| کد خبر: 171544 |

◄ ظریف: در آستانه امضای کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر هستیم

وزیر امور خارجه کشور از امضای کنوانسیون رژیم حقوقی و 6 موافقت‌نامه و پروتکل دیگر در اجلاس سران خزر خبر داد.

تین نیوز

وزیر امور خارجه کشور از امضای کنوانسیون رژیم حقوقی و 6 موافقت‌نامه و پروتکل دیگر در اجلاس سران خزر خبر داد.

به گزارش تین‌نیوز، محمد‌جواد ظریف در اجلاس وزرای امور خارجه کشورهای ساحلی دریای خزر گفت: در کنوانسیون رژیم حقوقی  خزر همه کشورهای عضو بر انحصار حضور و دریانوردی هرگونه شناور صرفا با پرچم یکی از کشورهای ساحلی و همچنین ممنوعیت حضور و عبور نیروهای نظامی بیگانه و غیر ساحلی اتفاق‌نظر دارند.

او گفت: نظر به اینکه در این کنوانسیون تحدید حدود بستر و زیر بستر و همچنین تعیین خطوط مبدا و شیوه‌های آن انجام‌نشده و به موافقت‌نامه‌های جداگانه در آینده موکول شده است، امیدوارم کشورهای ساحلی در آینده نزدیک این امور را نیز نهایی کنند.

ظریف اذعان داشت: در سایه اراده مثبت رهبران کشورهای ساحلی و فضای دوستانه و سازنده حاکم بر این نشست‌ها، در آستانه امضای کنوانسیون رژیم حقوقی و 6 موافقت‌نامه و پروتکل دیگر و همچنین صدور بیانیه اجلاس سران هستیم.

او در ادامه گفت: امضای این کنوانسیون پایان همه مذاکرات و اقدامات در خزر نیست و درواقع نقطه عطف و آغازین برای اجرای تفاهمات، نظارت بر اجرا و همچنین شروع مذاکرات برای امضای موافقت‌نامه‌های جدید و ضروری بشمار می‌رود.

وزیر خارجه ایران به امضای  پروتکل اثرات فرامرزی زیست‌محیطی ( EIA) در 21 روز گذشته اشاره کرد و گفت: این رویدادها مجموعا نویدبخش آینده بسیار روشن برای ملت‌ها و دولت‌های ما به شمار می‌رود.

 ظریف ادامه داد: امضای کنوانسیون رژیم حقوقی گام بسیار مهم و حائز اهمیتی است که برداشته می‌شود و به مذاکرات 21 ساله در این‌خصوص خاتمه می‌بخشد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.