| کد خبر: 170656 |

رشد ۱۵ درصدی گردشگران ایرانی ترکیه

براساس اعلام سازمان امور مهاجرت وزارت کشور ترکیه، در نیمه نخست سال جاری میلادی بیش از یک میلیون و ۱۵۹ هزار گردشگر ایرانی به ترکیه سفر کرده‌اند.

تین نیوز

براساس اعلام سازمان امور مهاجرت وزارت کشور ترکیه، در نیمه نخست سال جاری میلادی بیش از یک میلیون و ۱۵۹ هزار گردشگر ایرانی به ترکیه سفر کرده‌اند.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از روزنامه دنیای اقتصاد، این درحالی است که در مدت مشابه سال قبل ایران یک‌میلیون و ۶ هزار گردشگر به ترکیه فرستاده بود و این تعداد، ۲۲/ ۸ درصد از کل گردشگران خارجی این کشور را تشکیل می‌داد. به این ترتیب میزان گردشگران ایرانی ترکیه در این مدت حدود ۱۵درصد رشد داشته است.

علاوه بر این، ایرانی‌ها طی ۶ ماه اول ۲۰۱۸ در شرایطی در رتبه سوم بیشترین گردشگران ترکیه قرار گرفته‌اند که در پایان ۶ ماه نخست سال ۲۰۱۷ در رتبه چهارم این لیست قرار داشتند. به گزارش «ایرنا»، سرانه هزینه هر گردشگر خارجی در ترکیه به‌طور متوسط در سطح ۶۸۱ دلار است ولی بر اساس اعلام وزارت فرهنگ و هر کدام از گردشگران ایرانی ترکیه به‌طور متوسط بیش از یک هزار دلار هزینه می‌کند. چندی پیش نیز سید جلال ابراهیمی، دبیر اتاق مشترک بازرگانی ایران و ترکیه اعلام کرده بود که طبق استانداردهای جهانی اگر ۱۵۰۰ دلار برای هر گردشگر در نظر گرفته شود، با احتساب بالای ۱۰۰۰ دلار خرید برای هر گردشگر، حدود یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار هزینه‌ ایرانی‌ها در ترکیه شده است.

اما به باور کارشناسان، سیاست اعطای ارز مسافرتی به گردشگران خروجی می‌تواند یکی از دلایل افزایش ایرانیان مسافر ترکیه باشد. ترکیه از جمله مقاصدی است که ۵۰۰ یورو به مسافران آن تنها برای یک بار در سال تعلق می‌گیرد. بررسی‌ها نشان می‌دهد دست کم در بهاری که گذشت، قیمت تورهای مختلف ترکیه حدودا از ۱۰۰هزار تا ۵۰۰هزار تومان افزایش قیمت داشت؛ با این همه گویا به دلیل آنکه برخی از هموطنان ترکیه را نزدیک‌ترین مقصد برای دریافت ارز مسافرتی خود می‌دانستند، با انتخاب این مقصد از یارانه سفر خارجی بهره برده‌اند.

سال گذشته نیز سیستم اعطای ارز مسافرتی که آن هم یک بار در سال و به میزان ۳۰۰دلار بود، وجود داشت اما نرخ ارز دولتی و آزاد تفاوت چندانی نداشت. در عوض، اقتصاددانان باور داشتند که فاصله نرخ ارز در مدت زمان مشابه با نرخ واقعی آن‌که در آن زمان چیزی بیش از ۲هزار تومان برآورد می‌شد، باعث شده سفر به مقاصدی همچون ترکیه به‌صورت کاذب ارزان باشد؛ عامل اقتصادی که طی چند سال اخیر موجب رشد لجام‌گسیخته سفرهای ایرانیان به همسایه شمال غربی شده است.  در همین حال، به باور کارشناسان چنانچه سیاست اعطای ارز مسافرتی پس از نزدیک شدن نرخ ارز به رقم واقعی خود اعمال نمی‌شد، به احتمال زیاد شاهد افت سفرها به ترکیه، دست کم به دلایل مالی بودیم.

خروج از بحران

 به گزارش تین‌نیوز به نقل از ایرنا، جدیدترین آمار رسمی از گردشگران ترکیه همچنین نشان می‌دهد طی ۶ ماه گذشته، ۲ میلیون و ۳۷۴ هزار گردشگر روس و یک میلیون و ۵۴۷ هزار گردشگر آلمانی به ترکیه سفر کرده‌اند. در همین حال، محمت نوری ارسوی وزیر فرهنگ و گردشگری ترکیه نیز اعلام کرده در نیمه نخست امسال، شمار گردشگران ورودی به ترکیه ۳۰ درصد افزایش یافته و تاکنون ۱۶ میلیون گردشگر خارجی به ترکیه سفر کرده‌اند. بر اساس آمار سازمان امور مهاجرت وزارت کشور ترکیه، در سال ۲۰۱۷ اتباع روسیه با ۴میلیون و ۷۰۲ هزار و ۴۸۲ نفر، شهروندان آلمان با ۳میلیون و ۵۱۹ هزار و ۲۰۶ نفر و ایرانیان با ۲ میلیون و ۴۹۷ هزار و ۸۱۲ نفر پرشمارترین گردشگران خارجی ترکیه بودند. ترکیه سال گذشته با جذب ۶/ ۳۲ میلیون گردشگر، ۲/ ۲۶ میلیارد دلار از محل سفر گردشگران خارجی درآمد ارزی کسب کرد.

این کشور در سال جاری برای جذب ۴۰ میلیون گردشگر و ۳۲ میلیارد دلار درآمد گردشگری برنامه‌ریزی کرده است. وزارت فرهنگ و گردشگری ترکیه اوایل امسال اعلام کرد که بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته، تا سال ۲۰۲۳ تعداد گردشگران ورودی ترکیه به ۵۰ میلیون نفر و میزان درآمد گردشگری این کشور نیز به ۵۰ میلیارد دلار خواهد رسید. به گزارش «دنیای اقتصاد»، ادامه رشد گردشگری ترکیه در شرایطی به وقوع می‌پیوندد که حدود دوسال پیش، گردشگری این کشور با بحرانی سخت مواجه شده بود؛ بحرانی که گویا حالا با ادامه رشد جذب گردشگر به این کشور، کم‌کم از ذهن این صنعت پاک می‌شود.

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.