامین و بهره‌برداری از برق و ارت مناسب و همچنین اتصال به فیبرنوری بندر

٤- تامین تجهیزات رادیویی و نصب و راه‌اندازی آن بر روی دکل‌ها

٥- تست پوشش و انجام تنظیمات شبکه‌ای جهت امکان انتقال دیتا در شبکه محلی

٦- تامین و ارائه تجهیزات (هندهلد، CPE. Indoor & Outdoor به تعداد لازم) به منظور تست حداکثری 

٧- برگزاری جلسات مستمر با بهره‌برداران هدف و همچنین متولیان سرویس‌های الکترونیکی

خدایی تاکید کرد: دوره پایلوت چهار ماه بوده و تا قبل از پایان سال نتایج فنی استخراج و ادامه کار براساس سیاست سازمان پیش خواهد رفت.

پیش‌تر حسین باقری کارشناس حوزه دریایی در همین گروه گفته بود: در دوران انقلاب چهارم صنعتی و بنادر هوشمند در حوزه دریایی، حوزه IT باید یکی از معاونت‌های دستگاه‌های اجرایی ازجمله سازمان بنادر باشد و هرچقدر این اقدام دیرتر انجام شود، بیشتر عقب افتاده‌ایم.

او با بیان این‌که مدیر عامل سازمان بنادر سال گذشته در سمیناری، هدفگذاری سازمان برای حرکت به سمت بنادر هوشمند را مطرح کرد، تاکید کرده بود: هرچند این موضوع بسیار خوب است ولی با شناخت اندکی که من از سازمان دارم این پروژه مهم به چیزی شبیه PCS دچارخواهد شد که علیرغم گذشت حداقل ۱۰ سال از مطرح شدن آن هنوز در سطح سمینار است و پاورپوینت.

باقری گفته بود:اگر سازمان بنادر و دریانوردی می‌خواهدبه هدف بنادر هوشمند برسد باید یکی از چهار معاون این سازمان مسئول این کار شود، یکی ازمعاونان و نه یکی از مدیران کل یا مشاوران.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.