| کد خبر: 171089 |

◄ گسترش صادرات افغانستان با استفاده از ظرفیت چابهار

محمد حمید طهماسی، وزیر حمل‌ونقل و هوانوردی ملکی جمهوری اسلامی افغانستان در نشست خبری با عباس آخوندی، گفت: امروز در تهران ر سر موضوعات بسیاری توافق کردیم و اولین مسئله استفاده بهینه از بندر چابهار بود.

تین نیوز

محمدحمید طهماسی، وزیر حمل‌ونقل و هوانوردی ملکی جمهوری اسلامی افغانستان در نشست خبری با عباس آخوندی، گفت: امروز در تهران بر سر موضوعات بسیاری توافق کردیم و اولین مسئله استفاده بهینه از بندر چابهار بود.

طهماسی ادامه داد: توافق شد تا زمینه بهتر صادرات و واردات بین هر دو کشور فراهم‌شده و همچنین زمینه صادرات کالاهای افغانستان از قبیل میوه تازه، میوه خشک و سنگ به کشورهای ثالث با همکاری جمهوری اسلامی ایران از طریق بندر چابهار فراهم شود.

این عضو دولت افغانستان گفت: موضوع دیگری که درباره آن به تفاهم رسیدیم درباره هزینه‌های حمل‌ونقل و ترانزیت بود و قرار بر آن شد که هزینه‌های غیررسمی شناسایی و حذف شود. در قسمت هزینه‌های رسمی نیز برای کاهش هزینه‌ها اتفاق‌نظر وجود داشت.

طهماسی با اشاره به توافقات گمرکی میان دو کشور افزود: آماده هستیم تمام مقررات گمرکی را یکسان کنیم تا از قاچاق و فساد در هر دو گمرک جلوگیری شود.

او ادامه داد: درمورد مسدود ساختن بازارچه‌ها که در مرز هر دو کشور، توافق صورت گرفت. سیاست دولت جمهوری اسلامی افغانستان مسدود شدن این بازارچه‌ها و ایجاد مرزهای جدید و گمرکات رسمی است.

وزیر حمل‌ونقل و هوانوردی ملکی جمهوری اسلامی افغانستان به موضوع گشایش مرز شمتیغ نیز اشاره کرد و افزود: در بحث ایجاد بندر خشک رسمی در شمتیغ، موضوع به شورای امنیت ملی افغانستان احاله شده است. انشا الله آماده هستیم که این مرز هرچه زودتر باز شود.

طهماسی در پایان گفت: حسن‌نیت در حوزه توسعه ترانزیت بین هر دو کشور وجود دارد و از این بابت از جمهوری اسلامی ایران متشکریم.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.