| کد خبر: 172073 |

◄ هجوم 1.5 میلیارد دلاری سرمایه ایرانی به خانه‌های ترکیه

برآوردها نشان می‌دهد ایرانیان در ۱۰ سال گذشته، حدود ۱۰ هزار واحد مسکونی در کشور ترکیه خریداری کرده‌اند. یک حساب سرانگشتی نشان می‌دهد شهروندان ایرانی در این سال‌ها سرمایه‌ای در حدود یک و نیم میلیارد دلار را تنها برای خرید ملک در کشور ترکیه از ایران خارج کرده‌اند. قیمت واحدهای مسکونی در شهر استانبول مانند بسیاری از شهرها با توجه به آیتم‌های مختلف، متغیر است.

تین نیوز

برآوردها نشان می‌دهد ایرانیان در ۱۰ سال گذشته، حدود ۱۰ هزار واحد مسکونی در کشور ترکیه خریداری کرده‌اند. یک حساب سرانگشتی نشان می‌دهد شهروندان ایرانی در این سال‌ها سرمایه‌ای در حدود 1.5 میلیارد دلار را تنها برای خرید ملک در کشور ترکیه از ایران خارج کرده‌اند.

به گزارش تین‌نیوز، قیمت واحدهای مسکونی در شهر استانبول مانند بسیاری از شهرها با توجه به آیتم‌های مختلف، متغیر است. با این حال بررسی‌ها نشان می‌دهد قیمت یک واحد مسکونی در استانبول با یک واحد مسکونی در تهران با شرایط مشابه، تفاوت چندانی ندارد. در‌حال‌حاضر در استانبول قیمت‌ها از متری ۲ تا ۳ هزار لیر در محله‌های پایین‌دستی تا ۱۵ تا ۲۰ هزار لیر در محله‌های بالانشین متغیر است. طبیعتا در استانبول هم خانه‌هایی با شرایط فوق‌العاده وجود دارد که قیمت آن تا متری ۴۰ هزار لیر یا بیشتر هم می‌رسد.

با این وجود حتی اگر نرخ میانگین را معادل ۱۰ هزار لیر در نظر بگیریم و متوسط متراژ هر واحد مسکونی را  ۸۰ متر فرض کنیم، قیمت یک واحد مسکونی در شهر استانبول چیزی در حدود ۸۰۰ هزار لیر است. به‌عبارتی با لیر ۱۹۰۰ تومانی، یک واحد ۸۰ متری با شرایط متوسط، حدود ۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان قیمت دارد.

البته قیمت مسکن در دیگر شهرهای ترکیه مانند آنتالیا، آلانیا، ازمیر، وان و ... نسبت به شهر استانبول کمی ارزان‌تر است. شهر استانبول با جذب ۳۱ درصد از خریداران خارجی در صدر قرار دارد و پس از آن آنتالیا و ترابزون در رتبه‌های دوم و سوم قرار دارند. مؤسسه آمار ترکیه، بخش ساختمان‌سازی این کشور را یکی از بخش‌های بسیار پویا و رو به رشد عنوان می‌کند که توانسته رشد مطلوبی داشته باشد.

در فهرست بالاترین میزان فروش مسکن، استانبول با فروش ۲۷ هزار واحد و با سهم ۱۹.۸ درصدی از کل معاملات در صدر این فهرست قرار دارد.

پس از استانبول، آنکارا با فروش ۱۵ هزارواحد و با اختصاص ۱۱ درصد از سهم فروش کل در رده دوم و ازمیر با فروش حدود ۸۵۰۰ واحد و اختصاص ۶.۳ درصد از سهم فروش کل در رده سوم قرار گرفته‌اند. بیشترین درصد مشتریان را اتباع کشورهای خاورمیانه  تشکیل می‌دهند.

خریداران بیشتر از کشورهایی چون عراق، کویت، عربستان سعودی و البته روسیه هستند. در ۱۰ سال گذشته متوسط قیمت مسکن از ۱۰۰‌هزار دلار به ۲۰۰ هزار دلار در ترکیه رسیده است. برآرود می‌شود ایرانیان هر سال به طور متوسط ۱۰۰۰ واحد مسکونی خریداری کرده باشند. اگر قیمت میانگین واحدها در ترکیه ۱۵۰ هزار دلار برآورد شود ایرانیان ۱.۵ میلیارد دلار در ترکیه فقط بابت خرید واحد مسکونی سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

زیر پوست بازار

کارشناسان املاک در ترکیه با اشاره به قیمت بالای ملک در این کشور می‌گویند: قیمت‌ها در این کشور بالاست و اگرخریداران با ملک مناسب و لوکسی مواجه شدند که ارزش آن بالا نبود باید در قانونی‌بودن آن ملک تردید کنند.

برخی می‌گویند املاک تبلیغ شده در ترکیه فاقد مجوزهای قانونی هستند و سند ندارند؛ بنابراین زمانی که مالکان می‌خواهند از داشتن چنین املاکی خلاص شوند، آنها را به خارجی‌ها می‌فروشند، چون خارجی‌ها آشنایی اندکی با قوانین ترکیه دارند.کارشنان تأکید دارند برای خرید ملک در ترکیه باید به دو نکته توجه داشته باشد؛ اولا کشور ترکیه مناطق پررونق و مرغوب را به اتباع خارجی به‌خصوص ایرانی‌ها واگذار نمی‌کند؛ در ثانی خرید ملک را به‌صورت غیرحضوری، بدون وکیل و مترجم به‌هیچ‌عنوان انجام ندهند.

به گفته این مشاوران طبق قوانین کشور ترکیه به هیچ اتباع خارجی اقامت دائم اعطا نمی‌شود و تبلیغات ملک ارزان‌قیمت و اقامت دائم راهکاری جز جذب متقاضیان خارجی برای فروش ملک‌های نامرغوب نیست.خرید ملک در ترکیه یکی از شاخصه‌های بررسی درخواست اقامت توسط وزارت کشور جمهوری ترکیه است و به تنهایی تضمین کننده اخذ اقامت دائم یا کوتاه‌مدت خریدار نیست، تصمیم اعطای اقامت در اختیار وزارت کشور و براساس شاخصه‌های متفاوتی صورت می‌پذیرد. خریدار باید قبل از اقدام به خرید به نیت أخذ اقامت یا تابعیت کشور ترکیه براساس تبلیغات انجام شده صحت آنها را از وزارت کشور ترکیه یا سفارت ترکیه جویا شود.

برای مثال در شهر آلانیا که بر أخذ اقامت تأکید دارد قانون وزارت کشور ترکیه به این گونه است: خرید ملک در ترکیه  به هیچ عنوان موجب أخذ اقامت دائم یا تابعیت ترکیه را فراهم نمی‌آورد، اقامت ابتدایی خریدار به علاوه همسر و فرزندان در شهر آلانیا به صورت موقت و یک ساله قابل تمدید بدون نیاز به خروج از ترکیه است.

مرحله دوم اقامت در ترکیه به صورت سه ساله و در نهایت پس از اخذ مدارک و استعلام‌های لازم، خریداران می‌توانند درخواست اقامت دائم-تابعیت خود را پس از چهار  سال به وزارت کشور ترکیه ارائه کنند. برخی دیگر از کارشناسان نیز از یک ترفند تبلیغات واحدهای ارزان‌قیمت پرده برداشته‌اند.

به گفته این گروه در برخی تبلیغات ملکی، برج‌های «نیمه‌کاره» یا «بدهکار به بانک»‌های ترکیه به خریداران معرفی می‌شود و دلال، برای معرفی ویژگی‌های پروژه، در «هتل» یا خیابان قرار خود را تنظیم می‌کند؛ این سه روش عرضه ملک در ترکیه، به‌شدت از طرف کارشناسان حقوقی و اقتصادی، به‌نوعی طعمه برای منحرف کردن سرمایه‌گذاران تعبیر شده است.

استفاده از وکیل مجرب و مسلط به قوانین اقتصاد مسکن ترکیه و همچنین مراجعه صرف به آژانس‌های املاک معتبر و قانونی این کشور یکی از راه‌های کاهش ریسک در این موارد است. در ترکیه هزینه حمل‌ونقل بالاست بنابراین اگر ملکی خریداری شده در حاشیه شهر باشد برای رفت وآمد باید هزینه بالایی صرف کرد.

نکته دیگر به شارژ مجتمع‌های مسکونی باز می‌گردد.یکی از مشاوران املاک می‌گوید: در برخی از برج‌ها که به سیته معروف هستند  مصرفی آب گرم و گرمایش مشترک حساب می‌شود که ماهانه عددی بین ۶۰۰ تا ۱۰۰۰ لیر می‌شود.

طبق قوانین ترکیه، هرگاه ملکی فروخته شود، آژانس‌های املاک و مستغلات ثبت شده و دارای مجوز مجاز به دریافت ۳ درصد از قیمت فروش واقعی ملک از خریدار و صاحب ملک به طور جداگانه هستند .برخی از بنگاه‌داران درخصوص فصل اجاره می‌گویند در ترکیه نیز فصل اصلی تابستان است و قیمت‌ها در آن فصل به اوج می‌رسد اما در زمستان اجاره مسکن با نرخ ها پایین‌تر امکان‌پذیر است.

منبع: هفته نامه حمل و نقل

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.