| کد خبر: 171525 |

◄ اسنپ پیشنهاد ارائه اطلاعات سفرهای کاربران به شهرداری را داد

ما می‌توانیم گزارش سفرهایمان را به شهرداری بدهیم تا آنها با کمک این آمار کیفیت زندگی شهری را بهبود بدهند؛ اما زیر نظر آنها نمی‌رویم.

تین نیوز

مدیر استراتژی شرکت «اسنپ» در اعتراض به لایحه وزارت کشور برای اعمال محدودیت بر تاکسی‌‌یاب‌های آنلاین، عنوان کرده که «این لایحه، اسنپ را نابود خواهد کرد.» او همچنین اضافه کرده که «اسنپ آمادگی دارد که گزارش سفرهای خود را به شهرداری ارائه دهد» اما به گفته این مقام مسئول در اسنپ، «این شرکت زیر بار نظارت شهرداری نمی‌رود؛ چون این موضوع به نابودی اسنپ منجر می‌شود.»

در حالی که فعالیت شرکت‌های اینترنتی تاکسی با ابهامات و انتقادهای زیادی روبروست؛ روز گذشته نمایندگان این شرکت‌ها با حضور در وزارت کشور به لایحه این وزارتخانه برای ساماندهی فعالیت این استارت‌آپ‌ها اعتراض کرده‌اند.

بیش‌تر بخوانید:

اما در جریان این اعتراض‌ها که عمدتاً از سوی دو شرکت تاکسی‌یاب آنلاین «اسنپ» و «تپسی» صورت گرفته، ژوبین علاقه‌بند، یکی از مدیران «اسنپ» در بیان اعتراض این شرکت به لایحه وزارت کشور از آمادگی «اسنپ» برای ارائه اطلاعات و گزارش سفرها به شهرداری خبر داده است.

طبق قوانین و مقررات «اسنپ»، این اپلیکیشن، در هنگام نصب، دسترسی به بخش‌های شماره تلفن‌ها، تماس‌ها و موقعیت جغرافیایی کاربران خود را درخواست کرده و در صورت موافقت آن‌ها، خدمات ارائه می‌کند. این اقدام برای به دست آوردن «بیگ‌دیتا» یا «کلان‌داده» و تجزیه تحلیل آن برای سازمان‌ها و نهادها بسیار حائز اهمیت است.

بیگ دیتا چیست؟

«بیگ‌دیتا» یا «کلان‌داده»، «دارایی‌های داده‌ای هوش مصنوعی در مقیاس انبوه، پرشتاب و گوناگون هستند که نیاز به روش‌های پردازشی تازه‌ای دارند تا تصمیم‌گیری، بینش تازه و بهینگی پردازش پیشرفته را فراهم کنند.»

در ایران، استارت‌آپ‌هایی نیز وجود دارند که از این بخش فراتر رفته و بیگ دیتا تولید کرده و حتی آن را مورد تجزیه تحلیل قرار می‌دهند. «دیجی‌کالا» نخستین استارت‌آپی است که در این باره قدم جلو گذاشته و قصد دارد خدمات کلان داده به شرکت‌های ایرانی ارائه دهد. شرکت‌هایی مانند «دیجی کالا»، «بامیلو» یا «دیوار» و «شیپور» که عمدتاً با الگوگیری از استارت‌آپ‌های مشابه در آمریکا ساخته شده‌اند؛ برعکس اسلاف غربی خود، هرگز آمار و ارقام مدون، روشن و قابل استناد از نحوه فعالیت خود ارائه نکرده‌اند. این‌که چه میزان اطلاعات توسط این شرکت‌ها در بیگ دیتا جمع‌آوری می‌شود و این اطلاعات به کجا می‌رود؛ سؤالی است که هرگز از سوی مدیران این شرکت‌ها پاسخ داده نشده است.

بیگ‌دیتا در حمل‌ونقل

در ایران اپلیکیشن های حمل‌ونقلی با توجه به روزآوری فعالیت‌ها و کسب‌وکارها هر روز بیش‌تر پیشرفت می‌کنند. در بخش حمل‌ونقل، بیش‌تر فعالیت‌های استارت‌آپی به سمت تاکسی‌های اینترنتی رفته است. باید توجه داشت که این شرکت‌ها با «عامه مردم» در ارتباط‌اند و عمده اطلاعاتی که از آن‌ها می‌گیرند و در سرورهای قدرتمند خود پردازش می‌کنند، ارزشی به‌مثابه «نفت» دارد.

اپلیکیشن هایی مانند «اسنپ» یا «تپسی» در جایی فعالیت می‌کنند که با حجم عظیمی از اطلاعات مشتریان و تراکنش‌های آن‌ها مواجه‌اند. آن‌ها با تجزیه‌وتحلیل مناسب داده‌های مشتریان و استفاده از کلان‌داده برای این هدف، می‌توانند سیاست جهت‌دهی به سلایق و علایق مردم را در یک بازه زمانی طولانی‌مدت دنبال کنند.

در جلسه با وزارت کشور چه گذشت؟

وزارت کشور در لایحه جدید خود با استناد به قانون نظام صنفی، هر کسب‌وکار مجازی که کالا و خدمات عرضه می‌کند را مشمول این قانون دانسته و فعالیت شرکت‌های حمل‌ونقل را زیر نظر شهرداری مجاز دانسته است.

به گزارش تین‌نیوز،به نقل از دنیای اقتصاد، روز گذشته مسئولین دو شرکت اسنپ و تپسی در نشستی که در محل اتحادیه کسب‌وکارهای اینترنتی برگزار شد به این لایحه اعتراض کرده‌اند.

آن‌گونه که از صحبت‌های انجام شده در این جلسه مشخص می‌شود.، عمده اعتراض مسئولان شرکت «اسنپ» و «تپسی» به این لایحه، نظارت شهرداری بر عملکرد این دو شرکت بوده است.

این در حالی است که جلسه اعتراض به لایحه وزارت کشور، بدون حضور نماینده شرکت «کارپینو» انجام شده است. دبیر اتحادیه کشوری کسب‌وکارهای اینترنتی، زمانی که با این سوال مواجه شده که چرا نماینده «کارپینو» در این نشست حضور ندارد پاسخ داده که «کارپینو درحالی خدمات حمل‌ونقل هوشمند را ارائه می‌دهد که تاکنون درخواستی برای اخذ مجوز از اتحادیه کسب‌وکارهای اینترنتی نداشته و تاکنون به این اتحادیه مراجعه نکرده است.»

رضا الفت‌نسب، عنوان کرده بالغ‌بر ۶۵۰ فقره مجوز کسب و کار اینترنتی صادر شده که ۶۰ مورد آن مربوط به حوزه حمل‌ونقل هوشمند است.

مدیرعامل تپسی: زیر بار نظارت شهرداری نمی‌رویم

در این نشست، میلاد منشی‌پور، مدیرعامل شرکت تپسی با اشاره به محدودیت‌های پیش‌آمده برای فعالیت تاکسی‌یاب‌های آنلاین در سایر شهرها گفت: چالش اصلی نهادهای نظارتی با تاکسی‎یاب‌های اینترنتی عموماً به این موضوع برمی‌گردد که چرا این استارت‌آپ‌ها باعث اختلال در فعالیت تاکسی‌ها شده‌اند. دوم اینکه چرا قیمت‌گذاری‌ها را به‌گونه‌ای تغییر داده‌اند که مردم دیگر سراغ آژانس‎ها یا تاکسی‌ها نمی‌روند و در نهایت اینکه چرا این شرکت‌ها با این سرعت رشد کرده‌اند.

او بیان این که بارها به مدل قیمت‌گذاری این شرکت‌ها اعتراض شده و آن را تهاجمی ارزیابی کرده است ؛ مدعی شده که «این قیمت‌ها باعث افزایش بهره‌وری شده و هر بار این اعتراض‌ها از سوی شورای رقابت رد شده است.»

منشی‌پور تاکید کرده که: شرکت‎های تاکسی‌یاب مشکلی با نظارت ندارند، اما صدور مجوز از سوی شهرداری را نمی‌پذیرند. چرا که  به اعتقاد او، شهرداری با تغییر مدل کسب‌وکار ما عملاً ما را ناکارآمد خواهد کرد.

مدیر استراتژی اسنپ: آمار سفرها را به شهرداری می‌دهیم

ژوبین علاقه‌بند مدیر استراتژی گروه اینترنت ایران که صاحب استارت‌آپ‌هایی چون اسنپ است نیز در این نشست گفته: امروزه با اسنپ و تپسی یک‌میلیون و ۶۰۰ هزار سفر در روز انجام می‌شود. ما می‌توانیم گزارش سفرهایمان را به شهرداری بدهیم تا آنها با کمک این آمار کیفیت زندگی شهری را بهبود بدهند؛ اما زیر نظر آنها نمی‌رویم.

به گفته علاقه‌بند، ۱۸۶ فرصت شغلی باز امروز در اسنپ وجود دارد که نیاز داریم افرادی را استخدام کنیم. در این شرایط اقتصادی تاکسی‌های اینترنتی اشتغال‌زایی خوبی ایجاد کرده‌اند و زیر نظر شهرداری رفتن ما را نابود خواهد کرد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.