| کد خبر: 171347 |

◄ پیش‌بینی خوش‌بینانه از نرخ دلار در روزهای آینده

روز اول اجرای این بسته، بازار واکنش مثبتی نشان داده و نرخ دلار با کاهش چشمگیری به محدود 8 تا 9 هزار تومان رسید.

تین نیوز

روز اول اجرای بسته جدید ارزی، بازار واکنش مثبتی نشان داده و نرخ دلار با کاهش چشمگیری به محدود 8 تا 9 هزار تومان رسید.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از روزنامه شرق، نرخ تعیین‌شده در بازار ثانویه ثابت نیست و به‌طور شناور تغییر خواهد کرد. هرچند ارز نقدی به‌طور مستقیم به این بازار وارد می‌شود؛ اما آن‌طور که رئیس‌کل بانک مرکزی اعلام کرده است، هرگاه نیاز باشد ارز نفت نیز برای کنترل بازار ثانویه تزریق خواهد شد.

محسن قادری‌، فعال بازار توضیح داد: اگر بازار ثانویه و همچنین صرافی‌ها بتوانند ارز مورد نیاز را تأمین کنند، نرخ دلار در محدوده هشت تا 9 هزار تومان تداوم پیدا می‌کند؛ اما نمی‌توان پیش‌بینی دقیقی از میزان تقاضای غیرمصرفی ارز داشت.

 او ادامه داد: اگر تقاضای خرید ارز بیشتر از میزان ارز عرضه‌شده باشد، باید انتظار افزایش دوباره نرخ ارز را داشت.

حمید تهرانفر، مدیر سابق نظارت بر مؤسسات پولی و بانکی بانک مرکزی نیز گفت: می‌توان امیدوار بود اجرای بسته ارزی ثبات اولیه‌ای را در بازار ارز ایجاد کند.

تهرانفر اضافه کرد: در بسته ارزی دولت قرار بر این شده که عرضه و تقاضا خود تعیین‌کننده نرخ ارز باشد؛ البته این نکته را نمی‌توانیم از نظر دور کنیم که به‌هرحال نرخ از سوی دولت دست‌کاری می‌شود؛ کمااینکه همین حالا در بورس هم همین اتفاق می‌افتد؛ اما باز هم شیوه سیاست ارزی فعلی مقبول است.

او درباره تفاوت نرخ ارز ثانویه و صرافی گفت: در شرایط حاضر اگر نرخ صرافی‌ها 200 تا 250 تومان بیشتر از نرخ ارز ثانویه باشد، رقم مناسبی است.

 تهرانفر تأکید کرد: در صورت موفق‌نبودن مذاکرات بین‌المللی و شدت‌یافتن تحریم‌ها بسته ارزی و آرامش حاصل از آن بسیار زودگذر خواهد بود.

احمد حاتمی‌یزد، کارشناس ارشد بانکداری توضیح داد: بسته ارزی جدید دولت قطعا یک بسته مثبت است؛ اما در شرایط فعلی معجزه نمی‌کند و برای حل بحران ارزی کافی نیست.

او اضافه کرد: در بسته ارزی جدید تصمیم‌های خوبی از قبیل قطع ارز دولتی برای سفر خارجی، واردات طلای خام بدون مالیات و عوارض گرفته شد.

پس با وجود تحریم‌های بانکی شانس اینکه حجم معاملات در بازار ثانویه کفاف میزان ارز مورد نیاز کشور را بدهد، بسیار اندک است. در سال‌های تحریم‌های دهه 80 این صرافی‌ها بودند که وظیفه نقل و انتقال ارزی را برعهده گرفته بودند؛ اما این شیوه معاملاتی زیرزمینی است و نمی‌تواند شفاف باشد و نام بازار روی آن گذاشت.

حاتمی‌یزد توضیح داد: مشکل عمده بر سر کار بازار ثانویه این است که صادرکنندگانی مانند پتروشیمی‌ها و فولادی‌ها ارز خود را در این بازار عرضه می‌کنند؛ اما عمدتا ارز اینها در بانک‌های چین و امارات به‌عنوان مقاصد اصلی صادراتی است؛ در‌حالی‌که وارد‌کننده‌های ما بیشتر از اروپا کالا وارد می‌کنند؛ پس با وجود تحریم‌های بانکی عملا انتقال و جابه‌جایی حواله ارزی میان این دو بازیگر بازار ثانویه به مشکل بر‌می‌خورد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.