| کد خبر: 171187 |

شکرچی‌زاده در پاسخ به تین نیوز:

◄ بسته حمایتی از مستأجران به‌زودی در صحن علنی مجلس تصویب می‌شود

در این لایحه محدویتی برای افزایش قیمت در نظر گرفته‌شده است ضمن اینکه پیشنهاداتی برای افزایش مدت اجاره به مجلس داریم.

تین نیوز

همایش تخصصی سیاست‌های توسعه زمین پیش از ظهر امروز در مرکز تحقیقات راه مسکن و شهرسازی برگزار شد.

محمد شکرچی‌زاده رییس مرکز تحقیقلت راه، مسکن و شهرسازی در این همایش بر اهمیت پرداختن به موضوع زمین تأکید کرد و سخنرانی خود را به موضوع توسعه زمین از نگاه وزارت راه و شهرسازی اختصاص داد.

او گفت: به‌صورت علمی و سیستماتیک کمتر به موضوع زمین پرداختیم و به همین جهت در دهه‌های گذشته نگاه به زمین نگاه سوداگرانه بوده است و تغییر در سیاست‌ها زمین واجب است.

وی با بیان اینکه پرداختن به موضوع مسکن بدون پرداختن به موضوع زمین جامع نخواهد بود گفت: اگر وضعیت فنی مراکز تحقیقاتی را رصد کنید و هزاران دانشجویی که در مراکز علمی هستند را ببینید شاهدیم که همه به مقوله مهندسی مسکن و موضوعاتی مثل زلزله که بیشتر جنبه ساختمانی دارد می‌پردازند و مراکز تخصصی که به موضوع زمین و به طور خاص مسکن بپردازند بسیار ضعیف هستند. درحالی که اقتصاد کلان و خرد ما درگیر این مسله  است.

شکرچی زاده این را هم گفت که ایران از بُعد آیین‌نامه‌های ساختمانی و ضوابط ساختمانی، کشور پیشرفته‌ای است اما به خود مقوله مسکن که می‌رسیم انصافاً کار قابل توجهی نشده است.

وی تأکید کرد که نیازمند سیاست‌گذاری منسجم در مورد زمین هستیم و گفت: تاکنون کار جدی در حوزه سیاست‌گذاری برای زمین نشده است و به همین دلیل با این سوداگری‌ها مواجه می‌شویم.

شکرچی زاده تأکید کرد که برای مقابله با رواج سوداگری و سفته‌بازی نیازمند کار جدی بر روی زمین هستیم و ادامه داد: اکنون سهم زمین در قیمت تمام‌شده مسکن زیاد است و سیاست‌های وزارت راه و شهرسازی در کاهش این سهم با شکست مواجه شده است.

شکرچی زاده هم‌چنین در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسش خبرنگار تین‌نیوز در خصوص راه‌حل مرکز تحقیقات برای کنترل قیمت مسکن و حمایت از مستأجران در شرایط فعلی، گفت: وزیر راه و شهرسازی بسته 9 ماده‌ای را تهیه و متعاقب آن دو لایحه برای موضوع مالیات و اجاره به دولت ارائه شد  و آماده است که به‌زودی به صحن مجلس برودکه در قالب این دو لایحه وظیفه وزارت راه و شهرسازی به‌عنوان سیاست‌گذار برای مسکن مشخص می‌شود.

وی ادامه داد: اتفاقی که در چند ماه گذشته برای مسکن رخ داد از وضعیت کلی اقتصادی و شرایط ارز و سکه و اتفاقات سیاسی متأثر است. از ابتدای سال شاهد هستیم نقدینگی  از بانک‌ها و بخش خصوصی آزاد شد نگرانی به خاطر شرایط سیاسی کشور  و حفظ ارزش پول، مردم را به سمت بازارهایی با قابلیت نقدشوندگی بالا سوق داد.

به گفتهٔ شکرچی‌زاده چیزی حدود 1500 هزار میلیارد تومان نقدینگی در کشور وجود دارد که طی این مدت به سمت بازارهای مختلف ازجمله ارز و سکه و بخشی به سمت بازار مستغلات رفته است.

شکرچی‌زاده گفت: سابقه تغییرات قیمت مسکن در چند دهه گذشته نشان می‌دهد همیشه زمان‌های برای رکود  است که بعدازآن شاهد افزایش قیمت ناگهانی هستیم که امسال با تغییرات سیاسی هم همراه بود  و انباشت تقاضا به سمت مسکن هم بر این وضع دامن زد.

وی در خصوص جزییات لایحه حمایتی از مستأجران نیز گفت: در این لایحه محدویتی برای افزایش قیمت در نظر گرفته‌شده است ضمن اینکه پیشنهاداتی برای افزایش مدت اجاره به مجلس داریم.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.