| کد خبر: 170728 |

مدیرعامل سابق کیش‌ایر

◄ تامین داخلی قطعات در صنعت هوایی بردی دوسویه است

مدیرعامل سابق کیش‌ایر تاکید کرد: خرید قطعات داخلی در صنعت هوایی بردی دو سویه است و با توجه به مشکلات ارزی که اکنون ایرلاین‌ها با آن دست‌و‌پنجه نرم می‌کنند توجه به تولیدات داخلی امری ضروری‌ است.

تین نیوز

مدیرعامل سابق کیش‌ایر تاکید کرد: خرید قطعات داخلی در صنعت هوایی بردی دو سویه است و با توجه به مشکلات ارزی که اکنون ایرلاین‌ها با آن دست‌و‌پنجه نرم می‌کنند، توجه به تولیدات داخلی امری ضروری‌ است.

به گزارش تین‌نیوز، محمدتقی جدیدی با بیان اینکه باید به این موضوع توجه داشت که صنعت هوانوردی مانند سایر صنایع امکان استفاده از هر قطعه‌ای را ندارد، عنوان کرد: همکاران بنده در شرکت‌های هواپیمایی به‌خوبی می‌دانند که تا همین چند سال گذشته مجبور بودیم بخش عمده‌ای از تعمیرات و چک‌های هواپیما را در خارج از کشور انجام بدهیم اما اکنون بیش‌تر چک‌های هواپیما توسط متخصصان و تولیدکنندگان داخلی در ایران انجام می‌گیرد.

مدیرعامل سابق کیش‌ایر ادامه داد: بنده مطلع هستم برخی قطعات هواپیما در داخل کشور طراحی شده و در حال طی کردن مرحله مطالعاتی است و حتی تعدادی تولید شده اما هنوز به تولید انبوه نرسیده است. خوشبختانه در سال‌های اخیر در این حوزه شاهد پیشرفت‌های بسیاری خوبی بوده‌ایم و شرکت‌های هواپیمایی نیز تا جایی که امکان استفاده از تولیدات داخلی برایشان ممکن بوده از آن استفاده کرده‌اند.

جدیدی به مشکلات ارزی ایرلاین‌ها اشاره داشت و گفت: همان‌طور که می‌دانید شرکت‌های هواپیمایی درحال‌حاضر با چالش جدی ارز مواجه هستند. از طرف دیگر نیز شرکت‌های هواپیمایی برای خرید قطعات مورد نیاز باید ارز تهیه کنند که این کار ساده‌ای نیست. استفاده از تولیدات داخلی بردی دو سویه برای شرکت هواپیمایی و تولیدکننده است.

وی در پاسخ به این سوال که عده‌ای از تولیدکنندگان عنوان می‌کنند که برخی شرکت‌های هواپیمایی بیش از دو سال است که پول خریدشان را پرداخت نکرده‌اند، شما این موضوع را تایید می‌کنید؟ توضیح داد: بنده این موضوع را تایید نمی‌کنم و احساس می‌کنم این سخنان بیشتر یک بهانه است. ما خودمان در شرکت هواپیمایی کیش‌ایر به هیچ‌یک از تولیدکنندگان قطعات هواپیما بدهکار نیستیم و تصور نمی‌کنم این موضوع در سایر ایرلاین‌ها هم وجود داشته باشد.

جدیدی ابراز داشت: برای مثال یک هواپیمای MD زمانی که برای C CHECK می‌رود این چک حدود سه ماه به طول می‌انجامد و تقریبا هر هواپیما باید چهار سال یک‌بار این چک را انجام بدهد که حدود دو تا ۲.۵ میلیارد تومان هزینه دارد که این‌ مبلغ طی مراحلی پرداخت می‌شود. وقتی‌ کار بین ۱۰ تا ۲۰‌درصد جلو می‌رود شرکت هواپیمایی باید پول را پرداخت کند در غیر این صورت ادامه کار انجام نمی‌شود. چگونه یک ایرلاین با این احتساب می‌تواند معوقات دو ساله داشته باشد. صنعت هوانوردی بازاری نیست که در آن موضوع دبه درآوردن و دور زدن وجود داشته باشد.

این کارشناس هوایی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این‌که آیا درحال‌حاضر قطعه‌ای در داخل کشور تولید می‌شود که بتواند یک هواپیمای زمین‌گیر را به پرواز دربیاورد؟ گفت: بعید می‌دانم. هواپیمایی که زمین‌گیر شده، قطعا منتظر یک قطعه حیاتی است و ما تولید این قطعات را در داخل کشور نداریم. عمده تولیدات در صنعت هوایی در بخش کابین است. باید به این نکته توجه شود که نمی‌توانیم برای ساخت تمام قطعات صنعت هوایی در کشور برنامه‌ریزی کنیم به اعتقاد بنده اینکه ما بتوانیم بین ۱۵ تا ۲۰ درصد قطعات هواپیما هرچند کوچک، را در داخل کشور تولید کنیم اتفاق بسیار مهمی انجام‌گرفته که کار بسیار سختی هم نیست و این توانایی در کشور وجود دارد.

منبع: هفته نامه حمل و نقل

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.