| کد خبر: 171160 |

◄ 850میلیارد تومان سرمایه‌گذاری راه‌آهن در بخش ریلی

شرکت راه‌آهن در سال 96 نزدیک به 850میلیارد تومان سرمایه‌گذاری کرده است اما سرمایه‌گذاری در بخش مسافری ریلی باید به‌صورت لیزینگی انجام شود زیرا حمل‌ونقل ریلی برای بخش خصوصی سودآور نیست.

تین نیوز

نشست مشترک حل چالش‌های حوزه ریلی متشکل از اعضای کمیسیون صنایع مجلس و مدیر و هیات‌عامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران با حضور وزیر راه‌وشهرسازی عصر دیروز در محل شرکت راه آهن برگزار شد.

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز، سعید محمدزاده گفت: از سال 92 تا به حال به دلیل کاهش تعرفه‌ها میزان حمل بار از 32میلیون تن به 47میلیون تن رسیده است و پیش‌بینی ما این است که ترانزیت ریلی در سال 97 به 2.3 میلیون تن برسد.

مدیرعامل راه‌آهن با تاکید بر این‌که سال 96 نزدیک به 427 میلیون بار در بخش جاده انجام شده است، افزود: سهم حمل ریل در کشور 47‌میلیون تن است که اگر سیاست درستی در بخش حمل‌ونقل به‌کار رود، امکان افزایش حمل ریلی تا 85میلیون تن در سال وجود دارد.

محمدزاده با اشاره به اینکه اروپا، چین و ترکیه مقصد بار راه‌آهن بوده است، افزود: در کریدور وارداتی نزدیک به 20میلیون تن بار و در بخش صادرات 60میلیون تن از طریق حمل‌ونقل انجام شده است که درصورتی‌که بندرها مشمول تحریم نشوند تا 72 تن می‌توانیم برای ترانزیت تضمین کنیم.

این مقام مسئول با اشاره به این‌که حمل‌ونقل ریلی صرفه اقتصادی در زمینه سوخت دارد، تصریح کرد: اگر برنامه حمل‌ونقل ریلی در برنامه ششم توسعه محقق شود نزدیک به 751‌میلیارد تومان برای کشور صرفه‌جویی خواهد داشت.

او با بیان این‌که شرکت راه‌آهن در سال 96 نزدیک به 850میلیارد تومان سرمایه‌گذاری کرده است، گفت: سرمایه‌گذاری در بخش مسافری ریلی باید به‌صورت لیزینگی انجام شود زیرا سرمایه‌گذاری در این بخش سودآور نیست.

محمدزاده توضیح داد: برای نمونه تولید هر واگن مسافری 40 نفره هفت‌میلیارد تومان هزینه می‌برد اما تولید یک اتوبوس یک میلیارد تومان هزینه دارد؛ بنابراین صرفه سرمایه‌گذار بر تولید اتوبوس است و تا فرهنگ‌سازی در حوزه اتکا به حمل‌ونقل ریلی صورت نگیرد مشکلات حوزه مسافری حل نمی‌شوند.

محمدزاده تاکید کرد: در هرحال دولت نباید در مسیر‌هایی که ظرفیت حمل‌ونقل ریلی وجود دارد به حمل‌ونقل جاده‌ای یارانه سوخت بپردازد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.