| کد خبر: 170646 |

◄ تنوع تایپ هواپیما، اصلی‌ترین چالش تولیدکنندگان است

یکی از تولیدکنندگان قطعات هواپیما معتقد است که تنوع زیاد تایپ هواپیما در ایران و در راستای آن، تنوع قطعات موردنیاز شرکت‌های هواپیمایی باعث شده برای ساخت قطعات کلیدی در کشور توجیه اقتصادی وجود نداشته باشد.

تین نیوز

یکی از تولیدکنندگان قطعات هواپیما معتقد است که تنوع زیاد تایپ هواپیما در ایران و در راستای آن، تنوع قطعات موردنیاز شرکت‌های هواپیمایی باعث شده برای ساخت قطعات کلیدی در کشور توجیه اقتصادی وجود نداشته باشد.

شهریار نیک‌نژاد  در مصاحبه ای تاکید می‌کند؛ اصولا ورود به بازار ساخت قطعات هواپیما در حوزه قطعات حساس و کلیدی با توجه به اینکه مشتریان زیادی در کشور ندارد به‌صرفه نخواهد بود.

او در این مصاحبه در پاسخ به این سوال که آیا شرایط موجود در صنعت هوایی برای تولیدکنندگان این حوزه مطلوب است؟ عنوان کرد: ابتدا باید تاکید کنم که بحث تولید قطعات هواپیما در داخل کشور صنعت نوپایی است و اگر بخواهم بی‌طرفانه بگویم از سه دولت گذشته به این موضوع اهمیت داده شد که در راستای آن یکسری شرکت‌های دولتی و خصولتی وارد شدند و حدود پنج، شش سالی هم هست که شاهد ورود شرکت‌های بخش خصوصی به این حوزه هستیم.

نیک‌نژاد ضمن تاکید بر این مسئله که مهم‌ترین چالش در این حوزه بحث منطبق شدن با استانداردهای جهانی است که در ابتدا باید استانداردهای سازمان هواپیمایی کشوری را اخذ و سپس به سمت استانداردهای بین‌المللی پیش برویم، گفت: در این بخش رگولاتوری سازمان هواپیمایی کشوری بسیار موثر است و سازمان در سال‌های اخیر سعی کرده بیش‌تر به آن بها دهد.

این تولید‌کننده قطعات هواپیما در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه رشد این مجوزها در سال‌های اخیر چگونه بوده است؟ توضیح داد: در چند سال اخیر مجوزهایی که از سوی سازمان هواپیمایی کشوری صادرشده رشد خوبی داشته و این نشان می‌دهد سازمان در تلاش است از شرکت‌ها و تولیدکنندگان فعال در این حوزه حمایت کند.

او ابراز کرد: جدا از مشکلات و چالش‌های بسیاری که سر راه تولیدکنندگان داخلی در تمامی صنایع وجود دارد، تحریم‌ها در حوزه صنعت هوایی پیچیدگی‌های خاصی به‌همراه داشته است. برای مثال ناوگان هوایی ایران به‌دلیل تحریم‌ها دارای تنوع تایپی بسیاری شده و برای ایرلاین‌ها امکان اینکه ۱۰ فروند هواپیما از یک برند مشخص بخرند، وجود نداشته و این مسئله باعث شده تنوع قطعات موردنیاز ایرلاین‌ها بسیار زیاد شود و از طرف دیگر برای تولیدکننده توجیه سرمایه‌گذاری وجود ندارد که بخواهد در آن سرمایه‌گذاری کند و قطعه‌ای را بسازد که حتی در بازار ایران هم مشتری زیادی ندارد.

 نیک‌نژاد ادامه داد: طبیعتا موانع تحریمی که در حوزه هوایی وجود دارد امکان این کار را به تولیدکنندگان این حوزه نمی‌دهد. حال اگر شما برای ساخت آن قطعات اراده هم بکنید و از شما حمایت هم بشود امکان اینکه ساخت آن قطعه در کشور توجیه اقتصادی داشته باشد، وجود ندارد. بازار صنعت حمل‌ونقل هوایی کشور به‌دلیل شرایط موجود ازجمله تحریم‌ها فرصت ساخت قطعات بسیار محدودی را به تولیدکننده می‌دهد.

وی یکی از بزرگ‌ترین ضعف‌های در این حوزه را اینگونه توصیف کرد؛ سازنده‌ها قطعات هواپیما با استانداردهای هوایی بیگانه هستند. درحال‌حاضر شرکت‌هایی وجود دارند که برای عالی‌ترین سطح فناوری تولید قطعه می‌کنند اما به دلیل اینکه با استانداردهای روز در صنعت هوایی بین‌المللی آشنا نیستند نتوانسته‌اند گواهینامه و استانداردهای بین‌المللی را بگیرند، بنابراین اگر بهترین سازندگان قطعه در دنیا هم باشند نمی‌توانند به بازار جهانی ورود کنند.

حمل و نقل

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.