| کد خبر: 171190 |

◄ تحلیل عبده تبریزی از دلایل سوداگری و افزایش قیمت زمین

هزینه‌های ساخت مسکن نسبت به هزینه زمین در کلان‌شهر تهران معادل ۳۰ به ۷۰ درصد است، که از تحمل شهروندان خارج و عامل اصلی در سوداگری زمین و سفته بازی شده است.

تین نیوز

همایش تخصصی سیاست‌های نوین زمین پیش از ظهر امروز در مرکز تحقیقات راه مسکن و شهرسازی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار تین نیوز حسین عبده تبریزی سخنرانی خود در این همایش را به موضوع سوداگری زمین و آثار مخرب آن در اقتصاد اختصاص داد.

وی گفت: متأسفانه سوداگری و سفته‌بازی در بازار زمین روزبه‌روز افزایش می‌یابد و این بازار  در  دست کسانی است که ویژگی خاصی دارند و یا به منابع قدرت متصل هستند و رانت دارند.

این کارشناس و تحلیل‌گر اقتصادی با بیان اینکه هجوم سرمایه به سمت  بازار زمین توان بازارها را به نفع زمین تغییر داده و سرمایه  را در زمین انباشت و بلوکه می‌کند، گفت: این پدیده باعث از دست رفتن فرصت‌های سرمایه‌گذاری در بخش‌های مولد و اشتغال‌زای اقتصاد کشور می‌شود و سرعت گردش پول در اقتصاد را کاهش می‌دهد.

مشاور وزیر راه و شهرسازی در امور تأمین مالی ادامه داد: رانت موجود در زمین شهری نیز یکی از موضوعات اصلی در اقتصادی شهری است.

عبده تبریزی بابیان اینکه عدم سیاست‌گذاری صحیح در بازار زمین به افزایش قیمت زمین منجر شده است گف: کاهش تقاضای سوداگرانه در بازار زمین شهری می‌باید از اهداف سیاست‌گذاران باشد.

به گفتهٔ عبده تبریزی این افزایش به‌تناسب در گروه‌های سه‌گانه مسکن، کالا و خدمات اثر گذاشته و به افزایش شاخص قیمت در آن گروه‌ها منجر می‌شود  و هم‌چنین افزایش قیمت زمین به افزایش قیمت املاک با کاربری تجاری و خدماتی نیز منجر شده است.

وی با بیان اینکه هزینه‌های ساخت مسکن نسبت به هزینه زمین در کلان‌شهر تهران معادل ۳۰ به ۷۰ درصد است، گفت: این اتفاق به شهرسازی نیز صدمه زده است.

عبده تبریزی بابیان اینکه سوداگری زمین سبب شده تا دیگر بخش‌های اقتصادی نیز با هدف کسب درآمد به این حوزه ورود کنند، گفت: در ۲۰ سال اخیر تعداد شرکت‌هایی که دپارتمان‌های ساختمانی ایجاد کرده‌اند، روزبه‌روز افزایش یافته است. به عنوان مثال  شرکت‌های کشاورزی صنعتی و تولیدی، شرکت‌های پتروشیمی، شرکت‌های خودروسازی، شرکت‌های فولادی و ... زیرمجموعه‌های ساختمانی ایجاد کرده‌اند، این در حالی است که این شرکت‌ها قرار نیست از محل ساخت و ساز سود ببرند، بلکه عمدتاً به دنبال انتفاع از منابع سوداگری زمین هستند.

عبده تبریزی یادآور شد: سازمان ملی زمین و مسکن به عنوان سیاست‌گذار اصلی زمین‌شهری موظف است تا قیمت زمین در سراسر کشور را برای همه شهروندان قابل تحمل نگه دارد. این سازمان می‌تواند با اعمال سیاست‌ها و ابزارهایی مانند ابزارهای مالیاتی و تعیین نوع کاربری، از افزایش قیمت زمین جلوگیری کند.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.