| کد خبر: 171604 |

◄ یکه‌تازی چینی‌ها در صنعت خودرو ایران در نبود خودروسازان اروپائی

دادن مجوز سرمایه‌گذاری به خودروسازان اروپایی علاوه بر بی نیاز کردن ما از خودروسازی چین در فرصت پیش آمده پسابرجام، به این مفهوم نبود که ما اجازه سوء استفاده از صنعت خودرو ایرانی را به اروپا داده‌ایم .

تین نیوز

با اعمال تحریم‌هابی آمریکا بر علیه کشور چین  به موازات خروج از برجام خبرها حاکی از آن است که کاهش فروش خودرو در کشور چین، موجب کاهش خرید محصولات خودرو در این کشور شده است.

بنابر اعلام سازمان توزیع خودرو چین(CAAM) فروش خودرو در این کشور در ماه جولای نسبت به سال گذشته با کاهش 4 درصدی روبه‌رو بوده است.

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز، سخنگوی شورای سیاست‌گذاری خودرو با اشاره به یکه‌تاز شدن کشور چین در بازار و صنعت خودرو ایران پس از خروج خودروسازان اروپائی از کشورمان، اظهار کرد: پس از تحریم‌های آمریکا بر علیه صنایع خودرویی ایران و تاثیرگذاری آن بر صنعت خودرو کشور و به دلیل اهمیت این بخش از صنعت، تحریم خودرو در صف اول قرار گرفت. علت این‌کار نیز ضربه زدن به اقتصاد کشور است.

به گفته وی، دادن مجوز سرمایه‌گذاری به خودروسازان اروپایی علاوه بر بی نیاز کردن ما از خودروسازی چین در فرصت پیش آمده پسابرجام، به این مفهوم نبود که ما اجازه سوء استفاده از صنعت خودرو ایران را به اروپا داده‌ایم بلکه ایجاد فرصتی بود که امروز ما را از تکیه بر تولیدات بی کیفیت چین بی‌نیاز می‌کرد. اتفاقاً با این کار آن‌ها به صنعت قطعه ایرانی وابسته‌تر می‌کردیم زیرا آن‌ها مجبور به استفاده از توان نیروی انسانی ایرانی می‌شدند.

ساسان قربانی در تشریح چگونگی نفوذ خودروسازان چینی در بازار خودرو ایران نیز، گفت: با خروج خودروسازان اروپایی از ایران و اهمیت بالای بازار آمریکا برای آن‌‍‌ها و نبود جایگزین داخلی برای ساخت خودرو، ناچار از پذیرش خودروساز ثالثی هستیم که جای خالی اروپا را در صنعت خودرو ایران پر کند.

وی با بیان این نکته که گزینه‌های زیادی پیش روی خودروسازی ایران نیست، ابراز داشت: با این اوصاف ناگزیر هستیم تا کشور چین را به جای کشورهای اروپایی بپذیریم چرا که در زمانی که فرصت باقی بود ما بر روی پلتفرم‌های جدید کار نکردیم و موقعیت تازه‌ای را برای صنعت خودرو کشور ایجاد نکردیم. این‌جاست که صنعت خودرو ایران به نفع خودروسازان چین گشوده می‌شود. زیرا از فرصتی که پسابرجام در اختیار ما قرار داد به خوبی بهره نبردیم.

به گفته قربانی، حضور خودروسازان چینی که به تازگی بازار خودرو آمریکا را از دست داده‌اند در ایران، تبعاتی را نیز به همراه دارد ولی برای صنعت خودرو کشورمان چاره‌ای جز فشردن دست دوستی چینی‌ها باقی نیست.

تولید کننده برتر قطعات خودرو کشور، افزود: اگرچه قیمت خودروهای چینی تقریباٌ مناسب است اما، محصولات کشور چین به لحاظ کیفی قابل مقایسه با خودروهای تولیدکنندگان اروپائی نیست. در همکاری با کشور چین صنایع خودروئی ما نمی‌توانند به لحاظ تکنولوژیک از دانش روز خودروسازی بهره‌مند شوند. ولی شرکت‌های خودروئی چین بدون رقابت و مقایسه با محصولات با کیفیت اروپایی می‌توانند به تولید خود در ایران ادامه بدهند به خاطر این‌که رقابتی در بین نیست.

قربانی گفت: خیلی خوب بود که خودروسازی ما دو کار را انجام می‌داد یک ان‌که در پسابرجام صنعت خودر وما باید بر روی پلتفرم‌های جدید با بهره گرفتن از دانش فنی روز کار می‌کرد و بلافاصله تیراژ تولید آن‌ها را افزایش می‌داد به مانند کشور کره و دوم آن‌که هنگام عقد قرار داد با برندهای بین‌المللی آن‌ها را ناچار به سرمایه‌گذاری گسترده و ایجاد خط تولید در کشور می‌کردیم تا با شروع تحریم خودروسازان اروپایی به راحتی از ایرانخارج نشوند.

دبیر انجمن قطعه‌سازان کشورمان، خاطرنشان کرد: خودروسازی ایران یک بار دیگر نیز مرتکب چنین اشتباه فاحشی پیش از توافق‌نامه برجام شده بود که برای جلوگیری از آن نباید بار دیگر مرتکب آن می‌شد. خودروسازان اروپایی چنان‌چه در کشوری سرمایه‌گذاری کنند خروج آن‌ها دیگر آسان نخواهد بود کما این‌که در خودروسازی کره شاهد این مدعا هستیم. در این زمینه ما خوب عمل نکردیم.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.