| کد خبر: 171248 |

◄ تأکید آخوندی در بازگشت معماری به هویت ایرانی

صبح امروز در نخستین نشست شورای اعتلای معماری ایران عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی و رئیس شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران درباره سیاست‌های لازم برای توسعه مترو و اندیشه ایرانشهری صحبت کرد.

تین نیوز

صبح امروز در نخستین نشست شورای اعتلای معماری ایران عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی و رئیس شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران درباره سیاست‌های لازم برای توسعه مترو و اندیشه ایرانشهری صحبت کرد.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از وزارت راه و شهرسازی، آخوندی بازآفرینی و بازگشت به هویت و اصالت ایرانی را سنگ نشانه مهم در همه حوزه‌ها دانست و افزود: سیاست‌گذاری بازآفرینی و نظامات اجرایی، دو سطحِ دستیابی به حصول نتیجه تشکیل کمیته اعتلای معماری ایران است.

او شهرهای کنونی ایران را آینه خرد ایرانی‌ها دانست و افزود: بسیار مهم است وقتی راجع به معماری صحبت می‌کنیم، از خود شروع کرده و به نحوه تفکر جمعی خودسامانی داده و درنهایت با تفکر درست جمعی فکر کرده و گام برداریم.

آخوندی با اشاره به این مطلب که در شورای اعتلای معماری، تمرکز بر روی آثار شاخص معماری نیست بلکه موضوع فراگیر معماری و مفهوم سبک زندگی در اولویت است، خاطرنشان کرد: برای ما حائز اهمیت است که مباحث بر موضوعاتی متمرکز باشند که جنبه عمومی داشته و درعین‌حال کاربردی باشند.

او تصریح کرد: قطعاً معماری شاخص می‌تواند مانند جواهری باشد که در بافت، درخشش خود را داشته باشند. اما درنهایت و آخر کار، زمینه هم باید یک زمینه‌ای باشد که جواهر در آن بنشیند و به آن زمینه جلوه‌ای بدهد.

رئیس شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران معماری را جلوه‌گاه تفکر انسان نسبت به هستی و شناخت آن دانست و گفت: این نوع نگاه می‌تواند حتی به اقتصاد، سیاست، و حمل‌ونقل نیز تعمیم یابد. معتقدم اگر این دیدگاه را نتوانیم به‌تمامی حوزه‌ها تعمیم دهیم درنهایت و آخر کار، پستی‌وبلندی‌هایی است که طی می‌کنیم.

آخوندی تصریح کرد: معتقدم درنهایت، معماری، شهرسازی و تمام دیسیپلین‌های حکمروایی، آیینه نظام اندیشه‌ورزی یک ملت است.

رئیس شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران، گفت: بنده همواره در تعریف مثلاً شبکه حمل‌ونقل، محیط تمدنی را تصور کرده و به همین دلیل نیز در هر محیطی که قرار گرفتم تلاش کردم تا تمامی پنجره‌ها را بازکنم. به‌عنوان نمونه، معتقدم افغانستان جزو حوزه تمدنی ایران‌شهری است و به همین دلیل نیز زمانی که وزیر حمل‌ونقل افغانستان به ایران می‌آید به‌عنوان یک برادر از آن یاد می‌کنم و در این بیان، هیچ‌گونه تظاهری وجود ندارد. همچنین است ازبکستان و نیازی ندارم تا به‌عنوان نمونه با وزیر ازبکستانی چانه‌زنی کنم زیرا معتقدم ما در یک حوزه تمدنی قرار داریم.

آخوندی بازگشت به گذشته را راه‌کار ایجاد نظام راهنمای ذهنی دانست و افزود: باید مشخص کنیم که می‌خواهیم مسئله را از صورت معماری یا سیرت تفکری ایرانی شروع کنیم. اگر با سیرت تفکری ایران‌شهری مسئله معماری را شروع کنیم، آن‌وقت می‌توانیم در جای‌جای مختلف ردپای آن را پیدا کنیم و  درست همان زمان است که می‌توانیم، معماری را با حمل‌ونقل سازگار کرده و در ادامه حمل‌ونقل را با نظام توسعه و آموزش‌وپرورش و ... ارتباط دهیم.

وزیر راه و شهرسازی گفت: فهم شهر ساز و فهم معمار از فضایی که خلق می‌کند نیز بسیار حائز اهمیت است.

او در بخش دیگری از سخنان خود به‌ضرورت صرفه‌جویی در مصرف انرژی اشاره کرد و گفت: در این بحث که سال‌هاست در کشور روی آن مطرح است، همواره شاهدیم که مسئله با راهکارهایی همچون دوجداره کردن شیشه‌ها تقلیل می‌یابد درحالی‌که بخش عمده‌ای از صرفه‌جویی در مصرف انرژی به موضوع رعایت مسئله اقلیم و هندسه مربوط است.

آخوندی یادآور شد: بحث اقلیم از دیگر مباحث مهمی است که باید به آن توجه شود و موضوعی است که به‌رغم اهمیت، مغفول مانده است. در این موضوع مهم است که اتفاقاً نقش معماران، پررنگ می‌شود.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به‌نظام سوداگری شهری گفت: نظام سوداگری شهری اولین قربانی که گرفت نظام معماری بود و به همین دلیل نیز می‌خواهم که در یک سطح حکمروایی، کمیته اعتلای معماری ایران تشکیل‌شده و فعالیت خود را ادامه دهد.

او خاطرنشان کرد:  در اینکه یک نوع نظام معماری ایجاد شود مشکلی ندارم و با آن موافقم.

رئیس شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران، گفت: کمیته اعتلای معماری می‌تواند جریاناتی را که در سمت‌وسوی حرفه و انجمن‌های مردم‌نهاد است هدایت کرده و برای آنها بسترسازی‌های مناسب را به وجود آورد. همچنین، صنوف می‌توانند در تصمیم سازی‌ها حضور فعال داشته باشند.

او افزود: امیدوارم در آینده بتوانیم کمیته معماری استانی را نیز تشکیل دهیم.

آخوندی خاطرنشان کرد: وظیفه خود می‌دانم که حمایت قاطعانه و کامل خود را از تشکیل کمیته اعتلای معماری اعلام کنم و در حد توان خود گره‌هایی را که وجود دارد بازکنم.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.