| کد خبر: 170468 |

◄ دولت به سمت کشتی‌های اجاره‌ای برود

رئیس فدراسیون حمل‌ونقل از کاهش فضای رقابتی و افزایش کرایه‌های حمل دریایی ابراز نگرانی کرد و سیاست‌های دولت را راه‌حل مطمن برای آن عنوان کرد.

تین نیوز

رئیس فدراسیون حمل‌ونقل از کاهش فضای رقابتی و افزایش کرایه‌های حمل دریایی ابراز نگرانی کرد و سیاست‌های دولت را راه‌حل مطمن برای آن عنوان کرد.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از روزنامه شرق، مسعود دانشمند گفت: با توجه به خروج  شرکت‌های بزرگ کشتیرانی مانند MSC، مرسک از بنادر ایران،  در حال حاضر شرکت‌های دست دوم و سوم، حجم بار را به سمت خلیج‌فارس به‌صورت انحصاری در دست گرفته‌اند.

دانشمند ادامه می‌دهد: تا زمانی که ایران نیازمند حمل بار است، آن‌ها هم به افزایش قیمت‌های خود ادامه خواهند داد. بنابراین بهترین‌ راهکار آن است که خطوط کشتی‌رانی جایگزین را به میدان بیاوریم.

او در ادامه گفت: نگرانی در باب کاهش تجارت کالایی نخواهیم داشت و دولت می‌تواند با تغییر سیاست‌های خود و اجاره کشتی‌های دول دیگر نسبت به تأمین بازار و صادرات کشور اقدام کند.

او افزود: انتقال سخت ارز بین‌المللی باعث کاهش تمایل خطوط کشتی‌رانی برای حمل‌ونقل به ایران خواهد بود که ممکن است فضای انحصاری به وجود آمده و احتمال سوءاستفاده افزایش پیدا کند.

رییس فدراسیون حمل‌ونقل تشریح کرد: هر کانتینری که فرضا از اروپا به خلیج‌فارس می‌آمده، حدودا دو هزار دلار هزینه می‌برد و افزایش 300درصدی آن، حدود 12 درصد افزایش قیمت را نشان می‌دهد.

دانشمند تشریح کرد:‌ کرایه حمل بار حداکثر حدود 20 درصد قیمت تمام‌شده کالا را به خود اختصاص می‌دهد که 12‌درصد در قبال آن بزرگ نیست. درواقع این افزایش نرخ دلار است که آسیب جدی وارد می‌کند، نه افزایش هزینه قیمت تمام‌شده کالا.

رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و امارات پیش‌تر در گفت‌وگو با رسانه‌های دیگر گفته بود: طبق تحریم‌های جدید شرکت دولتی کشتی‌رانی جمهوری اسلامی ایران تحریم شده است، اما خطوط کشتی‌رانی خصوصی و کشورهای دیگر منعی برای تردد به بنادر ایران ندارند.

بر اساس آمار، کشتی‌رانی جمهوری اسلامی ایران، حدود 40 تا 50 درصد بار کشور را جابه‌جا می‌کند که با تحریم‌ها، شاهد حذف این خط و همچنین خطوط بزرگ کشتی‌رانی خواهیم بود.

احتمالاً شرکت‌های بیمه به سبب پرریسک‌شدن منطقه خلیج‌فارس از چهارم آگوست (13 مردادماه)، درست روز بازگشت تحریم‌ها علیه ایران، پشت این ماجرا هستند. با این اوصاف، جز در مواقع اضطرار برای ایران نمی‌صرفد که با چنین خطوطی کالاهای تجاری خود را جابه‌جا کند.

کشتی‌رانی هاپاگ‌لوید آلمان در این امر پیش‌رو بود و قیمت هر تی‌‌ای‌‌‌‌یو در مسیر شرق دور و خلیج‌فارس را 300 دلار افزایش دهد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.