| کد خبر: 170590 |

◄ آمار ناامیدکننده خودروسازان در تولید

در سه‌ماهه اول سال‌جاری آمار تولید خودرو در ایران 29/38 درصد کاهش داشته است و به با توجه به برنامه افزایش تولید در سال‌جاری، تولید خودروسازان 50درصد از برنامه عقب است.

تین نیوز

در سه‌ماهه اول سال‌جاری آمار تولید خودرو در ایران 29/38 درصد کاهش داشته است و با توجه به برنامه افزایش تولید در سال‌جاری، تولید خودروسازان 50درصد از برنامه عقب است.

به گزارش تین‌نیوز، این مسئله زمانی مشکل‌ساز می‌شود که طبق آمار وزارت صنعت بسیاری از خودروهایی که قرار بوده تولید شود، پیش‌فروش شده‌اند. چندی پیش ایران‌خودرو اعلام کرد که خریداران تندر90 می‌توانند دانگ‌فنگ H30 کراس تحویل بگیرند و دلیل آن را طولانی شدن زمان تحویل خودروهای پیش‌فروش شده عنوان کرده است.

در سفر اخیر ترامپ به اروپا به‌نظر می‌رسد اروپا به سمت آمریکا تمایل بیشتری پیداکرده و به همین دلیل رنو که تا هفته گذشته صحبت از ماندن در ایران به هر قیمتی می‌کرد، اکنون در پی خروج کامل از ایران است.

این خروج به معنای عقیم ماندن قرارداد رنو با ایدرو و توقف تولید خودروهای تندر 90 و ساندرو در خط تولید دو خودروساز بزرگ ایران است.

زنگ خطر تحریم‌ها در صنعت خودرو به صدا درآمده است

پرویز بابایی، کارشناس اقتصادی به شرق گفت: با توجه به اینکه ایران‌خودرو بیش از ۴۹ هزارمیلیارد ریال بدهی بانکی دارد و بیش از ۸۲ هزارمیلیارد ریال پیش‌دریافت از مشتریان برای تحویل خودرو داشته، با بدهی جاری 131 هزارمیلیارد ریالی و روند کاهش تولید، امکان تحویل خودرو به مشتریان خود را تا دو سال آینده هم نخواهد داشت. همچنین شرکت سایپا هم بالغ‌بر ۵۶ هزارمیلیارد ریال بدهی بانکی دارد و بیش از ۵۱ هزارمیلیارد ریال پیش‌دریافت از مشتریان برای تحویل خودرو داشته است؛ بنابراین مشخص نیست این شرکت چه زمانی بتواند خودروهای پیش‌فروش خود را تحویل دهد.

بابایی می‌گوید: بر‌اساس آمار تولید تیرماه ایران‌خودرو که در سایت کدال سازمان بورس انتشاریافته است، تولید خودرو در تیر ۹۷ در این شرکت به 31هزار و 266 دستگاه رسیده است که در مقایسه با میانگین تولید 43هزار و 820 دستگاه در سه ماه اول ۹۷، حدود ۲۹ درصد و در مقایسه با تولید 60هزار و 414 دستگاه در تیر سال قبل، بیش از ۴۸ درصد افت داشته است.

به گفته این کارشناس اقتصادی همچنین فروش خودرو در تیر ۹۷ در ایران‌خودرو 25هزار و 893 دستگاه بوده است که در مقایسه با میانگین فروش سه ماه اول ۹۷ که ۴۲ هزار دستگاه بود، افت ۳۸ درصدی داشته است. در‌حالی‌که در مقایسه با فروش تیر ۹۶ با 70هزار و 679 دستگاه، عملاً فروش ایران‌خودرو در مقایسه با تیر سال قبل، ۶۳ درصد کاهش‌یافته است.

او اضافه می‌کند: ازلحاظ ریالی هم فروش ایران‌خودرو در تیر ۹۷ به 10هزار و 852 میلیارد ریال رسیده است که در مقایسه با فروش 22هزار و 266 میلیاردری‌ای تیر ۹۶، حدود ۵۱ درصد افت را نشان می‌دهد و کل فروش چهارماهه سال ۹۷ ایران‌خودرو به 56هزار و 51 میلیارد ریال رسیده است که در مقایسه با فروش 61هزار و 15 میلیاردری‌ای چهار‌ماهه سال قبل حدود ۹ درصد افت داشته است.

بابایی ادامه می‌دهد: هنوز آمار تولید و فروش سایپا و دیگر خودروسازان منتشرنشده است؛ ولی پیش‌بینی کاهش تولید دیگر خودروسازان چندان مشکل نیست و قطعاً با کاهش تولید و فروش حداقل ۲۰‌درصدی در سایر خودروسازان و همچنین کاهش تولید قطعات در قطعه‌سازان و تشدید مشکلات و بی‌کاری و معوقات بانکی همچنین وصول نشدن مطالبات از خودروسازان روبه‌رو خواهیم شد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.