| کد خبر: 170922 |

◄ مزیت‌های جذب سرمایه به روش بی‌اوتی

معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر لزوم تغییر نگرش در جذب سرمایه داخلی و خارجی؛ جذب سرمایه به روش بی‌او‌تی را بهترین شیوه دانست.

تین نیوز

معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر لزوم تغییر نگرش در جذب سرمایه داخلی و خارجی؛ جذب سرمایه به روش بی‌او‌تی را بهترین شیوه دانست.

به گزارش تین‌نیوز، مهرداد تقی‌زاده گفت: در مقایسه بین روش‌های مختلف جذب سرمایه‌ از جمله فاینانس، اوراق مشارکت و وام‌های مختلف بانکی، می‌توان گفت تمام این روش‌ها در یک طرف قرار دارد و بحث بی‌او‌تی به علت اهمیت خاصی که دارد، در طرف دیگر.

وی تاکید کرد: بی‌او‌تی صرفا جذب سرمایه نیست؛ وقتی در انجام یک پروژه از روش بی‌اوتی استفاده می‌شود، هم سرمایه جذب می‌شود و هم مدیریت بخش خصوصی، نیروی انسانی و توان بازرایابی، توان ساخت و نگهداری و بهره‌برداری بخش خصوصی به خدمت گرفته شده و مورد استفاده قرار می‌گیرد.

معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی افزود: ضمن این‌که توان پایش مستمر بخش خصوصی نیز در این روش مورد استفاده قرار می‌گیرد که به دلیل انگیزه بسیار بالایی که بخش خصوصی دارد و می‌خواهد کار را به شکل سودآور انجام بدهد،  وقت زیادی صرف انجام پروژه کرده و دایما سیستم را پایش می‌کند.

تقی‌زاده با بیان این‌که در دیگر شیوه‌های سرمایه‌گذاری این شرایط وجود ندارد، خاطرنشان کرد: وقتی در پروژه‌ای از روش فاینانس و اوراق مشارکت و .. برای جذب سرمایه استفاده می‌شود، فقط سرمایه به دست می‌آید و سرمایه‌ای جذب شده که باید با یک بهره‌ مشخص در طی سال‌های  مختلف برگردانده شود.

به گزارش تین‌نیوز، او افزود: در حالی که در روش بی‌اوتی اگر توانایی مدیرتی به کارگرفته نشود، آن سرمایه با سود مشخص در سال‌های مورد نظر برنمی‌گردد و در حقیقت اصل فایده بی‌اوتی در جذب دیگر عوامل است نه در جذب سرمایه و اینجاست که هیچ وقت نباید گمان شود که روش‌های نظیر بی‌ام‌تی، ای‌پی‌سی و .. می‌تواند جای بی‌اوتی را بگیرد.

معاون وزیر راه به بیان نمونه‌هایی از استفاده از جذب سرمایه به روش بی‌اوتی در کشورهای دیگر اشاره کرد و گفت: در کشورهای دیگر مشاهده شده وقتی می‌خواهند جاده‌ای درون یا برون‌شهری بسازند، در بعضی مواقع کل ساخت، نگهداری و بهره‌برداری از آن را در مدت زمان طولانی 20 یا 30 ساله به همان پیمانکاری می‌دهند که آن را می‌سازد و هر سال رقم ثابتی بابت نگهداری و تعمیرات، به آن پیمانکار پرداخت می‌کنند.

تقی‌زاده تاکید کرد: این بدان معناست که اگر این جاده خوب ساخته شده باشد پیمانکار مبلغی را که هر سال  بابت نگهداری و تعمیرات دریافت می‌کند به عنوان سود خود برمی‌دارد و شاید اصلا لازم نباشد هیچ‌گونه هزینه‌ای برای جاده مورد نظر انجام بدهد، درحالی که اگر در زیرسازی و روسازی دقت نکرده باشد، مصالح خوب به کار نبرده باشد و هر جای کار مشکل داشته باشد، این پیمانکار نه تنها هرسال باید تمام آن مبلغ را خرج کند بلکه باید بیش از آن هم هزینه کند تا جریمه نشود و بتواند این جاده را به نحو مطلوب نگهدارد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.