| کد خبر: 170827 |

نایب رئیس انجمن قطعه سازان کشور:

◄ سرنوشت سرمایه‌گذاری 11 میلیارد دلاری قطعه‌سازان مشخص نیست

متاسفانه برای رفع موانع تولید حتی از سوی دولت نیز کاری نشد. وصول طلب قطعه ساز به 4 تا 5 ماه رسید و مجموع عوامل قطعه سازی کشورمان را متاثر از خود کرد و باعث شد تا از فرصت به دست آمده نیز نتوان بهره گرفت.

تین نیوز

نایب رئیس انجمن قطعه‌سازان کشور با مرور سال‌های اقتدار تولید قطعه در ایران در دو دهه گذشته، گفت: در دهه هشتاد قطعه‌سازان کشورمان توانمندی‌های نسبی فنی تولید را پیدا کرده بودند و برخی قطعات خودروهای سواری 405 ، خودرو 206 و انواع وانت‌بار داخلی سازی شدند.

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز، رضا رضائی به موضوع قرار گرفتن قطعه‌سازی ایران در رده سوم جهانی و نگرانی خود برای صنعت قطعه‌سازی کشور اشاره کرد و افزود: در یک دوره قطعه سازان ایرانی حتی موفق به صادرات قطعه به کشورهای اروپایی به ارزش 70 تا 80 میلیون یورو کردند. متاسفانه به یک باره و با مطرح شدن تحریم‌ها در دولت دهم و اضافه شدن خودروسازی‌ها به لیست تحریم‌ها، قطعه‌سازان ایرانی و تبع آن خودروسازان، به دلیل وابستگی 90 درصدی به قطعه‌سازان اروپائی، ناگزیر از کاهش تولیدات خود به یک سوم شدند.

به گفته وی، با تلاش دولت یازدهم و ورود خودروسازان مطرح در ایران، بهار خودرو و قطعه‌سازی بار دیگر در کشورمان آغاز شد، ایران خودرو و سایپا با مشارکت و همکاری کشور فرانسه، ژاپن و کره که چندان پایه‌ها محکمی نیز نداشت. سعی شد تا زمان از دست رفته در قیاس با خودرو و قطعه‌سازی جهان جبران شود که شرایط بنگاه‌داری ناکارآمد فرصت این کار را نیز از ایران گرفت.

مدیرعامل شرکت قطعه‌سازی آذین خودرو تاکید کرد: متاسفانه برای رفع موانع تولید حتی از سوی دولت نیز کاری نشد. وصول طلب قطعه‌ساز به 4 تا 5 ماه رسید و مجموع عوامل قطعه‌سازی کشورمان را متاثر از خود کرد و باعث شد تا از فرصت به دست آمده نیز نتوان بهره گرفت. از میان تمامی قطعه سازان 110 شرکت برای تولید انتخاب شدند اما، برخلاف عرف بین‌الملل نه تنها پول ساخت قالب به قطعه‌ساز داده نشد بلکه بیش‌ترین آسیب نصیب صنعت قطعه کشور از رهگذر تحریم‌ها شد.

 وی خروج از برجام از سوی آمریکا را به «ضربه ترامپ به اقتصاد» ایران تعبیر کرد و گفت: بدترین شوکی که ممکن بود بر بدنه اقتصاد قطعه کشور وارد شود، جدایی آمریکا از توافق برجام بود که همگی به تبعات آن واقف هستیم.

نایب رئیس انجمن قطعه‌سازان کشور، به سرمایه‌گذاری هزارمیلیارد دلار قطعه‌سازان در شرایط پسابرجام به منظور ساخت قالب قطعات اشاره کرد و گفت: طرف‌های اروپایی هنوز آمریکا تحریم‌ها را شروع نکرده به پیشواز خروج از تهران  رفتند. سرنوشت سرمایه گذاری 11 میلیارد دلار قطعه‌سازان نیز مشخص نیست.

رضایی با بیان این نکته می‌دانیم دولت نیز مشکلات خود را دارد؛ خاطرنشان کرد: صنعت خودرو و قطعه‌سازی کشور اصلاً حال و روز خوشی ندارد. متاسفانه شکل‌گیری و آسیب رساندن تحریم‌های داخلی کم اثرتر از تحریم‌های خارجی نیست. ازرش افزوده و وضعیت نابسامان گمرک، عدم وجود نقدینگی کافی و وصول نشدن به موقع طلب از خودرو سازان، همه  از عواملی هستند که صنعت قطعه کشور را متاثر از خود کرده‌اند.

وی در جمع‌بندی سخنان خود گفت: چنانچه نگرش دولت بر حفظ صنعت قطعه و خودرو است، باید نگاه ویژه‌ای به این سو باشد و اگر چنین شود یقین بدانید صنعت قطعه کشور به سلامت از بحران تحریم‌ها عبور خواهد کرد. تولید خودروهای داخلی در کشور علیرغم سختی با چالش خاصی روبه‌رو نیست.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.