| کد خبر: 171435 |

◄ خودروهای کراس‌اوور، چگونه در شهرها محبوب شد؟ +تصاویر

این روزها خودروهای شاسی‌بلند کوچکی در بازار ایران ارائه‌شده‌اند که باوجود ظاهر خودروهای آف‌رود، هیچ قابلیت خاصی برای تردد در خارج از جاده‌های آسفالته ندارند.

تین نیوز

این روزها خودروهای شاسی‌بلند کوچکی در بازار ایران ارائه‌شده‌اند که باوجود ظاهر خودروهای آف‌رود، هیچ قابلیت خاصی برای تردد در خارج از جاده‌های آسفالته ندارند.

به گزارش تین‌نیوز، به این دسته از خودروها در فرهنگ جهانی کراس‌اوور و در فرهنگ دلال‌های بازار ماشین در ایران نیم شاسی می‌گویند. در ادامه مطلب به توضیح دلایل ایجاد چنین کلاسی در بین خودروها می‌پردازیم.

در سال‌های نه‌چندان دور خودروهای شاسی‌بلند تنها برای مردها طراحی می‌شدند و قابلیت‌های خارج از جاده آن‌ها بسیار اهمیت داشت. خودروهایی که این روزها هم همچنان در بازار خودروهای شاسی‌بلند به‌عنوان حاکمان بی‌رقیب حضور دارند و کمتر خودروی جدیدی قادر به ورود به حوزه فرمانروایی این خودروها است.

خودروهایی مانند تویوتا لندکروز، رنج‌روور، لندروور، جیپ گرند چروکی، نیسان پاترول و ... باوجود قابلیت‌های خارج از جاده بسیار درخور، خودروهایی هستند که در جاده‌ها هم قابلیت دینامیکی خوبی دارند؛ اما ابعاد بزرگ این خودروها باعث می‌شود تا اکثراً توسط خانم‌ها انتخاب نشوند.

تویوتا لندکروز و رنج‌روور دو پرچمدار خودروهای آفرود

با توجه به این‌که خودروها معمولاً توسط خانواده‌ها خریداری می‌شوند، نظر خانم‌ها در انتخاب آب‌ها بسیار اهمیت دارد و با توجه به گسترش اشتغال خانم‌ها در بازار کار و استقلال مالی آن‌ها، بخش زیادی از خودروهایی که سالانه به فروش می‌رسد باب طبع خانم‌ها است.

کمپانی لکسس که دراین‌باره تحقیقات گسترده‌ای در دهه آخر قرن بیستم انجام داده بود، با توجه به این نکته اولین خودرو شاسی‌بلند را که بیشتر برای جاده طراحی‌شده بود و قابلیت آف‌رود چندانی نداشت را در سال 1998 به بازار ارائه کرد.

این خودرو به‌سرعت به موفقیت‌های بسیاری در بازار دست پیدا کرد و پس از مدتی بنز هم تلاش کرد با خودروهایی مشابه مانند کلاس M به این بازار وارد شود. البته بنزهای ML320 که اولین محصولات این سری بودند قابلیت‌های آف‌رود مناسبی هم داشتند ولی ازنظر هندلینگ و ابعاد رقیب RXهای لکسس بودند.

لکسس RX300 اولین شاسی‌بلند این‌رود

این کلاس خودرویی به این دلیل محبوب خانم‌ها بود که در عین رانندگی ساده، ابعاد بزرگ‌تری نسبت به سواری‌ها داشت و راننده از سطح بالاتری به اطراف نگاه می‌کرد که این مسئله ازنظر روان‌شناسی باعث حس قدرت در خانم‌های راننده می‌شد.

اما این کلاس خودرویی باوجود همه مزایا یک عیب داشت و آن قیمت بالای آن بود.

این عیب باعث شد که خودروهای شاسی‌بلند کوچک‌تر مانند لکسس NX، BMW X1، میتسوبیشی ASX و ... به بازار بیایند؛ اما این خودروها هم بیشتر مطلوب جوانان ثروتمند بودند و قیمت بالایی داشتند.

طبق تحقیقات لکسس در اواخر قرن بیستم، اکثر خودروهای شاسی‌بلند هیچ‌گاه از جاده خارج نمی‌شوند و لاستیک‌های این خودروها هیچ‌گاه حتی جاده‌های خاکی را لمس نمی‌کنند. پس این خودروها نیازی به قابلیت‌های آف‌رود نداشتند.

به‌سرعت خودروهای شاسی‌بلند با دیفرانسیل جلو به بازار ارائه شدند که قابلیت‌های آف‌رود نداشتند و تنها یک خودرو شاسی‌بلند بودند.

اما بازهم این مسئله نتوانست همه مشتریان را به سمت خودروهای دیفرانسیل جلو شاسی‌بلند بکشاند؛ پس خودروهای کراس‌اوور به بازار آمدند.

کراس‌اوورها خودروهایی هستند که بیشتر شبیه به خودروهای هاچ‌بک یا استیشن هستند و تنها کمی از زمین بیشتر فاصله‌دارند. این خودروها معمولاً دیفرانسیل جلو هستند؛ اما این خودروها در مدل‌های گران‌قیمت‌تر از دیفرانسیل AWD (چهارچرخ محرک) استفاده می‌کنند.

این خودروها نسبت به شاسی‌بلند‌های واقعی (حتی دیفرانسیل جلو) ابعاد کوچک‌تری دارند و به همین دلیل در تردد شهری راحت‌تر کنترل می‌شوند؛ اما مزیت بلا قرارگرفتن راننده را که مطلوب اکثر آن‌ها است را دارند. این خودروها ازنظر مصرف سوخت بسیار به‌صرفه‌تر از خودروهای شاسی‌بلند هستند و به‌دلیل حجم موتورهای کم، توانایی حرکتی چندان بالایی هم ندارند.

خانم‌ها معمولاً در شهرها رانندگی می‌کنند و سرعت زیادی نمی‌روند، پس این خودروها به‌شدت برایشان مطلوب است. البته فضای بار مناسب و ابعاد بزرگ‌تر نسبت به سواری‌ها باعث می‌شود که برخی خانواده‌ها هم به این خودروها روی بیاورند.

با توجه به افزایش کراس‌اوورهای چینی در ایران، خریداران این خودروها باید به یک مسئله توجه داشته باشند که به‌هیچ‌وجه از جاده خارج نشوند. با توجه به سیستم جلوبندی مشابه خودروهای سواری در اکثر این محصولات و سنگین‌تر بودن اتاق نسبت به سواری‌ها، مسیرهای سنگلاخی و دست‌اندازها گاهی بیش از یک خودرو سواری به این خودروها فشار وارد می‌کند. دلیل دیگر این اتفاق این است که راننده‌های کراس‌اوورها بیشتر از سواری‌ها احساس آف‌رود بیشتری به آن‌ها القا می‌شود و در مسیرهای ناهموار سرعت بیشتری می‌روند.

لیفان X50 یک کراس‌اوور چینی دیفرانسیل جلو

به‌هرحال باید توجه داشت که کراس‌اوورها، سواری‌های بلندی هستند که قابلیت خارج از جاده ندارند؛ اما مزایای خاص خود را دارند. مزایایی مانند ارتفاع بیشتر و احتمال کمتر برخورد کف خودرو با دست‌اندازها، تسلط بالای راننده نسبت به سواری‌ها، مصرف سوخت کمتر، قیمت پایین‌تر، تردد راحت‌تر در ترافیک شهری و دینامیک رانندگی بالاتر نسبت به شاسی‌بلندهای واقعی و همچنین فضای سرنشین و بار بیشتر نسبت به سواری‌های مشابه از اصلی‌ترین دلایل موفقیت این کلاس در بازارهای سراسر جهان است.

خودروهایی که در این کلاس قرار دارند شامل تویوتا CH-R، نیسان جوک، رنو ساندرو استپ‌وی، پژو 2008، لیفان X60، MVM X33 و ... است.

اما فراموش نکنید یک کراس‌اوور یک خودرو آف‌رود نیست. با آن از مسیرهای آسفالته خارج نشوید.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.