| کد خبر: 170574 |

یک مقام مسئول مطرح کرد:

◄ تعامل بین حمل‌ونقل جاده‌ای و ریلی به جای رقابت و حذف

می‌توان با ایجاد مراکز لجستیکی و هاب‌های چندوجهی، بار را از مبادی اولیه به این هاب‌ها منتقل کرد و بین هاب‌های ترکیبی در فواصل طولانی بار را از طریق سیستم ریلی و مجددا از هاب مقصد تا نقطه نهایی توسط سیستم جاده‌ای حمل کرد.

تین نیوز

مدیرکل دفتر طرح جامع و مدل‌های حمل‌ونقل وزارت راه‌و شهرسازی بر افزایش تعامل بین حمل‌ونقل جاده‌ای و ریلی به جای رقابت و حذف یکدیگر تاکید کرد.

به گزارش تین‌نیوز، مهدی صفری‌مقدم گفت: برخی نگرش‌ها در بین فعالان حوزه حمل‌ونقل جاده‌ای، رانندگان و شرکت‌های حمل‌ونقلی وجود دارد که هر نوع افزایشی در سهم حمل ریلی را موجب کاهش سهم حمل‌ونقل ناوگان جاده‌ای و بدتر شدن شرایط فعالیت فعالان این بخش و به طور خلاصه به ضرر آنها قلمداد می‌کند.

وی افزود: این درحالی است که تجربه کشورهای دیگر نشان می‌دهد با ایجاد شرایطی نه تنها می‌توان وضعیت اقتصادی فعالان این بخش و شاخص‌های اقتصادی حوزه حمل‌ونقل را بهبود داد بلکه می‌توان آلایندگی، مصرف سوخت و میزان تصادفات و سوانح رانندگی را نیز کاهش داد و شرایط بهتری از جهت ایمنی جاده‌ها داشت.

به گفته وی این شرایط از طریق ایجاد هاب‌های لجستیکی ترکیبی و حمل بارها به صورت ترکیبی از طریق این هاب‌ها  به وجو خواهد آمد.

 وی با بیان‌ این‌که تجربه کشورهای مختلف نشان می‌دهد حمل بار در مسافت‌های بیش از 300 تا 400 کیلومتر از طریق جاده‌ صرفه اقتصادی  ندارد، تاکید کرد: می‌توان با ایجاد مراکز لجستیکی و هاب‌های چندوجهی، بار را از مبادی اولیه به این هاب‌ها منتقل کرد و بین هاب‌های ترکیبی در فواصل طولانی بار را از طریق سیستم ریلی و مجددا از هاب مقصد تا نقطه نهایی توسط سیستم جاده‌ای حمل کرد.

صفری‌مقدم افزود: بدین‌ترتیب حمل‌ بار اقتصادی شده و قیمت تمام شده حمل بار کاهش می‌یابد و بین بخش ریلی و جاده‌ای نیز به جای رقابت و حذف سهم یکدیگر، تعامل به وجود می‌آید.

به گفته او، این شرایط می‌تواند با برنامه‌ریزی برای حجم ناوگان مورد نیاز در سال‌های آینده و افزایش تقاضایی که به واسطه ایجاد صنایع و معادن جدید در سال‌های آینده در کشور اتفاق می‌افتد، شرایطی را رقم بزند که سهم مناسبی برای فعالیت فعالان بخش حمل‌ونقل جاده‌ای به شکل حمل‌و‌نقل ترکیبی به وجود آید.

مدیرکل دفتر طرح جامع و مدل‌های حمل‌ونقل وزارت راه‌و شهرسازی ادامه داد: بدین‌ترتیب وضعیت اجتماعی و شرایط زندگی برای فعالان بخش حمل‌و‌نقل جاده‌ای نیز بهبود می‌یابد چرا که حمل جاده‌ای بار در مسافت‌های کوتاه‌تر انجام شده و زمان مناسب برای استراحت آن‌ها به وجود می‌آید، ضمن این که با ایجاد نقاط کانونی در هاب‌های لجستیکی، میزان زیادی تقاضا از نقاط حوزه پوشش آنها برای حمل بار به این مراکز وجود خواهد داشت که منجر به کاهش حمل یکسر خالی می‌شود.

صفری‌مقدم تاکید کرد: ایجاد سیستم‌های حمل‌ونقل ترکیبی هوشمند در اپلیکیشن‌های مبتنی بر فضای مجازی نیز می‌تواند شرایطی را مهیا کند که با کاهش حمل یکسر خالی، هم شرایط اقتصادی فعالان بخش حمل‌ونقل جاده‌ای بهبود یابد و هم به دلیل حمل ریلی در مسافت‌های طولانی، قیمت تمام شده حمل بار و آلایندگی، مصرف سوخت و سوانح جاده‌ای  نیز کاهش یافته و شرایط بهتری در شاخص‌های کلان بخش حمل‌ونقل به وجود می‌آید.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • Yousef montazeri 0 0



    متاسفانه آشنا نبودن مسئولین حمل ونقل به این صنعت و عدم اطلاع کافی ایشان از شرایط رانندگان نوع فعالیت و صرفه اقتصادی و...
    باعث شده که یا مطالبی غیر فنی را بیان کنند ویا طرحهای ناکارامد را به اجرا بگذارند که موجب ضرر بیشتر رانندگان و اضافه شدن مشکلی به مشکلات دیگر شود.

    جناب آقای صفری مقدم می گویند که تجربه کشورهای مختلف نشان می دهد...

    آقای مقدم سئوال اینجاست که چرا شما در این زمینه به سراغ تجربه کشورهای مختلف رفته اید وکدام کشورها را می فرمایید و چرا در کلیه امور حمل ونقل از تجربیات کشورهای صاحب سبک در حمل ونقل استفاده نمی کنید .

    آقای مقدم اگر به گفته شما حمل بار در مسافت کوتاه مقرون به صرفه برای کامیوندار بود که کشور ترکیه که در غیاب ایران دارای یک صنعت حمل ونقل قوی گشته هرگز بار ترانزیتی از استانبول و...به قزاقستان ارسال نمی کرد.

    آقای مقدم نوع کاربری و نوع حمل بار و....در حمل ونقل ریلی بسیار متفاوت با شرایط و توان حمل کالای جاده ای است .

    تقریبا در همه جای دنیا حمل بار توسط کامیونها انجام می شود حتی در فواصل طولانی بین ایلاتی آمریکا

    جناب اقای مقدم خواهش دارم در تصمیمات و نظرات خود از زاویه دید یک راننده به موضوعات نگاه کنید و یا حداقل نظر کارشناسی از رانندگان حمل کالای جاده ای که دارای تحصیلات ونظرات به مراتب بالاتر وبهتر از کارشناسان فعلی صنعت حمل ونقل هستند استفاده بفرمایید .

    والسلام علیکم.