| کد خبر: 170529 |

◄ تبدیل بندر شهید بهشتی به نسل سوم بنادر

محمد راستاد، مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در حاشیه مراسم امضای قرارداد ۴ طرح سرمایه‌گذاری در بندر شهید بهشتی چابهار از اختصاص ارز ثانویه به توسعه بنادر کشور خبر داد.

تین نیوز

محمد راستاد، مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در حاشیه مراسم امضای قرارداد ۴ طرح سرمایه‌گذاری در بندر شهید بهشتی چابهار از اختصاص ارز ثانویه به توسعه بنادر کشور خبر داد.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از وزارت راه و شهرسازی، راستاد در جمع خبرنگاران با اعلام این خبر گفت: براساس دستورالعمل بانک مرکزی ارز حاصل از صادرات خدمات به خطوط کشتیرانی خارجی، باید معادل ارز ثانویه دریافت شود. ما بخش عمده‌ای از ارز دریافتی را به خدمات‌رسانی به خطوط داخلی اختصاص می‌دهیم.

او با اشاره به نقش مهم توسعه بندر شهید بهشتی در ترانزیت کالا به افغانستان افزود: طرح‌های سرمایه‌گذاری برای توسعه بندر چابهار توسط بخش خصوصی در دستور کار سازمان است که امروز شاهد امضای ۴ پروژه سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در پس‌کرانه‌های بندر چابهار باارزش ۱۸۴ میلیارد تومان هستیم.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی همچنین از امضای تفاهم‌نامه‌ای به ارزش ۱۵۰ میلیون دلار خبر داد و گفت: این‌ها نویدبخش این است که ما می‌توانیم در بندر چابهار شاهد تبدیل این بندر به نسل سوم بنادر باشیم؛ یعنی بندری که صرفاً مکانی برای تخلیه و بارگیری کالا نخواهد بود. ما می‌توانیم در پس‌کرانه‌ها فعالیت‌های توسعه‌ای، ارزش‌افزوده‌ای، لجستیکی و توزیع کالا داشته باشیم که به‌واسطه موقعیت مهم بندر چابهار در ترانزیت منطقه شرق، قطعاً این بندر نقش بسیار قابل‌توجهی در ترانزیت ایفا خواهد کرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر اهمیت بندر چابهار تصریح کرد: در مرحله‌ای که گندم از مبدأ هند به مقصد افغانستان در مرحله اول طرح توسعه بندر چابهار شروع شد این بندر توانست به‌خوبی ترانزیت را انجام دهد و این موضوع زمینه‌ای برای افزایش ترانزیت در این بندر شد.

او بادآورد شد: با رشد ترانزیت در بندر چابهار امسال درمجموع ۲۷ درصد رشد فعالیت بندری نسبت به مدت مشابه سال گذشته داشته‌ایم و میزان تخلیه و بارگیری کانتینری نیز در این مدت ۷۷ درصد است. این اتفاقات نشان می‌دهد سرمایه‌گذاری در بندر چابهار بر پایه برنامه‌ریزی هوشمند در زیرساخت‌های بندری بوده است و براساس آن شاهد افزایش سرمایه‌گذاری بخش خصوصی به‌مرور خواهیم بود.

این مقام مسئول در وزارت راه و شهرسازی تأکید کرد: چنانچه شاهد افزایش درآمد از محل تسعیر ارز باشیم، در برنامه‌های توسعه بنادر هزینه می‌کنیم امیدواریم امسال پیش‌بینی درآمد ۲ هزار و ۶۰۰ میلیاردی را بتوانیم محقق کنیم. هرچند که به دلیل تحریم‌ها، شاهد کاهش فعالیت‌های بندری بوده‌ایم.

طبق توافق‌نامه سه‌جانبه بین ایران، هند و افغانستان، بندر شهید بهشتی مسیر ترانزیتی کالاهای هندی به افغانستان است. این بندر در رقابت تنگاتنگ با بندر گوادر پاکستان سهم به سزایی در ترانزیت کالا به افغانستان دارد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.