| کد خبر: 171382 |

◄ عقب‌نشینی سازمان استاندارد در مقابل خودروسازان

در پی تحریم‌های آمریکا علیه صنعت خودرو ایران، نیره پیروزبخت، رئیس سازمان ملی استاندارد از احتمال فرصت یک‌ساله به خودروسازان برای رعایت برخی استانداردهای اجباری خبر داد.

تین نیوز

در پی تحریم‌های آمریکا علیه صنعت خودرو ایران، نیره پیروزبخت، رئیس سازمان ملی استاندارد از احتمال فرصت یک‌ساله به خودروسازان برای رعایت برخی استانداردهای اجباری خبر داد.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از ایسنا، پیروزبخت در پاسخ به اینکه با شرایط خاصی که صنعت خودرو طی سال‌جاری با آن پیش‌رو شده و پیش‌بینی‌هایی که این صنعت با توجه به تحریم‌های پیش‌رو می‌شود و صحت این مطلب که آیا از سازمان استاندارد درخواستی به‌منظور مدارا با خودروسازان جهت رعایت استانداردهای ۸۵ گانه خودرویی شده است یا خیر؟ بیان کرد: هنوز چنین مسئله‌ای از سوی هیچ بخشی به ما اعلام‌نشده است اما سازمان استاندارد نیز جزئی از مجموعه دستگاه‌های کشور است و می‌دانیم که تحریم قطعات خودرو جزو تحریم‌های اولیه است و به‌تبع آن برای صنعت خودروسازی کشور مشکلاتی را ایجاد می‌کند.

او ادامه داد: موضوعی که به آن تأکید داریم این است که علی‌رغم وجود مسائل و مشکلات پیش‌رو صنعت خودروسازی نباید کیفیت خودرو را کاهش دهد و صحبتی نیز با سازمان استاندارد مبنی‌براینکه از مواضع خود کوتاه بیاید، نشده است.

رئیس سازمان ملی استاندارد ایران بابیان اینکه سازمان ملی استاندارد نیز خود را با شرایط روز کشور منطبق می‌کند، گفت: به شرطی که خودروسازان تمام تلاش خود را انجام دهند و به سمت رعایت استانداردهای ۸۵ گانه خودرو گام بردارند، درخصوص رعایت برخی استانداردها که رعایت آنها ساده نیست می‌توانیم تا یک سال به آنها فرصت دهیم.

پیروزبخت بابیان اینکه از تاریخ یکم دی‌ماه سال‌جاری سازمان ملی استاندارد فعالیت خود را به‌منظور بازرسی استانداردهای ۸۵ گانه خودرویی آغاز می‌کند، اظهارکرد: ممکن است بازرسی برخی استانداردها تا ابتدای دی‌ماه سال ۱۳۹۸ نیز به طول بیانجامد و اگر مطمئن شویم که اگر خودرویی می‌تواند در طول مدت‌زمانی بیشتری استانداردهای مربوطه را رعایت کند، قطعاً این فرصت دراختیار آن‌ها قرار می‌گیرد.

او ادامه داد: در خصوص رعایت استانداردهای ۶۳ گانه خودرویی که از ابتدای تیرماه سال‌جاری نیز اجرایی شد، یک مورد بود که اعلام شد که می‌تواند تا ابتدای دی‌ماه سال‌جاری استانداردهای مربوطه را رعایت کند و این مسئله با اخذ تعهد مورد قبول سازمان استاندارد واقع شد و در زمان مقتضی قطعاً کنترل لازم در ارتباط با آن صورت می‌پذیرد.

این اولین بار نیست که سازمان ملی استاندارد در مقابل خودروسازان عقب‌نشینی می‌کند. بارها به بهانه‌های مختلف اجرای استانداردهای بدیهی در خودروهای ایرانی مانند نصب ایربگ، ترمز ضد قفل و ... به دلایل مختلف یکتا چند سال به تعویق افتاده است.

به‌نظر می‌رسد این‌بار هم صنعت خودرو با دست‌مایه قرار دادن تحریم‌ها سعی در کاهش استانداردها دارد. اجرای استانداردهای 85 گانه خودرویی باعث خواهد شد که پراید و پژو 405 کاملاً از خط تولید خارج شوند؛ اما مدیرعامل سایپا بارها اعلام کرده که تولید و فروش پراید حداقل تا تابستان 98 ادامه خواهد داشت.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.